Gå til innhold

Win2k & NTFS argh!!

Anbefalte innlegg

Skulle prøve Win2k i går (siden jeg ikke får tak i noen XP cd før helga). Hadde to partisjoner på min 30GB IBM disk, C: på 4GB og D: på 26GB.

Jeg satte igang og formaterte C:en min og ante fred og ingen fare, men så kom problemet. Win2k ville ikke la seg legge inn på FAT32. not a chance. "Windows 2000 setup was unable to formate your drive, please select another" var meldingen jeg fikk. Hm... jeg formaterer om til NTFS på C: og beholder D: som FAT32, så løser jeg hele problemet tenkte jeg (har hørt en gang at du kan ha NTFS og FAT32 på to forskjellige parisjoner og bruke begge samtidig i windows). Dette skulle vise seg å være en forferdelig dumt trekk av meg; Etter å har formatert om til NTFS sa plutselig Win2k-setupen at ejg hadde en harddisk på 823451mb, som var delt opp i to partisjoner hvor den ene (C:) var på ca 27000mb, og den andre (med ukjent navn) var på ca. 300000.

Nå var det mulig å installere Win2k men nå jeg kom inn i windows hadde jeg kun en partisjon på 1,95gb, og jeg sto uten mulighet til å lage meg en ny partisjon (dvs. uten tilgang på Partition Magic)

Tilslutt ble jeg dritt lei hele NTFS/Win2k styret og sletta NTFS-partisjonen med Win2k-serupen (siden fdisk ikke har så veldig lyst til å behandle NTFS-partisjoner) og laga meg to nye FAT32 partisjoner med fdisk (c: 2gb, d: 28gb) før jeg la inn gode gamle Win98 igjen.

Nå har jeg 6 spørsmål:

1. Vet noen hvorfor WIn2k ikke ville inn på FAT32 partisjonen min?

2. Hva er feil når en 30gb harddisk legger på seg ca 790gb bare ved å formatere om til NTFS?

3. Er NTFS på noen måte bedre enn FAT32?

4. Hvis ja på spørsmål 3, på hvilke områder?

5. Hvis nei på spørsmål 3, hva er da vitsen med NTFS?

6. Hvorfor har MS utviklet 2 forskjellige filsystemer for Win9x og WinNT?

[ Denne Melding var redigert av: |Viper på 2002-02-13 10:17 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. W2k fungerer helt fint på FAT32. Hvorfor den ikke gjør det hos deg aner jeg ikke (hw feil?)

3. Ja.

4. Tilgangskontroll på filnivå.

5. NTFS er muligens noen promille tregere enn FAT.

6. MS måtte ta hensyn til eksisterende software/filsystem da de utvikla Win9x. FAT32 er en vidreutvikling av dette.

NTFS (New Technologies File System) ble utviklet i forbindelse med WinNT. Det skulle bla være mulig å sette tilgangskontroll på filnivå.

Se på http://www.anandtech.com/guides/viewfaq.html?i=63 for mere informasjon om Fat vs. NTFS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...