Gå til innhold

Rimelig PC i lite format

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å kjøpe meg en PC til allround-bruk (jeg spiller svært lite, så det er ikke viktig, men greit om jeg har muligheten til senere å enkelt oppgradere mtp. dette). Jeg ønsker en forholdsvis stillegående PC, men det er samtidig viktig at kabinettet ikke er så høyt og dypt, da jeg har begrenset plass der PCen skal plasseres. Jeg har SSD, minne (4 x 2GB) og optisk drev. Foreløpig liste ser slik ut (bruker dustin da jeg er student og har fri frakt hvis prisen overstiger 2000 kr):

Kabinett: Silverstone TJ08-E M-ATX

PSU: Corsair TX 550W (modulær)

CPU: Intel Core i5 3570K

CPU-kjøler: Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev. 2

HK: Gigabyte GA-Z77M-D3H

Prisen er foreløpig 3781 kr, har ikke lyst til å bruke mye mer penger enn det. Noen som har gode forslag til endringer av oppsettet, eller ser det greit ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er forresten veldig i tvil om jeg skal gå for et AMD-system isteden (A10-5800K). Får riktignok en del redusert CPU-ytelse (men vil nok ikke merke spesielt mye til dette), men det blir mye mindre sannsynlig at jeg noen gang vil få lyst til å kjøpe eget skjermkort. Kan dermed kjøpe en rimeligere strømforsyning også, og kan fort spare minst 1000 kr... isåfall ser jeg disse komponentene som aktuelle (beholder kabinett og CPU-kjøler):

PSU: Corsair CX 430W (modulær)

Hovedkort: Asus F2A85-M

CPU: AMD A10-5800K

Dette vil da koste meg 2743 kr. Noen synspunkter?

Lenke til kommentar

Jeg er forresten veldig i tvil om jeg skal gå for et AMD-system isteden (A10-5800K). Får riktignok en del redusert CPU-ytelse (men vil nok ikke merke spesielt mye til dette), men det blir mye mindre sannsynlig at jeg noen gang vil få lyst til å kjøpe eget skjermkort. Kan dermed kjøpe en rimeligere strømforsyning også, og kan fort spare minst 1000 kr... isåfall ser jeg disse komponentene som aktuelle (beholder kabinett og CPU-kjøler):

PSU: Corsair CX 430W (modulær)

Hovedkort: Asus F2A85-M

CPU: AMD A10-5800K

Dette vil da koste meg 2743 kr. Noen synspunkter?

Det er en helt grei løsning, men oppgraderingsmulighetene er noe begrenset på AM2 FM2. Du kan eventuelt gå for ditt første oppsett, men skifte prosessor til INTEL PENTIUM DUAL CORE G860 i første omgang. Da sparer du kr 1150. Du kan redusere prisen med ytterligere kr 198 ved å velge PSU fra ditt AMD-oppsett, uten at du mister muligheten til å bytte ut CPU og/eller legge til et dedikert skjermkort.

CPU http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

Edit:

Skriveleif: FM2, ikke AM2.

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Når jeg ser testene hardware.no har av A10-5800K og i5 3570K ser jeg jo at A10 er ganske mye tregere på alt annet enn grafikk. Men på den annen side: har jeg bruk for i5's høye ytelse? Jeg har klart meg godt med en bærbar maskin med A6-3420, så jeg tror nok A10 kommer til å være rask nok til mitt bruk. I tillegg har jeg nok mest lyst til å kjøpe fra underdog'en AMD... :laugh:

Når jeg sammenligner egenskapene til hovedkortene (A85X vs Z77), virker det ikke som AMD-leiren tilbyr noe dårligere enn Intel, heller bedre (minst like mange USB3, kun SATA-600). Når jeg samtidig er ganske sikker på at A10's grafikk-ytelse vil være god nok for mitt bruk (mens jeg nok kan komme til å irritere meg over Intels HD 4000), tror jeg nok det blir AMD denne gangen.

Lenke til kommentar

Oppgraderingsmuligheter tror jeg nesten man skal glemme uansett. Husk at Intel kommer med Haswell i år og da bytter vi sokkel uansett. Så om et år eller halvannet så vil de neppe være CPU-er til sokkel 1155 tilgjengelige.

Med tanke på at Pentium Dual Core G860 matcher A10-5800K på enkelt- og dobbeltkjerne CPU-ytelse, samtidig som G860 med et skjermkort til under kr 700 (Radeon HD 6670) vil være bedre enn A10-5800K i de aller fleste spill, vil jeg si at G860 er et bedre utgangspunkt. G860 kan tross alt oppgraderes til Core I7 3770K, og overklokkes, uten skifte av hovedkort. Hvor langt kommer du med A10-5800K på FM2?

Lenke til kommentar

Når jeg ser testene hardware.no har av A10-5800K og i5 3570K ser jeg jo at A10 er ganske mye tregere på alt annet enn grafikk. Men på den annen side: har jeg bruk for i5's høye ytelse? Jeg har klart meg godt med en bærbar maskin med A6-3420, så jeg tror nok A10 kommer til å være rask nok til mitt bruk. I tillegg har jeg nok mest lyst til å kjøpe fra underdog'en AMD... :laugh:

Når jeg sammenligner egenskapene til hovedkortene (A85X vs Z77), virker det ikke som AMD-leiren tilbyr noe dårligere enn Intel, heller bedre (minst like mange USB3, kun SATA-600). Når jeg samtidig er ganske sikker på at A10's grafikk-ytelse vil være god nok for mitt bruk (mens jeg nok kan komme til å irritere meg over Intels HD 4000), tror jeg nok det blir AMD denne gangen.

Høres ut som en bra plan!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...