Gå til innhold

Fersking <<

Anbefalte innlegg

Haha, det er der du tar feil :)

At du og jeg kan ha forskjellig BMR kan jeg være helt med på, klart det. Men dersom du finner din BMR og legger deg 500kcal over det, så VIL DU gå opp i vekt. Bare prøv. Problemet er at de fleste spiser mindre enn de tror, eller jukser/ er unøyaktig på kalorikalkulatorer. Prøv selv, spis som du gjør i dag, men hver dag i en måned fra nå, spiser du 1dl olivenolje (ca 900kcal). Så skal vi snakkes etterpå, og se om du er like påståelig da.

At du har ligget stabilt på 70kg de siste 4 år betyr at du har spist ca like mye som du har forbrent de siste 4 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt usikker på kvar eg tar feil, alt kanskje :huh:

At inntaket mitt er variabelt, er jo klart. Spesielt mtp på yrket mitt.

At inntaket mitt kan være gjennomsnittleg lavare enn forbrenninga, kan eg og være einig i.

Men dersom eg jær dette eksperimentet ditt, kvar vil denne ekstra vekta legge seg?

Iverfall ikkje på armane, so å seie til folk, som f.eks kun arbeidar, at dei skal hive i seg energi for å gå opp i vekt, blir jo litt feil. Dette vil jo kun feite dei opp.

At eg har fått i meg like mykje energi kvar dag i 4 år, er og umuleg i min situasjon.

At gener spelar ei vesentleg rolle, er vel ingen grunn til å tvile på.

Dersom man får i seg f.eks 75% av energi 1 dag og 125% neste dag, vil dette gå opp i opp?

Sett bort ifrå¨at dette ikkje er heldigt soklart :wee:

Forsåvidt har eg å dreve med styketrening ei stond, fekk i meg nok energi også, men gikk ikkje opp i vekt eller auka (synleg) i muskelmasse.

Å drive styrketrening vil jo heller ikkje hjelpe deg gå direkte ned i vekt, heller å forebygge dette ved høgare forbrenning.

Endret av Daxt3r
Lenke til kommentar

Dersom du gjør dette uten å trene og uten høyt nok proteininntak vil du legge på deg i form av underhudsfett. Hvor på kroppen avgjør blant annet gener.

Dersom du derimot får i deg 500kcal ekstra fra kylling, biff, egg, helmelk osv osv, som mest sannsynlig også vil gjøre at du får i deg 1,6-1,9g protein pr gram fettfri kroppsvekt, og i tillegg trener skikkelig, vil du legge på deg muskler og mest sannsynlig også litt fett. I teorien kan du legge på deg muskler uten å legge på deg ekstra kilo i form av fett, men de færreste gidder/ klarer det.

Lenke til kommentar

Det nytter ikke å benekte noe som er faktisk. Før jeg ble seriøs med det å gå opp i vekt trodde jeg også at jeg spiste mye. Jeg var typisk tynn, og fikk høre av flere at jeg spiste hele dagen uten å legge på meg. Selvfølgelig var ikke dette sant, jeg lå på det som var mitt omtrentlige kaloriske vedlikeholdsinntak.

Det var først når jeg begynte å regne på kaloriene jeg inntok at jeg begynte å gå opp i vekt. Og i begynnelsen var dette litt arbeid, men resultater kommer ikke til dem som ikke jobber for det.

I utgangspunktet har alle likt grunnlag. Det er muskelmassen din(og til en viss, men nesten ubetydelig grad fettmassen) som bestemmer hvor mye energi du forbrenner på en dag. Det at noen er tjukke betyr bare at de spiser mye, med mindre de er syke.

At du tror du har en spesiell forbrenning betyr bare at du må komme over deg selv, finne fram litt føkkings mat og trø i trynet. Slutt og syt.

Endret av Akse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, har då aldri påstått at eg har so spesiell frobrenning då. Om mine komentara kjem fram som "syting", var ikkje dette min intensjon heller.

Men, stussar på at det blir påstått at "alle i verden" står likt mtp å legge på seg, vil dette og sei at dersom ein person legg seg kanskje 2-300 kcal under normalen, gå ned i vekt?

Sjønnar jo at inntak/forbruk høyras greit nok ut i teorien, men er ikkje alltid det same i praksis.

Om dette var sant, ville jo dei aller fleste kunne gå ned i vekt kun ved å spise litt mindre kvar dag.

Det at alle er bygd forskjellig, er vel allmennkunnskap, men alle har dermed ikkje like lett for å ta av seg eller legge på seg, just sayin.

Lenke til kommentar

Det handlar ikkje om "normalen" det handlar om kvar person sitt daglege kcalforbruk i forhold til kcalinntak. Dersom inntaket er større enn forbruket så vil ein øke i vekt, dersom inntaket er lavare enn forbruket vil ein gå ned i vekt. Så sant det ikkje er noko veldig spesielt inne i biletet, så er det slik det vil fungere.

Kor mykje du forbrenner vil variere utifrå størrelse, mengde musklar, treningsmenge osv, men i bunn og grunn så er det meir kcal inn opp i vekt, mindre kcal inn ned i vekt. Det er ingen som påstar at "alle" har det same kcalbehovet og at det såleis fins ein "normal" som alle kan gå litt over, litt under for å legge på seg. Men alle har eit kcalforbruk pr dag, og om du går 2-300 over eller under dette, så vil ein øke/redusere vekt på sikt.

Endret av archanios
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...