MercedesW124 Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Jeg vil lære rulle r. Noen gode tips? På forhånd takk Lenke til kommentar
steinkul Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Jeg vil lære rulle r. Noen gode tips? På forhånd takk Ta for deg ordet " gress", og uttal det som om det sto "gdess". Det blir ikke helt det samme, men prøv å finpuss det til du får til den riktige lyden. Hvorfor vil du forresten lære rulle r ? Synes du ikke skarre r er finere ? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Øvelse gjør mester. Tuppen av tungen skal "vibrere" mot ganen rett bak tennene. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Hold tunga som du gjør med en D, pøs på med litt luft så tungen vibrerer og så bruk stemmebåndet. Det skal gå etterhvert. Lenke til kommentar
MercedesW124 Skrevet 21. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2013 (endret) Hvorfor vil du forresten lære rulle r ? Synes du ikke skarre r er finere ? Liker ikke skarre r Endret 8. april 2013 av MercedesW124 Lenke til kommentar
Lemongrass Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Hvilken dialekt snakker du? Lenke til kommentar
MercedesW124 Skrevet 8. april 2013 Forfatter Del Skrevet 8. april 2013 Det var et godt spørsmål. Vet faktisk ikke... Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Du vet ikke hvilken dialekt du snakker? Du har vel blitt født en plass, og vokst opp? Lenke til kommentar
MercedesW124 Skrevet 8. april 2013 Forfatter Del Skrevet 8. april 2013 Nei, vet ikke. Født og vokst opp på Tveit, Kristiansand Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Så... Kristiansandsdialekt? 3 Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Nei, vet ikke. Født og vokst opp på Tveit, Kristiansand Så... Kristiansandsdialekt? Lenke til kommentar
MercedesW124 Skrevet 8. april 2013 Forfatter Del Skrevet 8. april 2013 Nei, vil nok ikke si at jeg har kristiansandsdialekt Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Hvorfor ikke? Snakker du veldig ulikt fra andre kristiandsandere? Lenke til kommentar
MercedesW124 Skrevet 8. april 2013 Forfatter Del Skrevet 8. april 2013 Ja jeg gjør nok det. Lenke til kommentar
steinkul Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Ja jeg gjør nok det. Du er veldig diffus i dine svar. Kunne du komme med en slags forklaring. Tveit er jo ikke langt fra sentrum. Har du f.eks foreldre som snakker et annet språk ? Ikke for å være nysgjerrig, men likevel. Lenke til kommentar
MercedesW124 Skrevet 9. april 2013 Forfatter Del Skrevet 9. april 2013 Vet ikke hvilken dialekt jeg har. Hvordan finner jeg ut av det? Snakker i hvertfall ikke kristiansands dialekt. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Du spør de du bor hos, eller ved, eller de du møter på skole/jobb hver dag? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Eller fylle ut et slikt skjema så kan vi se på det: http://ndla.no/nb/node/69643 Lenke til kommentar
MercedesW124 Skrevet 9. april 2013 Forfatter Del Skrevet 9. april 2013 Målmerke Døme Tonegang ● høgtonemål ● lågtonemål (Har trykksterke stavingar høgare eller lågare tone enn trykksvake? Eks. huset, guten) >Skjønte ikke denne L-lyden ● tjukk l av både l og rd (sol, bord) ● tjukk l av l ● Ikkje tjukk l >Ikke tjukk l Retrofleksar ● retrofleksar ● ingen retrofleksar (barn, Lars osv.) >Skjønte ikke denne Palatalisering ● palatalisering (mannj, kallj) ● inga palatalisering >Ingen palatalisering Apokope ● med apokope (å kjøp, jentan) ● utan apokope >Uten apokope Nektingsordet ● ikke ● ikkje ● itte/inte ● itj >Ikke Personleg pronomen, 1. person eintal ● jei, je, jæi ● eg, e, æ, æg ● i >E Personleg pronomen, 1. person fleirtal ● vi, ve ● me, mi ● oss >Vi R-lyden ● rulle-r ● skarre-r >Gjett Blaute konsonantar ● bage, kage, gade ● bake, kake, gate >Ikke bløte konsonanter Infinitiv ● alle infinitivane endar på –e å vaske, å finne, å vere/være, å kome/komme ● alle infinitivane endar på –a å vaska, å finna, å vera, å koma ● apokope (inga ending) å vask, å finn, å vær, å komm ● jamvekt (kløyvd infinitiv) å vaske, å finne : å væra, å komma ● jamvekt (kløyvd inf.) og apokope å vask, å finn : å værra/varra, å komma å vask, å finn : å vårrå, å kåmmå >Ender på E Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå