Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

ADHD og alkohol!

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal til spesialist i løpet av mars for og få diagnose om eg har ADHD eller ikke. Er helt sikker på att eg har det, og lurer på om ADHD har noe med et dårlig forhold til alkohol og gjøre?

Har ikke noe problemer med alokol mht avhengighet osv. Klarer fint og gå lange perioder uten.

Men saken er at når eg drikker det så har eg en tendens til og bli for full nesten hver eneste gang. selv når eg egentlig har bestemt meg for og ikke bli det.

Den grensen som forteller meg at nok er nok eksisterer liksom ikke.

Kjenner dette begynner og irritere meg så kraftigt att eg vurderer og kutte ut hele greia.

Samboeren min er veldig lei situasjonen, så vil finne ut hvordan eg kan løse dette uten att det går mere ut over forholdet.

På forhånd, takk for alle svar! Anonym poster: 7f85989f4ab6b533a306ca8b6ad12277

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alkoholvaner folk har er veldig ulike. Det er mange som er slik som deg som tar seg en skikkelig rotbløyte når de først drikker, men jeg tviler på at det er direkte koblet opp mot ADHD når du klarer deg lenge uten, men alt henger som regel sammen med alt.

Forøvring litt interessant at alkoholvaner er akkurat like varierte hos dyr.

Lenke til kommentar

Er foresten 24 år om det har noe og si.

Jobber på sjøen, og er vekke i 4 uker i slengen. Når eg er hjemme så drikker eg vell i snitt ca 1 gang i uken (tar meg kanskje en pils eller 2 noen kvelder).

Om det ikke har noe med ADHD og gjøre, så vil eg gjerne finne ut av hva eg kan gjøre for og bli kvitt denne stygge uvanen uten og måtte kutte ut alkohol helt. Anonym poster: c3429fc0cc7a1431c18582050e8d496b

Lenke til kommentar

Det som øker sannsynligheten er i alle fall om du bestemmer deg for det selv og ber de du har rundt deg når du drikker om hjelp til å begrense inntaket.

Spør gjerne spesialisten om dette også.

Alkohol virker beroligende og du kan f.eks ta urter for å oppnå samme virkningen som ikke går ut over kroppen på samme måte.

Lenke til kommentar

Det er ikke et direkte årsaksforhold mellom ADHD i seg selv og "dårlig forhold" til alkohol. Dårlig forhold til alkohol er det mange som har eller kan få uten at man har en diagnose.

Imidlertid er det jo kjent at mange med ADHD ikke har impulskontrollen til å stoppe i tide.

Mengde alkohol som skal til for at man opplever rus, varierer sterkt fra person til person. Som vi alle vet, er det jo også enn rekke andre faktorer som påvirker, f.eks å drikke på tom mage.

Du må bare prøve deg frem selv til hvor mye du tåler. Bestem deg for en viss mengde en kveld, og hold deg til den. Begynn med en 6-pakk, og gå opp eller ned en flaske av gangen.

@ Vidor: Vi snakker legale urter, ikke sant :wee:

Lenke til kommentar

Jeg drakk meg ikke snydens før(aldri vært borte :hmm: ), men ganske bra full og tenkte ikke på å stoppe. Drakk det som var å få tak i når jeg selv gikk tom. Jeg har aldri vært plaget, da jeg bare blir happy i fylla. Problemet er heller dagen derpå. Samtidig måtte jeg ha røyk, og det ble jeg veldig dårlig av. (Røyker aldri ellers)

Eneste som hjalp var å skjerpe seg.

Samtidig så begynte jeg å ta med meg kun 1 flaske med vin, eller en viss mengde med øl, slik at jeg hadde kontroll på hva jeg drakk. For deretter å la være å drikke mer. Uvant i starten, men det går seg til. Nå har jeg begynt å bli litt vågal igjen, men det går fint fordi jeg vet hva jeg har drukket når jeg er ferdig med det jeg har med samtidig som jeg er bevisst på konsekvensen av å drikke mer(har en tendens til å bli med på ALT når jeg er full nok)

Sprit drikker jeg ikke, og whisky drikker jeg bare til kos hjemme.

Har ADHD selv, og vet ikke om dette problemet kommer direkte fra det. Mange blir jo ganske ukontrollerte i fylla. Men, hvis man allerede har dårlig impulskontroll fra før, kan det neppe bli bedre når man drikker :p

Lenke til kommentar

Vi snakker legale urter, ikke sant :wee:

Humleblomst, lyngblomst, kamilleblomst og pasjonsfrukt er fremdeles lovlig, og sammen med magnesium og b-vitaminer gir det en god effekt. Kan jo ikke sammenlignes direkte med alkohol, men kombinasjonen fungerer veldig bra på mange.

I den grad jeg har uttalt meg om medisinsk cannabis så er det langt fra å gi dette til noen beskjedne velbegrunnede tilfeller og tillate en full legalisering. Når f.eks de atrogene sykdommene begynner å gjøre seg gjeldene for de med en kurv med medisinersom gir halvgod symptomlindring så kan man se på kanonene. Jeg tar ikke lett på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...