nomore Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Hei! Eg vet ikke om dette finnes andre steder, men det finnes ett par facebook-sider for stedet eg bor på(og områdene i nærheten). Her blir det lagt ut saker som omhandler lokale hendelser og tema, hvorpå alle kan komme med nye saker eller kommentere andre sine. Konseptet er interessant. Aktuelle nyheter og saker kommer ut kjapt og folk er med å bidrar. Ett sosialt drevet nettsted. Heldigvis følger moderatorene med på kommentarer og innlegg. Men, eg biter meg merke i ett par småting eg mener er uryddig, og lurer derfor på hvor mye eg skal henge meg opp i dette. Siden er opprettet av en privatperson med tilsynelatende lang erfaring innen fotografi og journalisme. Men stort sett alle sakene de har kommer enten fra en lokal radiokanal eller havner på den lokale radiokanalen rett etter. Dvs at det virker ganske tydelig at veien fra den ene platformen til den andre er kort, veldig kort. Noe som burde være positiv. Problemet mitt er at det kommer ofte opp saker hvor det klages på formuleringer, grammatikk, etiske vinklinger, pressefaglige vurderinger osv. Og svaret fra sidens moderator er _alltid_ både at siden drives gratis av frivillige og at de som jobber med siden ikke er profesjonelle journalister. Med andre ord, vi burde ikke forvente mer. Og det er her eg reagerer. Da eg mener det er åpenbart at de som legger ut saker faktisk _er_ profesjonelle(eller burde være det) og sannsynligvis faktisk sitter i redaksjonen til den lokale radioen, og _får lønn_ for arbeidet. Eg bryr meg ikke om den lokale radiokanalen ansetter folk uten journalistisk bakgrunn eller interesse, eller om de ikke bryr seg om grammatikk. Det eg bryr meg om er den koblingen som er der, men som ikke kommer tydelig frem. Etter at eg klagde første gang så har de i ettertid kommet med en "i samarbeid med"-logo. Eg vet ikke om det var en følge av min klage, flere klager eller noe annet. Men den er der nå. Det eg reagerte mest på i dag var ett innlegg av redaksjonen på siden med åpenbar reklame for en lokal bedrift som eies og drives av personen som startet siden. Eg klagde på at dette er i strid med "Vær varsom"-plakaten noe som blir avvist av vedkommende konsekvent med at de driver siden gratis og er nødt til å få noe igjen for det. Den offentlige klagen min ble naturligvis fort slettet, og etter mye frem og tilbake med vedkommende så er nå innlegget eg klagde på og fjernet, men eg fikk beskjed om at det kommer opp igjen etter litt modifisering. Er eg prippen, eller bør man forvente at siden er åpen med sine roller og koblinger, samt følger "Vær varsom"-plakaten slik alle andre nyhetsredaksjoner skal? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå