Gå til innhold

Hjelp til valg av nytt kamera til rundt 3000,-

Anbefalte innlegg

Hei.

Har noen kronasjer til overs så må brukes på elektronikk, så jeg tenkte jeg skulle snuse litt på nytt kamera.

Har i dag et 1000D med standard IS objektiv. Kjøpte det brukt for et par år siden men det har ikke blitt brukt så mye siden. Har alltid vært fan av vidvinkelbilder men har aldri hatt råd til nytt objektiv.

Det jeg kunne tenkt meg å bruke kameraet til er:

- Landskapbilder (dag og natt)

- Bilder med lang lukkertid (av vann osv)

- Og ellers alt mulig.

Finnes det noen kurante vidvinkelobjektiver til rundt 3000,-

Frister også med noe midre enn 1000D, da jeg tror det kan bli mer brukt.

Så, enten forslag til nytt objektiv eller noen mindre kameraer som med vidvinkelfunksjon (?)

Må også kjøpes på dustin.no eller norek.no.

Endret av Bibow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Billigste vidvinkelobjektiv til Canon er Sigma 10-20mm. Brukt får du det for rundt 1900-2000kr, og det dukker ganske regelmessig opp på bruktmarkedet.

Skal du ha mindre kamerahus må du over til speilløst, type PEN-serien til Olympus, G-husene til Panasonic (m4/3) eller NEX til Sony (E-mount). Her er det litt begrenset hvor mye vidvinkel som finnes, til m4/3 er det 9-18mm og 7-14mm (tilsvarer 18-36mm og 14-28mm) som finnes, begge er ganske dyre (6000 og 9000kr hhv). Til E-mount har du en helt ny 10-18mm (tilsvarer 15-27mm). Ingen av disse er særlig ofte å finne brukt.

For 3000kr kommer du ikke særlig langt. Om du mener at 1000D ikke blir brukt pga størrelsen, er det kanskje best å selge det + investere i et speilløst system, så får du heller ta vidvinkelen når du har spart opp litt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...