Gå til innhold

"Varsel om planlagt innkalling" - Førstegangstjeneste

Creaxz

Anbefalte innlegg

Fikk meg en lei overraskelse i dag, da jeg så at et brev fra forsvaret hadde dumpet ned i postkassa. Fikk beskjed på sesjon del 2 at jeg kanskje kom til å bli innkalt, og i brevet jeg fikk i dag får jeg beskjed om at "Forsvaret har planlagt å kalle deg inn til 12 mnd førstegangstjeneste ved HMKG i Hæren" fra og med januar 2014.

Greia er den at jeg ikke er veldig interessert i å miste 2 skoleår pga. førstegangstjenesten. Slik jeg har forstått det så er det mulig å få utsatt(og ofte ungått) denne ved å befinne seg i et pågående studium i det man får innkallingen. Det jeg da lurer på, er om det forsatt er håp for at jeg kan slippe avtjeningen ihvertfall i denne omgang. Det jeg har fått nå er vel ikke selve innkallingen, og hvis jeg skaffer meg skoleplass før et evt. nytt brev dukker opp, så bør det gå bra, eller...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mer offtopic: Nynorsk \ bokmål debatten er som oftest like god som mann \ kvinnesynsdebatten i det offentlige. Alt er greit, så lenge det er det synet som tradisjonelt har vært utsatt for hets \ undertrykkelse osv som vinner frem. Her sett ved at nynorsk - som brukes av et mindretall - tvinges på alle. Det er kun greit fordi det ikke er flertallets syn som tvinges på de stakkars få.

Lenke til kommentar

"Er du allereie student ved ei høgare utdanning når du får innkalling, får du vanlegvis utsetjing. Send søknad med stadfesting på at du har studieplass, så fort som råd."

La oss si at studiestart for mitt ønskede studium er i midten av august, og at jeg får svar på om jeg kommer inn senest 20. juli. Hvis jeg ikke hører noe mer fra Forsvaret innen jeg har påbegynt studiet, så bør jeg være safe?

Lenke til kommentar

Selv om du får innkalling før skolestart så er det bare å kontakte VPV og si at du har søkt høyere utdanning og at du søker utsettelse av førstegangstjenesten av den grunn. Går nok i orden det og. Men rekker du å begynne på skolen er du absolutt trygg ja, da er det bare å sende inn bekreftelse på at du er student ved studie \ skole xx \ yy.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er veldig viktig at du søker om utsettelse, og ikke bare forventer at dette skjer automatisk. Det er straffbart å ikke møte til tjeneste dersom du ikke har fått utsettelse.

For din egen del bør du ha en skriftlig bekreftelse på at du har fått utsatt tjenesten.

Endret av exonum
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...