Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skyld ved krasj ved køkjøring dersom bakerste bil er for nært?


*F*

Anbefalte innlegg

Hei, se for dere at dere er i ne bilkø i en bratt oppoverbakke, køen er slik at man stopper og kjører litt og litt.

Dersom bil A som er den fremste bilen stopper opp oh bil B som er bak denne stopper opp bak, men svært nært, f.eks 1cm fra bilen foran.

 

Bil A vil gjerne i mange tilfeller rygge noen cm da fører endrer fra bremse til speed (ja, dette kan man gjøre på andre måter, men fakta er at folk flest renner litt bak før dem kjører frem).

Bil A vil da rygge og kanskje lage en liten bulk i bil B.

 

Hvem har skylden, og finnes det noen kjente slike saker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bil A kan ta bakkestart på følgende måte:

 

* Hold inne bremsepedal og clutch.

* Dra i håndbrekket

* Slipp bremsepedal, og gi gass, og gradvis slipp clutchen, til du merker at bilen vil kjøre framover

* Slipp brekket rolig mens du gir gass for å øke farten.

 

Trenger ikke å rygge noen cm, hvis du har god teknikk.

 

 

 

Forresten:

Hvordan fordeles skylden i en kjedekollisjon, der bil A bråstopper, bil B stopper i tide, og bil C har så høy fart at han treffer B, og dytter bil B inn i A?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Bil A kan ta bakkestart på følgende måte:

 

* Hold inne bremsepedal og clutch.

* Dra i håndbrekket

* Slipp bremsepedal, og gi gass til du merker at bilen vil kjøre framover

* Slipp brekket rolig mens du gir gass for å øke farten.

 

Trenger ikke å rygge noen cm, hvis du har god teknikk.

 

 

 

Forresten:

Hvordan fordeles skylden i en kjedekollisjon, der bil A bråstopper, bil B stopper i tide, og bil C har så høy fart at han treffer B, og dytter bil B inn i A?

 

Bil C har ansvaret for å stoppe før han treffer bil B. Bil C er også ansvarlig for at bil B da blir dyttet inn i bil A.

Lenke til kommentar

Eit aktuellt spørsmål vil være om ein slik bakoverbevegelse i det heile tatt er å definere som rygging.

 

Uansett så er det to paragrafer som er aktuelle her:

§ 11. Rygging og vending

1. Den som rygger eller vender, har vikeplikt for annen trafikant. Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører ved selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade.

2. Rygging og vending er forbudt på motorveg og motortrafikkveg eller på inn- eller utkjøringsveg til motorveg og motortrafikkveg.

0 Endret ved forskrifter 6 sep 1996 nr. 853, 22 april 2005 nr. 348 (i kraft 1 juni 2006 iflg forskrift 7 okt 2005 nr. 1221).

 

og

 

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49.

 

Slik som eg tolker situasjonen og lovverket så må vegtrafikklova være mest tungtvegande i ein slik situasjon.

Forsikringsselskapet vil nok raskt gå for skylddeling, men i ein slik situasjon vil det være vanskelig å skylde på føraren av bil A.

 

Alternativet for føraren av bil A dersom ein ikkje er 100% sikker på at bilen ikkje vil skli ein halv centimeter bakover (noke som kan være svært vanskelig å unngå, spesiellt i bratte bakkar) vil då være å forholde seg stilleståande.

Dette vil berre føre til at køa gjekk frå å være saktegåande til å være fullstendig stilleståande.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis bil A er den eneste som er i bevegelse er det vanskelig å plassere noe skyld på bil B. Og som andre har sagt - det er mulig å starte i bakke uten å trille bakover. Dette lar seg for øvrig gjøre også uten å bruke håndbrekket, ved å ha høyre fot på bremsepedalen og gasspedalen samtidig. Krever litt øvelse, dog.

Lenke til kommentar

Har ikke bil B brutt:

"§ 5. Kjøretøys plass på vegen

3. Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene." ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sunn fornuft tilsier at bil B har ansvaret hvis det er snakk om at han stoppet noen CM bak bil A, er det 50+ cm, så er det bil B som trenger å øve seg i bakkekjøring.

 

Hvordan et forsikringselskap vil forholde seg til noe slik vet jeg ikke, men jeg tror det fort kunne blitt skylddeling (spesielt hvis begge har samme selskap)

 

 

Jeg hadde aldri kjørt så nærme at bilen foran meg risikerte å komme borti ved bakkestart, det er helt normalt at bilen går noen cm bak før den går frem (kan lett unngås ved å bruke brekket eller god teknikk) Jeg hadde også unngått å stoppe helt opp, heller holde litt avstand til bilen foran.

Lenke til kommentar

normal er vel å ikke gå bakover når du skal framover....men ser at noen går bakover når jeg ligger bak dem... skjønner ikke hva som er så vanskelig.... selv dem som kjører store kjøretøy går ikke bakover... og ja jeg kjører av og til store kjøretøy.

Lære seg å kjøre så detter ikke bilen bakover når dem tar bakkestart.

Lenke til kommentar

Noen biler har automatikk som gjør at bilen ikke går bakover ved bakkestart.

Automatgirte biler hjelper litt, siden de henger på clutchen, men er det bratt nok, vil clutchen tape drakampen, og bilen triller bakover.

Det fine da er at du har en pedal mindre å slite med, om du vil bruke brekket som beskrevet over.

 

Bilføreren må være kjent med sitt kjøretøy og dets begrensninger.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se, er det bil A som har skylden. At man ikke evner å kontrollere kjøretøyet sitt fritar en ikke fra ansvar, snarere tvert i mot. Dersom bil A vet at han ikke klarer å starte bilen uten å trille bakover er det riktige alternativet å bli stående inntil bil B har rygget tilstrekkelig langt tilbake til at bil A kan starte uten å treffe bil B.

Lenke til kommentar

Det er feil at den som rygger, alltid har skylden. Tenk på det: Skal fører B kunne gå så nærme inntil enden på bilen han bare vil - og øke risikoen for sammenstøt - uten å ha noe ansvar?

 

Det harmonerer i så fall heller dårlig med prinsippet om at enhver skal "ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade".

 

JaBBe har også vist til at man har plikt til å tilpasse avstanden til biler foran slik at ulykker unngås.

 

I et scenario som dette vil begge være å klandre: A fordi han ikke sørget for en ordentlig bakkestart. B fordi han burde tatt hensyn til at en foranliggende bil i oppoverbakke lett vil kunne sige bakover.

 

Skylddeling er dermed nærliggende. Fra bilansvarsloven:

 

§ 7. (når skadelidaren har medverka til skaden).

Har skadelidaren medverka til skaden med vilje eller i aktløyse, kan retten minka skadebotkravet eller lata det falla heilt bort, så nær som når skadelidaren kan leggjast berre lite til last. Avgjerda skal retta seg etter åtferda på kvar side og tilhøva elles.

(...)

Endret av frevild
Lenke til kommentar

1cm stopp er et ganske sprøtt scenario, 10cm er også uaksomt. At man triller bakover 5cm er helt akseptabelt, og legg merke til dette når dere kjører så er det sikkert halvparten som gjør dette. Skal man kline seg opp i rumpa til folk, så er man også skyld i hendelsene som kan oppstå.

Fant forøvrig denne.

Tingretten kom til at det ikke var straffbart å være klønete, og frifant advokaten.

 

«Det er etter hovedforhandlingen intet grunnlag for å anta at tiltalte «rygget» inn i fornærmedes bil, slik det angis i forelegget - tiltaltes bil ble ikke satt i revers, og ryggelysene ble ikke tent. Derimot foreligger det to tilfeller av ukyndig eller klønete utført «bakkestart» fra tiltaltes side, med den følge at hans foranstående bil grunnet tyngdekraften rullet bakover og til slutt berørte fornærmedes bil som sto bak ham i køen», slås det fast i dommen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...