Gå til innhold

Speilreflekskamera til rundt 4000?

Anbefalte innlegg

Okey,skal ta å sjekke det ut.

men å kjøpe et sony kamera er med andre ord et godt valg for meg.

Dere som har testet sony sitt kamera,er dette et kamera som er godt om man zoomer litt,fkes er man på fotballkamp og er langt fra stadionen.

Vil man kunne få et godt bilde i nært hold om man zoomer mye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sony RX100 har 3,6x optisk zoom (litt bedre enn speilrefleksen du linket til), i tillegg kan man forstørre bildet mer enn på de fleste andre kamera på grunn av skarp optikk og høy oppløsning på sensoren.

3,6x betyr at ting blir 3,6 ganger større, det er ikke allverden og det finnes kameraer med mye kraftigere zoom, men da må du som oftest ofte en god del på bildekvaliteten.

Hvis det hovedsaklig sollys det er snakk om så finnes det mange kameraer med bra bilde og kraftig zoom.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

3,6x betyr at ting blir 3,6 ganger større, det er ikke allverden og det finnes kameraer med mye kraftigere zoom, men da må du som oftest ofte en god del på bildekvaliteten.

Niks, det betyr at den lengste brennvidden på objektivet er 3,6 ganger så lang som den korteste. For eksempel er en 24-70mm en 3x zoom, og det er også en 70-200mm.

Lenke til kommentar

Sony RX100 har 3,6x optisk zoom (litt bedre enn speilrefleksen du linket til), i tillegg kan man forstørre bildet mer enn på de fleste andre kamera på grunn av skarp optikk og høy oppløsning på sensoren.

Hvis det hovedsaklig sollys det er snakk om så finnes det mange kameraer med bra bilde og kraftig zoom.

okey,takk for svar.

jeg vurderer sterkt dette kameraet fra sony.

Men er denne zoom varianten god nok til mitt bruk?

Hva om jeg sitter 20-40meter ifra,vil det være et godt nok kamera om jeg zoomer?

Lenke til kommentar

RX100 har en ekvivalent brennvidde på 28mm til 100mm, du kan sjekke brennvidder her, og du kan sikkert "klippe" i bilde så du får et utsnitt tilsvarende tilsvarende 200mm uten og ødelegge bildekvaliteten for mye.

en ting jeg ikke finner ut av.

Hvor raskt tar sony kamera bilder?

er det slik at jeg kan ta flere per sekund f,eks?

jeg prøver å lese meg frem,men står ingenting?

Lenke til kommentar

Et kompaktkamera uansett pris og kvalitet klarer ikke å fokusere og ta bilder like raskt som et speilrefleks, for og utnytte hastigheten på et speilrefleks trenger man "raske" objektiver og de koster mange tusen.

Man må nok kompromisse noe og velge det som er mest fornuftig på sikt, for 4000.- får man ikke mye speilrefleks for å si det sånn.

Kjenner ikke til RX100, men 10 bilder sekundet er nok bare i et par sekunder før buffertminne er fullt, kontinuerlig tar det 2.5 bilde i sekundet.

DPreview har en god gjennomført test av dette kameraet.

Det er også mange tråder som omhandler RX100 her på forumet også, bare se litt nedover på siden.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...