Bjarnemann Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Hei! Jeg fant nylig ut at store deler av mitt matinntak kommer fra flytende føde. Jeg drikker mellom en til to liter melk om dagen, mellom en og to store proteinshakes, bruker overdrevet mye olje/smør under steking, og tar dobbel dose med tran. Sammenlagt vil jeg anslå at opptil 1500 kcal, av et dagsinntak som snitter på rundt 2500 kcal kommer fra flytende føde. Er dette for mye? Hvis ja, hva er konsekvensene? Om det er relevant for spørsmålet trener jeg ganske mye; styrke, helkropp, tre ganger uken, samt harde bokseøkter med en times kardio på toppen to dager i uka. Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Hvorfor tar du dobbel dose tran? 1 Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Du får nok i deg lite fiber. Men hvis du ikke har løs mage så er det ingen spesielle problemer med en slik diett. Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Bortsett fra vitaminforgiftning da. Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Hm, det kan kanskje se ut som at du får litt lite mat i deg sånn ellers? Protein-shakene bør ikke erstatte skikkelig mat. Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Tvilsomt at han får i seg farlig mye A-vitamin ved dobbel dose tran selv over lang tid. 5ml (én teskje) inneholder 31% av daglig A-Vitamin. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 21. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2013 (endret) Ja, tar dobbelt dose tran, for å være på den sikre siden. Iom at jeg trener ganske mye. Ja, det blir kanskje litt lite mat utenom? Nå kan jeg legge til at de siste kaloriene kommer fra godt komponerte måltider. De resterende tusen (pluss minus, har jeg spist 2500 kcal men er fortsatt sulten, så spiser jeg mer) kaloriene blir gjerne fylt av et knekkebrød eller to, samt en god middag med opptil et halvt kilo kjøtt, alltid et halvt kilo grønsaker, og en varierende mengde ris. Gårsdagen så feks slik ut: Første måltid: En liter ekstra lett melk, to tomater, en pære. Andre måltid: Et grovt rundstykke (60 g, kjøpt løst på Rimi), et eple, en skyr, en banan. Etter trening: En liter til med ekstra lett melk. Ved hjemkomst, en halvtime etter trening, en stor proteinshake, og to spiseskjeer med tran. Middag: 400g kyllingfiillet stekt i NOK smør og olje, 500 gram amerikansk blanding (grønnsaksblanding bestående av bla erter og gulrøtter), en liten dæsj ris. Siste "måltid", iom at jeg ikke ble helt mett: en proteinshake. Ps: Med en "stor" proteinshake mener jeg en som er litt overdosert, inneholder rundt 50g protein. Jeg får med litt kcal fra karbs og fett i disse også, da jeg ikke kjøper isolat. Og ja, det som kommer ut av magen er av fast og fin kvalitet Endret 21. februar 2013 av Bjarnemann Lenke til kommentar
vidor Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Spis heller normal mat enn å holde på med store doser shaker. Det som har effekt i praksis er rundt 10 gram høykvalitetsprotein rett etter trening. Mengder utover det til andre tider er rimelig uvitenskapelig og henger mer sammen med salgsinteresser. Husk også at metthetsfølelsen tar tid, så før du spiser mer kan du prøve å vente ca 10 minutters tid. Det å drikke føden kan være positivt, fordi kroppen må gjøre alt du spiser om det det uansett før du kan ta mye av det opp og ernære deg av det. Derfor folk skal tygge maten ordentlig for å avhjelpe fordøyelsen. Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Spis heller normal mat enn å holde på med store doser shaker. Det som har effekt i praksis er rundt 10 gram høykvalitetsprotein rett etter trening. Mengder utover det til andre tider er rimelig uvitenskapelig og henger mer sammen med salgsinteresser. Husk også at metthetsfølelsen tar tid, så før du spiser mer kan du prøve å vente ca 10 minutters tid. Det å drikke føden kan være positivt, fordi kroppen må gjøre alt du spiser om det det uansett før du kan ta mye av det opp og ernære deg av det. Derfor folk skal tygge maten ordentlig for å avhjelpe fordøyelsen. Ikke helt riktig. 10gram er vel det olympiatoppen mener skal til for best å stimulere proteinsyntesen i måltidet du har etter trening, mens totalt proteinbehov i løpet av hele døgnet er et helt annet tall. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Ikke helt riktig. 10gram er vel det olympiatoppen mener skal til for best å stimulere proteinsyntesen i måltidet du har etter trening, mens totalt proteinbehov i løpet av hele døgnet er et helt annet tall. Poenget mitt med det jeg skriver er å spise nok protein fra naturlige kilder og bruke tilskudd med måte der det er dekning for det. Proteiner gir en god metthetsfølelse, så det å kombinere litt pulver med måltidet kan være helt greit det. Evolusjonsmessig er mye av det vi gjør helt nytt for kroppen i forhold til evnen til adaptivitiet, og det har sin pris. Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Helt enig der, men at mer enn 10g proteiner om dagen er uvitenskapelig blir litt vel kjapt i svingen Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Du spiser bedre enn jeg trodde, men kunne med fordel spist mer fiberrike grønnsaker (broccoli, kål osv.) og fiber. Jeg vil også byttet ut mesteparten av innholdet i disse shakene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå