Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvordan få tingtil å bevege seg i After Effects


Anbefalte innlegg

Hei, vet ikke om dette er rett plass å spør om, men gjør det alikavell siden jeg ikke vet hvor jeg skal poste det.

 

Litt info om oppgaven min:

Har da et prosjekt der jeg skal lage et lite klipp i after effects på max 1 minutt. Det skal vise forskjellige "yrker" kan man si. Alt av arbeidet er laget i Adobe Illustrator/Photoshop. Problemet mitt ligger i Adobe After Effects. Det som er planen min er at en figur skal gå/springe framover, hoppe over noen kasser, så spretter der opp noen tekster/nytt bilde laga i photoshop. Er nybegynner i after effects da.

 

 

Spørsmål:

Så det jeg lurer på er hvordan får jeg ting/figurer til å flytte på seg i after effects? Hvordan få et nytt bilde som spretter opp når den figuren kommer/hopper på kassen?

 

 

Takk på forhånd :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å animere bevegelse, er det posisjonen til objektet du må sette keyframes for. Velg laget, og klikk på den lille trekantaktige pilen for å få opp blant annet transform-menyen. Utvid også denne menyen for å få fram eksempelvis rotasjon, ankerpunkt, posisjon og synlighet.

 

Bruk "stoppeklokken" ved siden av f.eks. posisjon for å sette keyframes, så vil AE animere posisjon mellom dine valgte keyframes :)

Lenke til kommentar

hmm, du vet vell ikke om noen gode lette tutorials sider some r til hjelp?

På bakgrunn av:

 

Hvordan få et nytt bilde som spretter opp når den figuren kommer/hopper på kassen?Hvordan få et nytt bilde som spretter opp når den figuren kommer/hopper på kassen?

 

så nei, men hvis du forklarer litt bedre så kanskje?

Lenke til kommentar

gi meg noen basic tips i after effects? hvordan man beveger ting osv, få ein ball som spretter for eksempel :p

Sjekk ut følgende videoer: http://www.videocopilot.net/basic/

 

En ball som spretter kan beskrives med "expressions". La oss ta en ball som spretter opp og ned mens den beveger seg mot høyre.

 

Posisjon X :

time*K

Posision Y :

abs(A*sin(time*K)) 

(der K er et tall som bestemmer hastigheten, og A bestemmer amplituden)

 

Edit: Siden en ball aksellrerer på vei nedover er ikke dette en spesielt god tilnærming, men den funker dog. Kan evt bytte ut absoluttverdien av sinus med sinus^2 ettersom den alltid er positiv.

Endret av H_Treider
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...