geisolhe Skrevet 25. oktober 2023 Del Skrevet 25. oktober 2023 God morgen igjen! Takk for svar @pletten3107 Ha en strålende dag! Lenke til kommentar
EinarW Skrevet 2. desember 2024 Del Skrevet 2. desember 2024 Hei Ser det er en stund siden forrige innlegg her, men prøver meg uansett. Må enten avstivet ankel, eller sette inn protese. Lysten på protese er sterkest pga da fortsatt god bevegelighet. Dessverre, etter konsultasjon med ortoped, har de liten tro på dette, da det som regel har relativt kort varighet, og kanskje ikke egnet å gjøre 2 ganger. Og også dårlig mulighet å avstive etter protese? Har tidligere hatt ett veldig aktivt liv, med mye fjellturer, topptur på ski, jakt, dykking og friluftsliv generelt. Ser på avstivning som ett dårlig alternativ, pga de problem det medfører med stiv ankel, og kanskje slite med å få på seg gode sko, fjellsko og topptursko? At jeg heller kanskje ikke kan gå så mye, for at mye gange gir mye smerter, har også bechterevs, som gjør at jeg bør gå mye i ulent terreng. Kombinasjonen her høres langt fra positiv ut... Har lest de fleste innlegg her, men om noen har synspunkter på dette områder, så legg gjerne inn kommentar. På forhånd takk!! Lenke til kommentar
pletten3107 Skrevet 3. desember 2024 Del Skrevet 3. desember 2024 Hei Var i samme situasjon som deg, men på grunn av en lege som (ubegrunnet) skremte meg, ventet jeg alt for lenge før jeg tok affære. Var da ca 60 år og godt 100kg. Ble ikke anbefalt protese av samme årsak som du beskriver. Stivet av ankel og fikk spesialsko som er opphøyd bak og med rullesåle. Går på jakt og når det ikke er for mye stein og ulendt går det helt fint. Før kunne jeg også gå en dag, men dagen etter var hevelsen og smerten der. Kunne enkelte ganger ikke trå på foten. Har angret på at jeg ikke fikk avstivet før. Mye plager spart. Verker noe nå også men tror noe av det kommer fra ryggen. Dager med kombinasjon gå og sitte er minst smertefullt. Les: smertefri. Dette er min erfaring. Lykke til. Har du spørsmål så fyr løs. Lenke til kommentar
EinarW Skrevet 4. desember 2024 Del Skrevet 4. desember 2024 pletten3107 skrev (10 timer siden): Hei Var i samme situasjon som deg, men på grunn av en lege som (ubegrunnet) skremte meg, ventet jeg alt for lenge før jeg tok affære. Var da ca 60 år og godt 100kg. Ble ikke anbefalt protese av samme årsak som du beskriver. Stivet av ankel og fikk spesialsko som er opphøyd bak og med rullesåle. Går på jakt og når det ikke er for mye stein og ulendt går det helt fint. Før kunne jeg også gå en dag, men dagen etter var hevelsen og smerten der. Kunne enkelte ganger ikke trå på foten. Har angret på at jeg ikke fikk avstivet før. Mye plager spart. Verker noe nå også men tror noe av det kommer fra ryggen. Dager med kombinasjon gå og sitte er minst smertefullt. Les: smertefri. Dette er min erfaring. Lykke til. Har du spørsmål så fyr løs. Hei og takk for svar! Noe av problemet mitt er at jeg har bechterevs også, og den absolutt beste medisinen mot dette, og som har holdt meg nesten uten medisin er mange og relativt lange turer i fjellet, skog og mark. Derfor er jeg veldig skeptisk til akkurat det å stive av. Jeg merker det godt siste året, når ankelen har vært såpass ond at bevegelse er minimalt, at jeg sliter mye mer med bechterevsen også. Sover veldig dårlig på natta. Nå bor jeg ikke på beste plassen for denne sykdommen, med mye skifting av vær....(nordvestlandet) Gå i fjellet bør en ha sko med godt grep, får en det med disse skoa som er avrundet? Jeg klarer ikke se det helt. I mitt hode, høres det ut som sko som er gode å gå i på "flatt terreng", urbant altså...? Hva med vanlige fjellsko, vil en da få problem med å gå skikkelig? Feilbelastning? Eller vil det gå utover ankelen? Hva med en ekstra bør på ryggen? Dagsturer, eller eventuelt litt tyngre sekk? Blir det mulighet å gå på toppturer med ski? Noen som har erfaring på dette? Ortoped sa også at det var kanskje vanskelig å stive av etter en eventuellt har brukt protese. Er så forbaska usikker på dette med å stive av og hvordan jeg da vil få det. Sliter story med å bestemme meg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå