Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Stive av ankel - noen med erfaringer?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Liten oppdatering siden sist.

Har fått time hos kirurg i midten av september hvor de også skal prøve å ordne det slik at jeg får tatt en CT for å se nærmere på ankelen.

Men fikk en litt dårlig nyhet også da de ringte meg. Det kan hende man ikke kan fjerne skruene før det er gått 1 år. For det kan ta såpass lang tid før alt er grodd seg til ordentlig. Er farlig fjerne skruene for tidlig før man er sikker på at alt er grodd for da kan det gå galt. Så jeg risikerer å måtte gå med krykke og de smertene 6 mnd til før de kan fjernes.

Lite slag i ansiktet må jeg innrømme..hehe. Så nå vurderer jeg (hvis bildene fortsatt viser at operasjonen er vellykket og det bare er skruene som plager) å bare kjøre i gang med den andre foten også så snart som mulig. Hvis jeg alikevell skal ha vondt og være redusert kan jeg like godt få gjort alt på en gang og korte ned varigheten på dette.

Håper bare det går og ikke at jeg må vente til jeg kan belaste den allerede opererte 100% for da blir dette en veldig lang og slitsom prosess.

Men det som gjør det verst er egentlig at det nå spøker for et vellykket bryllup og bryllupsreise neste sommer. Disse anklene har øderlagt veldig mye for meg de siste 17 årene så hadde håpet det nå gikk litt raskere mot slutten. Så er vel det som tynger mest. Men har ikke noe annet valg enn å være tolmodig og håpe slutten blir bra selv om det tar tid!

Så ikke vær bekymret, men forbered deg på at hvis du er uheldig med skruene kan det ta tid. Men som sagt tidligere er det mange som ikke kjenner noe til dem og da går det mye raskere ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er sånne historier som holder meg gående :) Vissheten om at det vil bli veldig bra til slutt! Gleder meg sånn til den dagen jeg kan gå turer og gjøre som jeg vil uten plager.

Og bra å fortelle at man ikke er plaget av skruene. Viktig å vite at de fleste tror jeg ikke kjenner noe til skruene i det hele tatt. Jeg tror bare jeg har vært uheldig med at skruene plager meg såpass mye.

Hatt skruer inne før fra tidligere operasjoner også som måtte fjernes fordi de løsnet og skapte ubehag. Så tror bare mine ankler må være spesielt følsomme ??

Men til slutt håper jeg at min oppdatering her inne går ut på at jeg har blitt helt bra og har vært på flott fjelltur ???

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Her kommer en oppdatering på min situasjon. Gledet meg til å få tatt avstiving av høyre ankel i vinter og møtte opp på Lovisenberg sykehus. Det ble en nedtur. For lenge siden sendte fastlegen min meg til Kongsberg for å ta CT av ankler. Den så de på, men var ikke til noen hjelp, da det var MR eller vanlig røntgenbilder de må ha. Men uansett var de svært usikker på om det var lurt av meg å ta avstiving, uansett hvor mye smerter jeg hadde. Jeg har nevropati fra ankel og ut i fotbladet og det kan bli verre ved avstiving, sa de. De sa også at det tok minst 6 mnd. med rehab. Uansett var ikke dette rette plassen å bli operert da de var lite bort i ankler, sa legen. Så hun anbefalte Diakonhjemmet i stedet. Hun mente jeg skulle spise smertestillende og benytte sko med rullesåle. Det har jeg benyttet før, men fikk så vondt under foten. Det pussige var at ortopeden jeg tidligere var hos, var overbevist om at jeg fikk det bedre med å stive av ankel. Som han sa så var det flere han hadde sendt for avstiving som fikk en brukbar smertefri gange. Noe jeg ble svært glad for å høre. Men han sendte meg også til et sykehus som ikke var kompetent, i følge de selv. Så nå føler jeg alt har vært bare surr. Å gå resten av livet på smertestillende ser jeg med gru på, så jeg får prøve å komme meg til diakonhjemmet for konsultasjon og høre hva de sier. Er det noen her på dette forumet som har meninger om dette, så glad for å høre det. Er det ikke rart at de var så negativ da vi her på forumet leser om de som er svært glad fo å ha utført det? Og til deg Kaprimo. Hvordan går det med dine smerten vedr. skruer ?

Endret av pletten3107
Lenke til kommentar

Her kommer en oppdatering på min situasjon. Gledet meg til å få tatt avstiving av høyre ankel i vinter og møtte opp på Lovisenberg sykehus. Det ble en nedtur. For lenge siden sendte fastlegen min meg til Kongsberg for å ta CT av ankler. Den så de på, men var ikke til noen hjelp, da det var MR eller vanlig røntgenbilder de må ha. Men uansett var de svært usikker på om det var lurt av meg å ta avstiving, uansett hvor mye smerter jeg hadde. Jeg har nevropati fra ankel og ut i fotbladet og det kan bli verre ved avstiving, sa de. De sa også at det tok minst 6 mnd. med rehab. Uansett var ikke dette rette plassen å bli operert da de var lite bort i ankler, sa legen. Så hun anbefalte Diakonhjemmet i stedet. Hun mente jeg skulle spise smertestillende og benytte sko med rullesåle. Det har jeg benyttet før, men fikk så vondt under foten. Det pussige var at ortopeden jeg tidligere var hos, var overbevist om at jeg fikk det bedre med å stive av ankel. Som han sa så var det flere han hadde sendt for avstiving som fikk en brukbar smertefri gange. Noe jeg ble svært glad for å høre. Men han sendte meg også til et sykehus som ikke var kompetent, i følge de selv. Så nå føler jeg alt har vært bare surr. Å gå resten av livet på smertestillende ser jeg med gru på, så jeg får prøve å komme meg til diakonhjemmet for konsultasjon og høre hva de sier. Er det noen her på dette forumet som har meninger om dette, så glad for å høre det. Er det ikke rart at de var så negativ da vi her på forumet leser om de som er svært glad fo å ha utført det? Og til deg Kaprimo. Hvordan går det med dine smerten vedr. skruer ?

Hei! Det var veldig leit å høre din oppdatering og at du ble sendt til et sted de ikke hadde god nok kompentanse på området. Og at de anbefaler en hverdag med smertestillende istedenfor avstivning.

Jeg ville ha fått en henvisning til Diakonhjemmet. Prøv å få time hos Dr.Eikvar (husker ikke fornavnet). Hun går jeg til og er utrolig dyktig på området!! Og hun har god kompetanse på området og utført flere avstivninger av ankler.

Et liv med smerter og smertestillende er ingen løsning. Opplevd flere ganger at leger fortalte meg at det ikke var noen løsning og jeg måtte bare finne en måte å leve med smertene på. Ikke aktuelt og endelig på Diakonhjemmet har de fulgt opp og tatt alt særiøst!

Så kom deg dit!!!

Ang meg: Det går mye bedre generelt. Merker ankelen er mye bedre sånn operasjonsmessig. Fortsatt et lite området som ikke har grodd helt, men er vanlig at det tar lang tid. Er jo to bein som skal gro sammen. Men røntgen og bilder ser veldig bra ut. Og når jeg forklarte at smertene er lokalisert ved inngangssårene til skruene var det strålende nyhet for hadde det ikke vært bra hadde jeg hatt store smerter i selve ankelleddet. Har veldig lite smerter der så sånn sett mye bedre enn før operasjonen. Meeen skruene gjør fortsatt vondt. Jeg klarer å gå litt uten krykker og prøver gå mer og mer, men går jeg for mye så gjør skruene veldig vondt så hindrer meg i for mye aktivitet.

Men jeg kan fjerne de med en gang alt er grodd og sansynligvis i februar/mars. Så gleder meg til det! Da har jeg troen på at jeg ikke vil ha noen plager :-D Men er lang prosess og enda et stykke igjen, men er mer optimistisk nå enn jeg var.

Jeg kommer nå snart til å skulle operere høyre også. Skjer før jul. Så gru/gleder meg. Gleder meg til å få det unnagjort, men gruer meg til nok en krevende smertefull prosess før det blir bra. Men har virkelig tro på positivt utfall.

Så du må ikke gi opp. Få Diakonhjemmet til å ta en titt. De er kommet veldig langt på området!

Lykke til og hold meg/oss oppdatert!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Siste oppdatering: De ringte nettopp om en avbestilling så på førstkommende mandag blir det avstivning av høyre også! Dette blir spennende!

Lykke til og hold oss oppdatert :-) 

Jeg får ikke time før i mai til konsultasjon (Diakonhjemmet), men får prøve å holde ut. Det er absolutt en trøst å høre at andre, som har foretatt avstiving, får en bedre hverdag.

Lenke til kommentar

Tusen takk! :-)

Jeg er tilbake i sofaen med ankelen høyt og tar det rolig. Siden det ikke er såå lenge siden jeg opererte venstre gikk det ikke så bra å gå på krykker. Klarer ikke å "hinke" på venstre noe særlig uten smerter. Så har rullestol hjemme for forflyttning og ellers bare et par skritt med krykker frem til toalettet eller senga. Så det går ganske så bra :) Og tror venstre har bra å få hvilt en del også!

Denne gangen føles det lettere ut (selv om jeg såklart kjeder vettet av meg) siden jeg har vært gjennom det før er jeg bedre forberedt!

Så bra du har fått time på Diakonhjemmet, men kjedelig at det er såpass mange mnd til. Men tiden flyr mot jul og så før man vet ordet av der er man i mai!

Skal holde dere oppdatert :) Nå foreløpig er jeg 100% sykemeldt ut året så skjer ikke så mye foreløpig. Men 2018 blir et spennende og forhåpentligvis etterhvert et smertefritt år!

Ha en fortsatt fin helg :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Så glad jeg ble når jeg har funnet dette forumet! Takk til alle som har delt! Supert å lese faktiske menneskers historier!

Sitter med høyra i walker nå etter avstivning av talus og calcaneus i midten av nov. Er tilbake i (kontor)jobb igjen, men tar en del hjemmekontor for å slippe å karre seg frem og tilbake.
Bakgrunn: medfødt delvis sammenvoksing av disse knoklene, og det er der hvor de ikke har vært sammenvokst som har skapt trøbbel for meg, med gnisninger som har gitt periodevise hissige betennelser. All vektbærende aktivitet har vært uaktuell over tid. Gjelder begge, men høyre har vært verst, så jeg har tatt den først.
Nå har jeg valgt vinteren som nedetid for å forhåpentligvis kunne stille sterkere enn noen gang (?) på fjellturer til sommeren. :)

Kaprimo! Du er gal som har tatt begge 'på en gang'! Jeg skjønner deg, men wow! Håper det går bra med deg og at du ikke går veggesprø der hjemme!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så glad jeg ble når jeg har funnet dette forumet! Takk til alle som har delt! Supert å lese faktiske menneskers historier!

Sitter med høyra i walker nå etter avstivning av talus og calcaneus i midten av nov. Er tilbake i (kontor)jobb igjen, men tar en del hjemmekontor for å slippe å karre seg frem og tilbake.

Bakgrunn: medfødt delvis sammenvoksing av disse knoklene, og det er der hvor de ikke har vært sammenvokst som har skapt trøbbel for meg, med gnisninger som har gitt periodevise hissige betennelser. All vektbærende aktivitet har vært uaktuell over tid. Gjelder begge, men høyre har vært verst, så jeg har tatt den først.

Nå har jeg valgt vinteren som nedetid for å forhåpentligvis kunne stille sterkere enn noen gang (?) på fjellturer til sommeren. :)

Kaprimo! Du er gal som har tatt begge 'på en gang'! Jeg skjønner deg, men wow! Håper det går bra med deg og at du ikke går veggesprø der hjemme!

Hei og God Jul ???

Nesten litt hyggelig å vite vi er flere som tilbringer jula i en walker ? Men leit å høre du også har hatt en del trøbbel og sliter med begge! Flott du fant denne gruppen. Ble glad da jeg kom over den selv. Hjelper å kunne høre andres historier og spørre om ting man opplever er "normalt" eller ikke.

Hvordan føler du deg? Har du walkeren konstant på eller åpner du den når du er i ro? Jeg synes den gnager og klemmer litt iblant. Og ellers litt ubehagelig for har mister mye førlighet i huden i ankelen. Veldig nummen. Har det hendt deg/andre?

Jeg har ved tidligere operasjoner mister litt førlighet, men bare bittesmå områder og iblant opplevd litt støtlignende følelse når jeg tar på noen steder. Men nå er store deler av hele oversiden av ankelen blitt nummen. Litt ekkelt.

Ellers så føler jeg meg til tider litt "gal" for at jeg har tatt begge så tett opp på hverandre. Kom frem til at dette året har jeg gått på krykker 10 av 12 mnd ?

Hvis det ikke var for bryllupet til sommeren og mitt inderlige ønske om å gå noenlunde smertefritt opp den midtgangen hadde jeg nok ventet til venstre var enda bedre før jeg hadde tatt høyre. Er litt mere låst til rullestol og lite bevegelse nå siden venstre fortsatt ikke er overlykkelig over for mye belastning.

Men samtidig er jeg veldig glad for å bare få alt unnagjort så jeg kan virkelig begynne å leve igjen! ?

Så er igrunnen bare lykkelig over at dette forhåpentligvis er siste verset på en veldig lang sang! Men såklart blir jeg "veggsprø" ? Mye TV titting, bøker, lydbøker og dårlige mobilspill for å få dagene til å gå!!

Ønsker deg riktig god bedring og til alle her inne en riktig god jul og godt nytt år!

Lenke til kommentar

Hei.

Takk for flot forum. Leste mye om avstivning, men finner ikke god nok argumenter for eller mot det.

Jeg også brakt talus for mange-mange år siden. Lege anbefaler avstivning. Men jeg er i tvil.

Ja, jeg har smerte. Men den er ikke fryktelig. Jeg jobber mye, går mye på jobb. Og det fungerer. Litt vond og hoven til kvelden, neste dag foten fungerer normalt. Kan gå lange turer. Slik har jeg siste 20 år etter brydd.

Av og til har stor smerter, men det skjer etter hard arbeid (12-15 timer)

Er det lurt å forandre noe?

Lenke til kommentar

Det må du finne ut av selv. For meg var det et enkelt valg, det ble avstiving. Jeg var lei av å gå rundt å ha vondt i ankelen hele tiden. 

Det var bare grusomt. Selvsagt et tap at jeg ikke kan løpe, men går ofte lange turer,. Ikke vondt nå. Vært bra i 14 år nå. 

Men det er ikke et enkelt valg. 

Lenke til kommentar

Enig med jae-ols. For meg var det veldig enkelt valg pga store smerter og hindret meg mye i livet. Prøvde jeg meg på en lenger tur havnet jeg fort på krykker i 2 uker etterpå.

Men slik du beskriver det høres det ikke ut som du er så plaget så du får tenke over det. Gjør jo så smertene forhåpentligvis blir borte, men ingen løping og foten blir jo stiv. Så du må bare tenke over dine plager og hvor plaget du er. Og prat med legen hvorfor han anbefaler at du gjør det nå. Kan hende det er en god grunn til at de anbefaler det nå selv om smertene ikke er ulevlige.

Lykke til!!

Lenke til kommentar

Hei. Takler alle svar.

Ja, det er perfekt å fjerne smertene. Men jeg bekymret over en ting. Hvis man avstive ankel, da man "ødelege" mekanismen som naturen skapt. Man skal bruke fot helt må annet måtte, og mulig skal ødelege andre ledd?kne, hørte,ruggen?

Som sagt jeg føler meg bra ved normal liv. Jeg får vond når jeg går mye (10-12 timer arbeid stående).

Kan det være son at hvis jeg avstive ankelen, jeg får samme problem fordi jeg jobber mye?

Takk

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Ved avstivet ankel blir det annerledes å bevege seg, men jeg har sko med "rullesåle" som gjør det lettere å bevege meg noenlunde normalt som da gjør at feilbelastning av andre ledd (knær og rygg) blir minimalt. Men jeg har enda ikke fått erfare hverdagen med to stive ankler.

Du øderleggee ikke andre ledd (av det jeg har hørt), men belastningen blir større på de andre leddene i ankelen, men tror man fort snakker 20 år før det evt merkes noe av - om man i det hele tatt merker noe.

Tror bare legen kan svare på med tanke på arbeidshverdagen og smerter etter operasjonen pga veldig lange dager. Er nok forskjell fra person til person og kommer sikkert an på hva som forårsaker smertene hos deg. Er nok bare legen din som har kunnskap til å kunne gi noe gjetning her.

Lykke til og håper det løser seg!

Lenke til kommentar

Så glad jeg ble når jeg har funnet dette forumet! Takk til alle som har delt! Supert å lese faktiske menneskers historier!

Sitter med høyra i walker nå etter avstivning av talus og calcaneus i midten av nov. Er tilbake i (kontor)jobb igjen, men tar en del hjemmekontor for å slippe å karre seg frem og tilbake.

Nå har jeg valgt vinteren som nedetid for å forhåpentligvis kunne stille sterkere enn noen gang (?) på fjellturer til sommeren. :)

Hei og God Jul

Nesten litt hyggelig å vite vi er flere som tilbringer jula i en walker Men leit å høre du også har hatt en del trøbbel og sliter med begge! Flott du fant denne gruppen. Ble glad da jeg kom over den selv. Hjelper å kunne høre andres historier og spørre om ting man opplever er "normalt" eller ikke.

Hvordan føler du deg? Har du walkeren konstant på eller åpner du den når du er i ro? Jeg synes den gnager og klemmer litt iblant. Og ellers litt ubehagelig for har mister mye førlighet i huden i ankelen. Veldig nummen. Har det hendt deg/andre?

Jeg har ved tidligere operasjoner mister litt førlighet, men bare bittesmå områder og iblant opplevd litt støtlignende følelse når jeg tar på noen steder. Men nå er store deler av hele oversiden av ankelen blitt nummen. Litt ekkelt.

Ellers så føler jeg meg til tider litt "gal" for at jeg har tatt begge så tett opp på hverandre. Kom frem til at dette året har jeg gått på krykker 10 av 12 mnd

Hvis det ikke var for bryllupet til sommeren og mitt inderlige ønske om å gå noenlunde smertefritt opp den midtgangen hadde jeg nok ventet til venstre var enda bedre før jeg hadde tatt høyre. Er litt mere låst til rullestol og lite bevegelse nå siden venstre fortsatt ikke er overlykkelig over for mye belastning.

Men samtidig er jeg veldig glad for å bare få alt unnagjort så jeg kan virkelig begynne å leve igjen!

Så er igrunnen bare lykkelig over at dette forhåpentligvis er siste verset på en veldig lang sang! Men såklart blir jeg "veggsprø" Mye TV titting, bøker, lydbøker og dårlige mobilspill for å få dagene til å gå!!

Ønsker deg riktig god bedring og til alle her inne en riktig god jul og godt nytt år!

Godt nyttår!

Etter jula i walker har jeg nok nå landet på at evt neste operasjon dyttes litt tidligere på året, slik at jeg har kommet litt lengre i tilhelingen innen da. Vi driver litt nomadevirksomhet i høytidene, og det er litt styrete å pakke/reise på krykker og ikke kan bære noe.

Men nå, siste uka, er det breakthrough med at jeg kan mer og mer gå bare i walkeren, og droppe krykkene i alle fall over kortere avstander. (Gleder som å hente egen kaffe og ta med dit jeg vil sitte.)

Min walker sitter kjempefint på, ingenting som gnager, men jeg tar den av når jeg setter meg ned og planlegger å sitte en stund. Har vært litt nummen på sida der han har vært inne og rota, men det virker som om det kommer tilbake. Vet av erfaring fra andre inngrep at nummenhet kan sitte i ganske lenge.

Jeg har brukt mye av nedetida på lydbøker, strikking og pusling faktisk.

Nå skal jeg til første fysiotime denne uka, det blir spennende. 

Lenke til kommentar

Godt nytt år ?

Wow! Det er jo helt fantastisk breaktrough ? Så deilig det må være! Har du noe vondt når du går uten krykker? Ellers høres det ut som en god plan ang neste operasjon. Fortsatt god bedring og lykke til. Høres ut som vi har ganske lik hverdag når det kommer til ting for å få tiden til å gå ?

Jeg avlaster fortsatt mye med krykker, men håper å kunne belaste mer og mer fremover!

Skal forsøke fremover å belaste mot smertegrensen så får vi se. Godt å høre det er ganske normalt med nummenhet. Satser på at det blir bedre etterhvert! Jeg har ikke tatt av walkeren noe særlig i det hele tatt så skal begynne litt med det når jeg skal sitte lenge i ro ?

Lykke til hos fysioterapauten!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...