krimskrams Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Det er her snakk om en 2010 modell Skoda Superb 2 l 140 hk diesel automat DSG, som har gått 250 000 km. Grunne til så høy km-stand er at den har blitt brukt som taxi (da med kun 1 sjåfør). Den er veldig godt utstyrt (skinn, navi, webasto, mm), og blitt tatt veldig godt vare på av eier (nøye med service, vasket hver dag, osv). Selger ønsker nå 190 000,- for den (kjøpt ny for 498 000,- i 2010). Jeg lurer på om det er helt "på tryne" å kjøpe en bil som har gått så langt? Hva må man eventuelt passe på/se etter? Hva kan eventuelt gå galt hvis man kjøper denne bilen? Alt i alt - er det verdt det? Lenke til kommentar
Minus Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Siden bilen er brukt i næring, av en person som gjerne er ekstra opptatt av komfort, tipper jeg den har blitt fulgt godt opp. Du kan dog sjekke at foringer og fjørbeinslager ikke begynner å bli slitt. Jeg tror ikke jeg hadde hatt problemer med å vurdere drosje som "ny" bil. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Enig med Minus her. Sålenge bilen har hatt intervallene hos merkeverksted og at de typiske slitedelene er byttet så har du fortsatt en god bil. VW's 2.0 TDi er en ganske robust motor og tåler fint mer enn 250.000 km og Superb er en ganske romslig og praktisk slede. Det eneste minuset jeg kan komme på i farta er at du antageligvis vil slite med å få solgt den fordi altfor mange blir skremt av høy km stand. 2 Lenke til kommentar
krimskrams Skrevet 22. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2013 Siden bilen er brukt i næring, av en person som gjerne er ekstra opptatt av komfort, tipper jeg den har blitt fulgt godt opp. Du kan dog sjekke at foringer og fjørbeinslager ikke begynner å bli slitt. Jeg tror ikke jeg hadde hatt problemer med å vurdere drosje som "ny" bil. Nå skal det sies at jeg er temmelig amatør når det kommer til bil. Å sjekke at foringer og fjørbeinslager ikke begynner å bli slitt, er det noe som enkelt kan sjekkes? Hva er det som typisk kan ryke på en bil som har gått så langt (i tillegg til det som er nevnt over)? Og hvor mye vil dette, i verste fall, koste? Lenke til kommentar
Minus Skrevet 23. februar 2013 Del Skrevet 23. februar 2013 Ta med bilen på NAF-test. De driver med objektive vurderinger av kjøretøy som skal selges. Ellers kan du ta med bilen og kjøre over brostein og grusvei med huller. Kommer det mye mekanisk klunkelyd kan man anta at gummiforinger begynner å bli slitt. Lenke til kommentar
SD88 Skrevet 24. februar 2013 Del Skrevet 24. februar 2013 Det er ingenting galt med å kjøpe en bil som har rullet langt som en taxi, det som derimot er veldig viktig er du bør klare å få bilen til en veldig god/lav pris med tanke på at den ikke kommer til å være verdt noe særlig etter at du er ferdig med den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå