Gå til innhold

Arbeiderpartiet og utdanning

oddsigve

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne si noen ord om Arbeiderpartiet og deres utdanningspolitikk. De snakker mye om grunnskole, viktigheten av matematikk og utviklingen der. Noe som er vel og bra for videre skolegang. Det snakker også høyt om yrkesfaglig utdanning, men realiteten er at det blir færre og færre jobber innenfor disse yrkene. Så hvorfor satse på det foran høgskole/universitet? Ja, de sier de vil operette flere studieplasser, men hva om en ikke har råd til å gjennomføre skolegangen? Iflg. Nito(Norges ingeniør og teknologiorganisasjon) er verdien av studielånet sunket med 4588 kroner siden 2002 altså en nedgang på 5% pga. inflasjon. Det burde vært på ca. 114.000 kr skulle lånet følgt etter. Selvfølgelig er det noen som kan få hjelp av foreldre, men det er ikke alle som har den luksusen. Ser vi en Amerikansk utvikling? Der kostnaden av og være student blir så høy at fattige og middelklassen ikke har råd? Eller skal vi måtte jobbe utenom skolen? Jeg synes vitterlig at det var snakk om heltidsstudenten? Klart at det og arbeide utenfor studiene øker portofolien, men det er også klart at i mesteparten av tilfellene går det utover studiene. Alle vet at siden fler og fler yrkesfaglige jobber havner i utlandet og at Norges eneste håp for økonomisk vekst er og utdanne mennesker som er kapable til å følge den teknologiske utviklingen. Dette skjer i hovedsak gjennom høyskole/universitet. Hvorfor ikke gjøre det slik at folk kan ta seg "råd" til det? Studier viser at en får mye mer tilbake for hver krone brukt på folks høyere utdannelse.

Dette var mine tanker. Hva synes du om situasjonen?

Endret av oddsigve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av det jeg har hørt så holder studielånet i massevis, det er vel bare å ikke spise ute hver dag. Kjenner en god del studenter som ikke jobber utenom studiene og som lever i beste velgående. Å påstå at lånekassens ordning utstøtter de vanskeligstilte er en kraftig overdrivelse.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Av det jeg har hørt så holder studielånet i massevis, det er vel bare å ikke spise ute hver dag. Kjenner en god del studenter som ikke jobber utenom studiene og som lever i beste velgående. Å påstå at lånekassens ordning utstøtter de vanskeligstilte er en kraftig overdrivelse.

Det holder om man skaffer seg en studiebolig (ikke alle kan skaffe seg studiebolig, fordi det er ikke nok), men om man ikke får en studiebolig i Oslo og må leie privat. Da holder det ikke i det hele tatt.

Leien i Oslo ligger rundt 5000 for det billigste. Det er 60000K per år. Da har du ca 2500 kr per måned å leve for. Det er ikke nok.

Studielånet burde være høyere de stedene renten er høyere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Å studere samt bo i Oslo sentrum er da vitterlig ingen menneskerett.

Alternativet er å bo langt unna skolen, noe som fører til en lengre og dyrere reisevei som kanskje ikke er verd mellomlegget ved å bo i Oslo.

Slik jeg ser det, er ikke problemet hovedsakelig at studielånet er lite, men at bolig- og leieprisene er umenneskelig høye og at regjeringen tilsynelatende ikke er villige til å gjøre noe med det. Det hjelper ikke å øke kravet til egenkapital, utvide BSU-ordningen eller gi startlån gjennom Husbanken. Så lenge befolkningen vokser fortere enn tilgangen til boliger, vil prisene fortsette å stige. Unødvendige reguleringer fører til at det ikke en gang er lønnsomt å bygge nye boliger i Oslo øst. Da vil i hvert fall aldri tilbudet øke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...