Gå til innhold

Passer m-ATK i ATX kabninett

voffen

Anbefalte innlegg

Skal oppdatere min mors PC, men skjønner at det er lenge siden jeg har snoket rundt på datakomponenter. :hm:

Hun har et eldre Q-Tec Midi tower

Har sett på denne pakken fra MPX http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=757233

men ser at det er et m-ATK HK.

Er det noen som vet om dette vil passe i det gamle kabinettet?

Eller må jeg gå for denne pakken som har et ATX kort.

Hvilken AMD pakke for 1000-1500,- kan eventuelt anbefales fra MPX?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mATX passer i et ATX kabinett. Hovedkortet er bare litt mindre, dvs de er 244 x 244 mm i stedet for 305 x 244 mm. Men skrueplassen er laget for å dekke ATX, mATX og mITX (siste er 170 x 170 mm).

Alle som bruker FM1 eller FM2 sokkel, dvs de to billigste. Men av disse er nok den med A4-5300 best, men man bør kjøpe til 4 GB av samme minne som er med - ikke det at man nødvendigvis trenger 8 GiB, men en ekstra minnebrikke koster bare 279 kr. Også Intelpakken har bare 4 GiB.

Alle alternativene har integrert grafikkløsning - som uten tvil holder til din mors behov. Dog har A4-5300 best integrert grafikk, men noe svakere ren CPU-ytelse enn i3 2120.

Personlig ville jeg godt for A4-5300 og lagt de 400 kr man sparer inn i en SSD. Du får en 100 - 120 GB for 700 - 900 kr. SSD gir bedre respons og systemet oppleves jevnt over som raskere.

PS! Jeg ser at kabinettet var levert med strømforsyning. Q-Tec var kjent for å lage noen helt elendige strømforsyninger - som gikk til helvete med bravur og tok med seg hovedkort etc i tillegg. Selv om 350 Watt er nok for de oppsettene du tenker på vil jeg faktisk ta dette med i betraktning. Kjedelig å oppgradere og så ryker strømforsyningen noen dager senere. Og dette må være et relativt gammelt kabinett, dvs med en strømforsyning som har en del år på baken. Den kan faktisk være av en modell som ikke 100 % tilfredstiller ATX 2.1 standarden for strømforsyninger. Ja, er det et kabinett og strømforsyning som har mer enn 5 år på baken (og i tillegg er q-tec), ja da ville jeg skiftet.

Er det tilfelle ville jeg faktisk vurdert å skifte ut både PSU og kabinett også, f.eks til Silverstone Precision SST-PS07B Sort og Corsair CX 430M, 430W PSU

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Er nok en gang imponert over dere som gir tips og råd her på forumet. Har så vidt rukket å legge ut spørgesmålet så tikker det inn gode og informative svar! Takk!

Fant en annen tråd som fikk meg til å sette opp denne pakken:

Intel® Pentium® Processor G860

MSI B75MA-P45

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB

Vil den matche ytelsen til pakken nevnt i første tråd?

Må også bytte ut strømforsyningen (er 350W) med Corsair CX 430W PSU

Lenke til kommentar

Den er svakere - men vil trolig være nok ytelse uansett.

Når du har bestemt deg for å bytte ut strømforsyningen, ville jeg like gjerne ha valgt å spandere 600 kr på et nyere og bedre kabinett. Det kabinettet jeg linker til er for det første relativt lite (21 x 37 x 40 cm), for det andre har det USB3 utganger i fronten (og USB3 har de hovedkortene som er aktuelle), kjøling er bedre, trolig mindre støy og det er forholdsvis greitt å bygge i. Vanlig Corsair Vengeance minne bør du uansett ikke kjøpe, de har en stor kjøler som kan skape problemer senere. Skal du ha Vengeance så må du ha lavprofilminne - men i realiteten kan du kjøpe hvilket som helst DDR3 minne med hastighet på 1333 eller 1600 Mhz, gjerne det rimeligste du finner.

Og så velger du den modulære utgaven av CX 430W som jeg linket til.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Likte SSD ideen din Bolson, det står noen standard HDD i som hun bruker til bilder o.l.

Hvordan vil pakken (med SSD, hvis jeg finner noen på lager...) som jeg sydde sammen over yte i forhold til de ferdige pakkene (A-5300 og i3-2120)?

Har også liggende et xfx geforce 8800 gt som jeg kan smelle inn hvis det skulle skrangle med det interne skjermkortet ;-)

Lenke til kommentar

I utgangspunktet snakker vi her om løsninger som trolig vil tilfredsstille din mors behov med margin. Men dessverre er det vanskelig å finne tester som sammenligner disse i særlig grad, det er nemlig slik at aktører som AnandTech, hw.no etc helst vil teste det som yter, og ikke budsjettrigger som tilfredsstiller mannen i gata. Så jeg må anta ut fra det lille materialet jeg har. A4-5300 har den klart beste integrerte GPU, og man kan faktisk spille en del mindre krevende spill. Pentium G860 og A4-5300 har nok omtrent samme CPU-ytelse, mens i3 2120 skal ligge noe over. Så med A4-5300 bør du klare deg uten ekstra skjermkort og faktisk spille Portal 2 med svært akseptabelt resultat. Det vil du ikke ha sjans i havet med på de to andre - da må 8800 GT inn og lage støy.

SSD påvirker primært lastetider, dvs maskinen starter raskere opp, Word og Firefox etc laster raskere osv. Den påvirker ikke direkte f.eks spillytelse eller ytelse om man dekoder en film. Men den opplevde ytelsen blir jevnt over at man har en litt raskere maskin.

Jeg gjør det nødvendigvis ikke lett, men det er heller ikke akkurat noen absolutte svar som enkelte strør om seg, f.eks at Intel er soleklart best. Her går det vel så mye på hva maskina skal brukes til, er det surfing, epost og litt skriving så holder det rimeligste alternativet helt greitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...