Gå til innhold

Se PlayStation-arrangementet her (PS3)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Wait, what?

Er det 8gb ddr5 system minne. I så fall er det konge. Fikk ikke med meg det

Akkurat det jeg sa høylytt idet han sa det under pressekonferansen..hehe.

Er jo bedre ram i PS4 en i min nye spill pc...likte litt dårlig akkurat det :p Men blir nok bra for utviklere med all den raske rammen.

Lenke til kommentar

Wait, what?

Er det 8gb ddr5 system minne. I så fall er det konge. Fikk ikke med meg det

Det er 8GB GDDR5-minne, DDR5-standarden er ikke fastsatt enda og GDDR5 er basert på DDR3.

Båndbreddemessig sa de 176GB/s.

CPUen har 8 kjerner.

GPUen yter 2 TFLOPS, et HD 7870 yter til sammenligning 2.56 TFLOPS.

Lenke til kommentar

Personlig veldig.. "meh" til hele greia. Ville gitt presentasjonen 5/10. Trekk for ræva official stream. Lite overraskende og nytt, lite man ikke visste på forhånd. Ingen skikkelig store avsløringer som ga "drahjelp", ikke noe "oomph". Håper Microsoft drar den helt ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mulighetene med Gaikai er også veldig spennende synes jeg, og at dem har fått med seg Blizzard er jo bare mind blowing. Om det er ekslusivt til Sony ble det vel ikke sagt noe om. Diablo 3 vil nok bli perfekt å spille på konsoll. Husker godt disse Baldurs Gate hack & slash spillene til PS2.

Men det åpner jo også opp for andre prosjekter ifra Blizzard, som en pc og mmo spiller så er Blizzard en Gud for meg. Kanskje deres neste prosjekt Titan vil komme til en konsoll..hvem vet.

De kan jo være late og bare porte Diablo 3 over til PS4, så vil nok en del kjøpe det. Men et er to ting jeg synes er mer interessant å tenke på:

- Diablo 3 bruker auksjonshus, inkludert ett som bruker ekte penger. Vil disse være med på PS4? Jeg gikk ganske fort lei D3, men mest fordi det var så lite loot der. Det er i hovedsak pga auksjonshusene. Med lite loot må folk kjøpe det, og Blizzard tjener penger på auksjonshuset som bruker ekte penger. Dette er lett å gjøre på PC, men kan være noe helt annet på PS4. Uten AHer blir der mer loot, og spiller blir mye bedre.

- De kan som sagt porte Diablo 3 og bli ferdig med det, men husk en expansion har vært bekreftet lenge. Hva om PS4 får Diablo 3 med en expansion samtidig som den expansionen kommer til PC? Eller før? De kan til og med få noe helt nytt og eksklusivt, som en ny klasse, noen nye områder osv osv. Da blir det straks mer interessant.

Og hva med crossplay? Sony har hatt crossplay mellom PS3 og PSVita en god stund, så vidt jeg vet, så hva med crossplay mellom PS4 og PC?

Lenke til kommentar

"Supercharged PC architecture"? Dvs en middels PC med ett proprietært OS på toppen? Som jeg sa forrige generasjon, så blir konsoll og PCer stadig likere hverandre. Den gangen trodde mange PC ville dø som spillplattform, nå håper jeg og tror det motsatte vil skje. Hvorfor ikke velge en variant med ett åpent OS oppå?

Ellers så har jo dette positive ringvirkninger for ytelsen på PC-spill selvfølgelig, så det er jo en fordel. Kanskje man slipper at så mange maser om at "ytelse ikke betyr noe" en stund framover også.

AtW

Lenke til kommentar

Jepp, de skrøt forferdelig mye over maskinvaren. De fikk det til å høres ut som en PC på steroider... Jeg klarte ikke å la være å le av måten han presenterte spesifikasjonene, var rett og slett latterlig...

Men, må innrømme at jeg ble fornøyd med tanke på hva jeg hadde forberedt meg på. Det blir en konsoll hvor utviklerene må optimalisere spillene for 8 kjerner, en middels god GPU og hvor de har et delt GDDR5-minne på 8 GB til disposisjon. Dette vil bare føre gode til ting til PC-verdenen. Man kan jo ikke akkurat si at flerkjerneprosessorer blir så godt utnyttet, ei heller store minnemengder. Her har vi jo egentlig stoppet litt opp, til sammenligning fra en del år siden hvor folk flest faktisk hadde nytte av å oppgradere til mer minne.

Det gjenstår bare å se om de f.eks. har SATA III-grensesnitt og støtte for f.eks. Trim (tviler, men er lov å håpe).

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, de skrøt forferdelig mye over maskinvaren. De fikk det til å høres ut som en PC på steroider... Jeg klarte ikke å la være å le av måten han presenterte spesifikasjonene, var rett og slett latterlig...

Men, må innrømme at jeg ble fornøyd med tanke på hva jeg hadde forberedt meg på. Det blir en konsoll hvor utviklerene må optimalisere spillene for 8 kjerner, en middels god GPU og hvor de har et delt GDDR5-minne på 8 GB til disposisjon. Dette vil bare føre gode til ting til PC-verdenen. Man kan jo ikke akkurat si at flerkjerneprosessorer blir så godt utnyttet, ei heller store minnemengder. Her har vi jo egentlig stoppet litt opp, til sammenligning fra en del år siden hvor folk flest faktisk hadde nytte av å oppgradere til mer minne.

Det gjenstår bare å se om de f.eks. har SATA III-grensesnitt og støtte for f.eks. Trim (tviler, men er lov å håpe).

Tross alt bedre enn det har vært tidligere, Sony løy jo så det rant av de om ytelsen både på PS1, 2 og 3, denne gangen overdriver de bare.

AtW

Lenke til kommentar

Syntes de er dumt at de drar sammenligninger mellom PCer og PS4en. Tross alt er jo faktisk PS4en vesentlig mye kraftigere enn det PS3en var. Bare tanken på PS3ens 512MB RAM kontra PS4ens 8GB sier litt. Tror de kan få til mye bra, spesielt om utviklingen til hardwaren er enklere enn med cell-tullballet de hadde i PS3. Tror nok vi kan se mye pent som muligens kommer til å være på linje med dagens PC-spill. Ikke vær så skeptiske! Slutt å sammenligne PC mot konsoll.

Lenke til kommentar

Ikke glem at konsoller bruker en helt annen arkitektur enn PCen, så selv om en PC og PS4 har de samme speccene ville PS4 likevel ha vært mye kraftigere. Konsoller er laget for å gjøre én ting om gangen - spille spill. PC skal gjøre alt mulig annet, inkludert kjøre en hel masse drit om gangen.

Mye kraftigere? Hvor mye kraftigere, og hvorfor?

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...