*F* Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Hei, se for dere at dere er i ne bilkø i en bratt oppoverbakke, køen er slik at man stopper og kjører litt og litt. Dersom bil A som er den fremste bilen stopper opp oh bil B som er bak denne stopper opp bak, men svært nært, f.eks 1cm fra bilen foran. Bil A vil gjerne i mange tilfeller rygge noen cm da fører endrer fra bremse til speed (ja, dette kan man gjøre på andre måter, men fakta er at folk flest renner litt bak før dem kjører frem). Bil A vil da rygge og kanskje lage en liten bulk i bil B. Hvem har skylden, og finnes det noen kjente slike saker? Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Rygger bil A har bil A skylden Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 (endret) Bil A kan ta bakkestart på følgende måte: * Hold inne bremsepedal og clutch. * Dra i håndbrekket * Slipp bremsepedal, og gi gass, og gradvis slipp clutchen, til du merker at bilen vil kjøre framover * Slipp brekket rolig mens du gir gass for å øke farten. Trenger ikke å rygge noen cm, hvis du har god teknikk. Forresten: Hvordan fordeles skylden i en kjedekollisjon, der bil A bråstopper, bil B stopper i tide, og bil C har så høy fart at han treffer B, og dytter bil B inn i A? Endret 20. februar 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
tugorevo Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Bil A kan ta bakkestart på følgende måte: * Hold inne bremsepedal og clutch. * Dra i håndbrekket * Slipp bremsepedal, og gi gass til du merker at bilen vil kjøre framover * Slipp brekket rolig mens du gir gass for å øke farten. Trenger ikke å rygge noen cm, hvis du har god teknikk. Forresten: Hvordan fordeles skylden i en kjedekollisjon, der bil A bråstopper, bil B stopper i tide, og bil C har så høy fart at han treffer B, og dytter bil B inn i A? Bil C har ansvaret for å stoppe før han treffer bil B. Bil C er også ansvarlig for at bil B da blir dyttet inn i bil A. Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Det er vel bil A som får skylden, men fører av bil B er mongo som kjører så tett når man vet at de aller fleste ruller litt bakover. 2 Lenke til kommentar
hean Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Denne problemstillingen har jeg tenkt på selv... tror nok vedkommede som rygger ville fått skylden men hadde det vært meg hadde det føltes veldig urettferdig. Trenger ikke en gang være bulk men kun riper... kanskje delt skyld. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Eit aktuellt spørsmål vil være om ein slik bakoverbevegelse i det heile tatt er å definere som rygging. Uansett så er det to paragrafer som er aktuelle her: § 11. Rygging og vending 1. Den som rygger eller vender, har vikeplikt for annen trafikant. Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører ved selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade. 2. Rygging og vending er forbudt på motorveg og motortrafikkveg eller på inn- eller utkjøringsveg til motorveg og motortrafikkveg. 0 Endret ved forskrifter 6 sep 1996 nr. 853, 22 april 2005 nr. 348 (i kraft 1 juni 2006 iflg forskrift 7 okt 2005 nr. 1221). og § 3. Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen. Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49. Slik som eg tolker situasjonen og lovverket så må vegtrafikklova være mest tungtvegande i ein slik situasjon. Forsikringsselskapet vil nok raskt gå for skylddeling, men i ein slik situasjon vil det være vanskelig å skylde på føraren av bil A. Alternativet for føraren av bil A dersom ein ikkje er 100% sikker på at bilen ikkje vil skli ein halv centimeter bakover (noke som kan være svært vanskelig å unngå, spesiellt i bratte bakkar) vil då være å forholde seg stilleståande. Dette vil berre føre til at køa gjekk frå å være saktegåande til å være fullstendig stilleståande. 1 Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Hvis bil A er den eneste som er i bevegelse er det vanskelig å plassere noe skyld på bil B. Og som andre har sagt - det er mulig å starte i bakke uten å trille bakover. Dette lar seg for øvrig gjøre også uten å bruke håndbrekket, ved å ha høyre fot på bremsepedalen og gasspedalen samtidig. Krever litt øvelse, dog. Lenke til kommentar
JaBBe Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Har ikke bil B brutt: "§ 5. Kjøretøys plass på vegen 3. Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene." ? 1 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Sunn fornuft tilsier at bil B har ansvaret hvis det er snakk om at han stoppet noen CM bak bil A, er det 50+ cm, så er det bil B som trenger å øve seg i bakkekjøring. Hvordan et forsikringselskap vil forholde seg til noe slik vet jeg ikke, men jeg tror det fort kunne blitt skylddeling (spesielt hvis begge har samme selskap) Jeg hadde aldri kjørt så nærme at bilen foran meg risikerte å komme borti ved bakkestart, det er helt normalt at bilen går noen cm bak før den går frem (kan lett unngås ved å bruke brekket eller god teknikk) Jeg hadde også unngått å stoppe helt opp, heller holde litt avstand til bilen foran. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Tror det bare gjelder så lenge man er i bevegelse. Veisystemene våre er ikke bygget for at man skal stoppe med en hel billengdes avstand i alle kryss. Lenke til kommentar
JaBBe Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Nei, men pga avstanden, oppstod det fare for påkjøring fordi bil A stanset. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Forsikringsselskapene er i hvert fall veldig firkantete når de finner ut at noen har rygget. Det fikk jeg erfare: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1248295 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Det er jo ikke snakk om rygging! At man går litt bakover før man har fått gass/clutch forholdet i orden er helt normalt.. Lenke til kommentar
KeyanZa Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 normal er vel å ikke gå bakover når du skal framover....men ser at noen går bakover når jeg ligger bak dem... skjønner ikke hva som er så vanskelig.... selv dem som kjører store kjøretøy går ikke bakover... og ja jeg kjører av og til store kjøretøy. Lære seg å kjøre så detter ikke bilen bakover når dem tar bakkestart. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 (endret) Noen biler har automatikk som gjør at bilen ikke går bakover ved bakkestart. Automatgirte biler hjelper litt, siden de henger på clutchen, men er det bratt nok, vil clutchen tape drakampen, og bilen triller bakover. Det fine da er at du har en pedal mindre å slite med, om du vil bruke brekket som beskrevet over. Bilføreren må være kjent med sitt kjøretøy og dets begrensninger. Endret 20. februar 2013 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Jeg snakker ikke om flere meter, men maks 5 cm. Bakkestartsassistanse er noe av det værste jeg har vært borti, aldri kvelt bilen så mye som når jeg hadde firmabil med dette.. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Så vidt jeg kan se, er det bil A som har skylden. At man ikke evner å kontrollere kjøretøyet sitt fritar en ikke fra ansvar, snarere tvert i mot. Dersom bil A vet at han ikke klarer å starte bilen uten å trille bakover er det riktige alternativet å bli stående inntil bil B har rygget tilstrekkelig langt tilbake til at bil A kan starte uten å treffe bil B. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 (endret) Det er feil at den som rygger, alltid har skylden. Tenk på det: Skal fører B kunne gå så nærme inntil enden på bilen han bare vil - og øke risikoen for sammenstøt - uten å ha noe ansvar? Det harmonerer i så fall heller dårlig med prinsippet om at enhver skal "ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade". JaBBe har også vist til at man har plikt til å tilpasse avstanden til biler foran slik at ulykker unngås. I et scenario som dette vil begge være å klandre: A fordi han ikke sørget for en ordentlig bakkestart. B fordi han burde tatt hensyn til at en foranliggende bil i oppoverbakke lett vil kunne sige bakover. Skylddeling er dermed nærliggende. Fra bilansvarsloven: § 7. (når skadelidaren har medverka til skaden). Har skadelidaren medverka til skaden med vilje eller i aktløyse, kan retten minka skadebotkravet eller lata det falla heilt bort, så nær som når skadelidaren kan leggjast berre lite til last. Avgjerda skal retta seg etter åtferda på kvar side og tilhøva elles. (...) Endret 20. februar 2013 av frevild Lenke til kommentar
JaBBe Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 1cm stopp er et ganske sprøtt scenario, 10cm er også uaksomt. At man triller bakover 5cm er helt akseptabelt, og legg merke til dette når dere kjører så er det sikkert halvparten som gjør dette. Skal man kline seg opp i rumpa til folk, så er man også skyld i hendelsene som kan oppstå. Fant forøvrig denne. Tingretten kom til at det ikke var straffbart å være klønete, og frifant advokaten. «Det er etter hovedforhandlingen intet grunnlag for å anta at tiltalte «rygget» inn i fornærmedes bil, slik det angis i forelegget - tiltaltes bil ble ikke satt i revers, og ryggelysene ble ikke tent. Derimot foreligger det to tilfeller av ukyndig eller klønete utført «bakkestart» fra tiltaltes side, med den følge at hans foranstående bil grunnet tyngdekraften rullet bakover og til slutt berørte fornærmedes bil som sto bak ham i køen», slås det fast i dommen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå