Esperado Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Hei. Har lurt litt på hvilke komponenter som egner seg best til simuleringer og renderinger i 3d programmer. Er det like greit å kjøpe ferdig maskin fra feks HP, eller er det alltid bedre å bygge selv med tanke på pris. Å er det i7 som gjelder, eller xeon prosessor som takler simuleringer etc best? Kan ikke noe særlig om dette emnet her så hjelp meg folkens Er ute etter fart å kraft, men det sier seg vel selv sjøl. Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Ja det er vel i7 som er best. 16 GB ram bør du ha. GTX 650 er det laveste av GTX-modellene som gir ekstra optimal ytelse. Forslag til et oppsett her. Lenke til kommentar
sannheten_666 Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 (endret) Driver med det samme. Du sparer sikkert 30% på å bygge selv, men det er god support på workstations, så du får vurdere det selv. Hvis du ikke jobber med dette, så hadde jeg ikke vært i tvil om å gå for selvbygd. Bare pøs på så mye ram som mulig, 16-32 gig er helt kurant. i7 3930k er en veldig egnet cpu pg.a seks kjerner. Når det gjelder vurdering av klokkefrekvens og antall kjerner på en cpu, så kan du legge sammen antall Ghz du får totalt sett, enten dette er fordelt på flere kjerner eller høyere frekvens. Så lenge vi snakker om rendering, så er det en helt fin måte å finne hvilken cpu som gir deg mest kraft. Ang. skjermkort, så bør du DEFINITIVT vurdere GeForce Titan. Om du rendrer eller simulerer på GPU, så står du mellom helt kurante, men gamle Fermi-cpu`er, GK104-baserte (gtx680 osv.) som gir dritdårlig ytelse innen dette området, eller Titan som kommer til å bruke alt annet som dasspapir. Den vil ha en hake i driverinstillingene for å slå på full dp flyttallsytelse. Jeg vil gå så langt som å si at Geforce Titan kommer til å være det naturlige valget til denne oppgaven, selv om det kommer til å være dyrt fra en forbrukers synspunkt. Les: http://www.anandtech.com/show/6760/nvidias-geforce-gtx-titan-part-1 Endret 20. februar 2013 av hardrock_ram Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 (endret) Det var ikke noe budsjett fra trådstarter, men det hardrock foreslår er for absolutt proffe. Prosessoren er dobbel så dyr, mens ytelsen er ikke 100% bedre - men noe bedre enn i7-3770. Skjermkortet koster 7-8000,- pr stk, jeg finner ikke noe annet enn GTX 690 som ligner det Titan-kortet (vet ikke hvor det kan kjøpes?). Jeg forestiller meg også at Titan er et dedikert skjermkort for spill - mens både Nvidia og AMD har jo egne kort for proffe (Quadro mm). Siden jeg ikke kjenner Titan vet jeg ikke om det også er bedre en denne typen skjermkort. Forslaget mitt er et oppsett som er veldig bra for en semi-proff, og som sagt du får ikke noe særlig økning å gå fra GTX 650 til for eksempel GTX 680 for å rendere på GPU - i hvert fall ikke noe som er verdt prisen. Men er du proff så kjøper du selvsagt det hardrock anbefaler. Det er sikkert en bra anbefaling Endret 20. februar 2013 av jornboss Lenke til kommentar
xRun Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Kan gjerne også nevne distribuert rendring. Hvis du ønsker å maksimere ytelsen på noe av det som tar mest tid, uten å gå for absolutt topp-klasse komponenter i 1 maskin, så er det mye å spare på å sette opp etpar rendernoder med type nest-best prosessor, uten dedikert skjermkort, med liten disk og en brukbar mengde minne. Det kan ligge på rundt 5-6000 pr boks, gir en veldig god reduksjon i rendertider, og er helt skalerbart. Det er en fryd å rendre med etpar dusin buckets i aksjon. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 (endret) Mest lønnsomt og seriøst med Xeon E3 (3. beste modellen til drøye 2k), ASUS WS mainboard og ECC-minne til arbeidsstasjon. Endret 22. februar 2013 av BadCat 1 Lenke til kommentar
Tornado78 Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 Vil anbefale dual-cpu (2x xeon) dette er en stor fordel når en begyner å gasse på med Ray tracing. Koster lit mere men er vært pengene. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 Det var ikke noe budsjett fra trådstarter, men det hardrock foreslår er for absolutt proffe. Prosessoren er dobbel så dyr, mens ytelsen er ikke 100% bedre - men noe bedre enn i7-3770. Skjermkortet koster 7-8000,- pr stk, jeg finner ikke noe annet enn GTX 690 som ligner det Titan-kortet (vet ikke hvor det kan kjøpes?). Jeg forestiller meg også at Titan er et dedikert skjermkort for spill - mens både Nvidia og AMD har jo egne kort for proffe (Quadro mm). Siden jeg ikke kjenner Titan vet jeg ikke om det også er bedre en denne typen skjermkort. Forslaget mitt er et oppsett som er veldig bra for en semi-proff, og som sagt du får ikke noe særlig økning å gå fra GTX 650 til for eksempel GTX 680 for å rendere på GPU - i hvert fall ikke noe som er verdt prisen. Men er du proff så kjøper du selvsagt det hardrock anbefaler. Det er sikkert en bra anbefaling Titan er et kort for de semi-proffe og stiller i en egen klasse når det kommer til compute http://www.anandtech.com/show/6774/nvidias-geforce-gtx-titan-part-2-titans-performance-unveiled/3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå