Winding Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Fyr på 15 som skal straks begynne å trene lurer på 2 ting. 1. Hva syntes dere om ''Splitten'' min? Søndag 1: Bein/Abs Mandag 2: Bryst/Arm - tri Tirsdag 3: Rygg/Arm - bi Onsdag 4: Fri Torsdag 5: Arm/ [- Skulder,] -Nakke??- Fredag 6: Bein/(Abs) Lørdag 7: Fri Lagde alt selv mens jeg studerte noen andre splitter og kanskje litt kopiering, men med litt modifisering kom jeg fram til at dette passa bra. * Mandag og tirsdag står det bi og tri, som egentlig ikke har noe annet å si enn at bryst går sammen med tricep og rygg med bicep. Så det skal ikke være noe spesielt opplegg til armer disse dagene utenom de som involverer rygg og bryst som hovedmuskel. * Torsdag står det Arm/ [- Skulder] Som betyr så enkelt som at det er armdag, men at skuldra får litt mer oppmerksomhet. Ca 40% Skulder 50% Hele armen / Bi, tri, forarm osv Og et par minutter til nakke, som da kommer inn som underspørsmål. - Hvilken dag er kunstig nakkedag / Dag til å trene nakke. HULL I SYSTEM! 2. Side som viser forskjellige øvelser til forskjellige muskler. Er litt lat så orker ikke å google hver for seg, men lurte på om det finnes noen sider eller lignende som sier f.eks. Tricep - Dips, Skullcrushers osv... Rygg - Pullups, roing osv... Kan selvfølgelig øvelser, but the more knowledge the more power, right? Starter ikke å trene før september pga traktbryst operasjon nå 1 uke siden dette ble skrevet. Vil heller ikke høre fra noen at jeg ikke skal bry meg om det nå, siden jeg ikke starter å trene før om 7 måneder til, men faktisk hadde jeg begynt å trene allerede 5 måneder før operasjonen så tenkte jeg kunne ta en lang bit av teori iløpet av denne perioden til min egen fordel. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 (endret) Overkill. Less is more. Se på et HST basert program som baserer seg på 3 dager fullkropps, upper/lower eller push/pull split. For en 15årig newbie er å starte på en brosplit waste. Endret 19. februar 2013 av fenele Lenke til kommentar
Winding Skrevet 20. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2013 Overkill. Less is more. Se på et HST basert program som baserer seg på 3 dager fullkropps, upper/lower eller push/pull split. For en 15årig newbie er å starte på en brosplit waste. Takk for fint svar..... Det er ikke noe overkill, og at jeg skal starte på ''brosplit waste'' er det verste tipset jeg har noen gang fått. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 2. www.exrx.net er veldig god og har stort sett ganske nøytral og god informasjon rundt trening generelt. Angående splitten din så liker jeg at du har to dager for ben og mage. Men man må rett og slett få litt mer info om hvordan du har tenkt å legge opp løpet. En ting er å si at du skal trene disse gruppene der og da, men hvordan har du tenkt å gjøre det? Sett, reps, øvelser? Det kan også være hensiktsmessig for deg å starte med noe ikke fullt så komplisert, som sikkert er det fenele prøver å si. Et fullkroppsprogram er en god basis å ha med seg videre. Ihvertfall siden du får god erfaring med baseløftene, teknikk, osv. Det er også nødvendig å vite hva målene dine er; Hvorfor trener du? 1 Lenke til kommentar
Winding Skrevet 20. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2013 2. www.exrx.net er veldig god og har stort sett ganske nøytral og god informasjon rundt trening generelt. Angående splitten din så liker jeg at du har to dager for ben og mage. Men man må rett og slett få litt mer info om hvordan du har tenkt å legge opp løpet. En ting er å si at du skal trene disse gruppene der og da, men hvordan har du tenkt å gjøre det? Sett, reps, øvelser? Det kan også være hensiktsmessig for deg å starte med noe ikke fullt så komplisert, som sikkert er det fenele prøver å si. Et fullkroppsprogram er en god basis å ha med seg videre. Ihvertfall siden du får god erfaring med baseløftene, teknikk, osv. Det er også nødvendig å vite hva målene dine er; Hvorfor trener du? Bra side, finner sikkert ut masse her . Har fortsatt ikke tenkt gjennom x antall reps og x antall set, men kommer nok til å finnes ut av iløpet av uken. Studerer litt på hva som er bra for en ung kropp og lignende, så må se rett og slett Øvelsene jeg kommer til å gjøre skal ikke være planlagt, men tar ca 3 forskjellige øvelser til hver muskelgruppe med litt variasjon fra gang til gang. Isolering av muskler skal skje litt innimellom som decline benchpress osv. I tillegg har jeg bra teknikk på mange øvelser. Er langt mer erfaren enn de fleste på min alder og noe av grunnen til det er at bodybuilding, som nå er sagt er målet mitt, interesserer meg mye og har i tillegg et familiemedlem som veide rett over 100kg på sitt beste. Så hjelper det selvfølgelig å ha en smart hjerne som de fleste mangler nå til dags, og da snakker jeg logisk, ikke nødvendigvis karakteristisk. Trener fordi jeg vil bli stor, som da inngår i å få mer respekt, ikke fra gategutter, men alt fra butikksjef til taxisjåfør. Ha et bedre selvbilde og bli kjent som en hyggelig fyr. Ikke minst så får man litt mer oppmerksomhet fra folk, spesielt jenter . Velger å avslutte tråden fordi jeg fikk egentlig alle svar jeg trengte, så lett som det var Tusen takk! Lenke til kommentar
Winding Skrevet 20. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2013 Oisann, glemte å spør om nakke. Hvilken dag skal jeg trene nakke? Syntes den bør gå under rygg, men følte det lagde et lite hull i splitten. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Med nakke, mener du trapezius? Det er ikke særlig stor grunn til å trene nakkefleksorer eller ekstensorer med mindre du har tidligere nakkeproblematikk og sliter som følge av det ... Hvis du faktisk mener trapezius passer dette helt perfekt på ryggdag (strengt tatt går det under øvre rygg). Dersom du vil bli stor kan du med fordel legge deg på 3x8-12 (3 sett, 8-12 reps) med sakte utførelse. Sakte utførelse gir større muskelvekst, rask utførelse gir mer styrke og nevraltilpasning. Fordelen med dette er at du ikke trenger så voldsomt tunge vekter (ung kropp osv) => sjansen for å skade seg blir mindre. Dersom bodybuilding er målet er det nok fortsatt å anbefale å legge inn knebøy (dype, for aktivering med gluteus), markløft og benkpress på fast basis. Få øvelser som gir så store gainzzz som de tre. Men igjen, her skal du få solid innføring i teknikk. Hvis du tror du har god teknikk, så får du noen til å sjekke uansett. Det er ikke verdt å ødelegge ryggen. Da når du målet ditt saktere, så ta deg den tida det tar. Lenke til kommentar
Winding Skrevet 20. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2013 Med nakke, mener du trapezius? Det er ikke særlig stor grunn til å trene nakkefleksorer eller ekstensorer med mindre du har tidligere nakkeproblematikk og sliter som følge av det ... Hvis du faktisk mener trapezius passer dette helt perfekt på ryggdag (strengt tatt går det under øvre rygg). Dersom du vil bli stor kan du med fordel legge deg på 3x8-12 (3 sett, 8-12 reps) med sakte utførelse. Sakte utførelse gir større muskelvekst, rask utførelse gir mer styrke og nevraltilpasning. Fordelen med dette er at du ikke trenger så voldsomt tunge vekter (ung kropp osv) => sjansen for å skade seg blir mindre. Dersom bodybuilding er målet er det nok fortsatt å anbefale å legge inn knebøy (dype, for aktivering med gluteus), markløft og benkpress på fast basis. Få øvelser som gir så store gainzzz som de tre. Men igjen, her skal du få solid innføring i teknikk. Hvis du tror du har god teknikk, så får du noen til å sjekke uansett. Det er ikke verdt å ødelegge ryggen. Da når du målet ditt saktere, så ta deg den tida det tar. Yezzzz, musikk i mine ører. Blir nok noe av det du sier med knebøy og 3x8 - 12 det første året / halvåret Det med nakke er vel svart greit nok. Takker igjen for supert svar! Lenke til kommentar
fenele Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Så så. Jeg synes bare det er litt vittig at du allerede har bestemt deg før du spør. Uansett er det som jeg skriver mer gunstig for en nybegynner å trene et program med høyere frekvens. Da får du hittet hver muskelgruppe oftere for økt vekst og økt styrke. Finnes mange studier som viser dette men jeg gidder ikke bruke tid på å finne de frem hvis du allerde har bestemt deg. Lykke til med operasjon og treningen. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Så så. Jeg synes bare det er litt vittig at du allerede har bestemt deg før du spør. Uansett er det som jeg skriver mer gunstig for en nybegynner å trene et program med høyere frekvens. Da får du hittet hver muskelgruppe oftere for økt vekst og økt styrke. Finnes mange studier som viser dette men jeg gidder ikke bruke tid på å finne de frem hvis du allerde har bestemt deg. Lykke til med operasjon og treningen. Haha. Nå må du seriøst gi deg. Operasjon? Lenke til kommentar
fenele Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Haha. Nå må du seriøst gi deg. Operasjon? Les OP sitt førsteinnlegg en gang til. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Les OP sitt førsteinnlegg en gang til. Skumleste den biten. Min feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå