Gå til innhold

[Løst] Intel-prosessorvifte vil ikke virke

Zoone

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en Intel iCore5 3470 prosessor i et nybygd system inkl. vifte. Systemet er oppe og går - operativsystem er installert, men prosessorviften vil ikke fungere. Vifta sitter skikkelig godt i på riktig plass, og jeg har koblet viften til CPU FAN-kontakten på hovedkortet (MSI B75MA-P45). Vifta rører så vidt på seg når jeg starter maskinen, men vil ikke fortsette.

Er det noe jeg har oversett, eller er vifta bare håpløs? Hadde tidligere problemer med å montere den, men det løste seg raskt.

Endret av Zoone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Har en Intel iCore5 3470 prosessor i et nybygd system inkl. vifte. Systemet er oppe og går - operativsystem er installert, men prosessorviften vil ikke fungere. Vifta sitter skikkelig godt i på riktig plass, og jeg har koblet viften til CPU FAN-kontakten på hovedkortet (MSI B75MA-P45). Vifta rører så vidt på seg når jeg starter maskinen, men vil ikke fortsette.

Er det noe jeg har oversett, eller er vifta bare håpløs? Hadde tidligere problemer med å montere den, men det løste seg raskt.

Starter maskinen da?

Om ja, så kan du jo prøve å "dytte den i gang". Hvis ikke, så er det nok tvilsomt viften som er problemet, men alt mellom himmel og jord som kan gå galt med PCen.

Lenke til kommentar

Maskinen starter og oppfører seg akkurat som normalt. Jeg kan bruke den som vanlig, og har installert alle drivere.

Har prøvd å dytte i gang vifta, og t.o.m montert den på nytt. Det "eneste" som skjer ved bruk av PC'en er at prosessoren blir meget varm (opptil 100 grader).

Vurderer å kjøpe en ny vifte, men har allerede oversteget PC-budsjettet, så det må bli noe billig - men solid. Har tittet på følgende: Cooler Master X Dream eller Akasa K25. Noctua ble litt i overkant for dyr for meg.

Endret av Zoone
Lenke til kommentar

Har du prøvd noen andre fan headers (vifte-tilkoblinger) som du finner på hovedkortet? Det spiller ingen rolle hvem du bruker, eller om de ikke har nok pins. ;)

Coolar master sin gjør nok sikkert jobben, og ser muligens littegran større ut enn originalvifta. Aka. Omtrent lik ytelse, og forhåpentligvis en vifte som fungerer. Å kjøre CPUen UTEN vifte som nå er absolutt ikke bra, og ved 100 grader så vil prosessoren prøve ut desperate handlinger for å senke strømforbruket og hindre prosessoren i å "brenne opp".

Lenke til kommentar

Har ingen andre vifter tilknyttet hovedkortet, kun et kabinettvifte som er direkte koblet PSU'en.

Maskinen er ikke i bruk - jeg lar ikke den stå og gå uten prosessorvifte.

Har vært i kontakt med nettbutikken hvor prosessoren ble kjøpt, og de skal sende ny vifte. :)

Endret av Zoone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...