Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internettpriser i 1997

Gjest

Anbefalte innlegg

Morsomme tall fra Dagbladet :wee:

Tallene er fra 12.08.97 og hentet fra Dagbladet

Hvilken hastighet hadde vi egentlig i '97? Jeg er for ung til å huske, men vet at per i dag får vi i hvert fall 70/10 samme pris som Tele 2 Internett hadde den gangen. :laugh:

post-97221-0-02277900-1361306224_thumb.png

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

...men vet at per i dag får vi i hvert fall 70/10 samme pris som Tele 2 Internett hadde den gangen. :laugh:

Da tror jeg du må se på tallene dine en gang til, det står det er priser pr år. Ikke måned.

Hastighet? 2xISDN = 128 kbps nedlasting.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Problemet var at det var dial-up. Jeg kom selv på internett i 1997 og husker at det ble temmelig dyrt med tellerskritt. Typisk kunne man fort bruke 4-500kr pr måned og ha 32 eller 56kbit hastighet.

Skulle man laste ned software for grafikkort, så tok det 1-2 timer og telefonlinjen var opptatt mens man var på nett :-)

I 2004 flyttet jeg og fikk tilgang til ADSL 0,7Mbit. Det var bare helt fantastisk å bli online 24/7 og få den fantastiske hastigheten. Nå gikk ting 20 ganger raskere enn før!

Lenke til kommentar

De gamle gode modem tidene ja. Mitt første modem var på 28.8 kbit/s og jeg husker hvor "raskt" det ble med 56kbit modemet. Og enda "raskere" da jeg fikk ISDN med hele 64kbit om du brukte en linje og 128kbit om man brukte begge linjene.

Husker også at mamma alltid var kjempe irritert over internet bruken, både fordi linjen alltid var opptatt og fordi det kostet masse penger. Det var da også argumentet jeg brukte for å få ISDN. Men når jeg ble fristet til å bruke dobbel hastighet var vi jo like langt. :D

Brukte faktisk ISDN frem til 2003 da jeg gikk over til ADSL. Nå sitter jeg på en 70/10 Mbit linje fra Canal Digital.

Kanskje noen vet om jeg husker riktig, men er nokså sikker på at jeg fikk internett det året Telenor (Televerket) skrøt at de hadde fått 30.000 internett kunder i Norge.

Er usikker på om det var 30.000 privatkunder eller 30.000 inkludert bedriftskunder.

Fikk i alle fall internett en eller annen gang etter Telenor Expo messen (8.mars) i 1995.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Dial-up ja, det var jaggu tider. Hadde først et 33.6 kbit/s modem, men oppgraderte senere til 56.6 kbit/s :D

Mener det kosta 8kr timen å være på internett med Dial-up, så det å få ADSL var stort husker jeg.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Måtte jo kikke litt i mine gamle dagbøker. Første gang jeg nevner priser er i 1996, da har jeg "oppgradert" til 33.6 kbit modem (Ucom Skylink V.34 modem) som jeg kjøpte for 500 kroner på Elkjøp. Det inkluderte 6 måneder med "Frisurf" og så 6 måneder til halv pris (99 kr per måned).

Tellerskrittene kostet da 4.80 per time etter klokken fem på kvelden og i helgene.

Hva prisen var i 1995 skrev jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar

Vi brukte ISDN frem til 2007. Hadde modem 28,8kbit rundt 1996 om jeg ikke husker helt feil, fikk vel ISDN på starten av 2000-tallet.

Per nå har vi radiobredbånd med 3,6mbit opp og ned.

Slik er livet på bygda. :)

Kan legge til at med ISDN lå vi på nesten tusenlappen i internett HVER måned. :p

Endret av Lovegame
Lenke til kommentar

Alltid gøy å mimre. Var første gang på nettet 1996. Mener det var 28.8 modem, for så å oppgradere til 33.6. Deretter ble det ISDN ca. 2000 før jeg fikk ADSL? over coax fra CD 2003. Husker jeg betalte ekstra for "sync", ca 1500Kbit. Nå sitter jeg på 60/60 Mbit til 550/mnd. :)

Pga vilkårene for å nedgradere fra ISDN til analog da jeg fikk ADSL har jeg ikke vært kunde hos telenot etter 2003. Det har heller ikke noen andre som jeg har hatt innvirkning på vært heller :nei2:

Edit: Kanskje en øl for mye (eller lite :hmm: )

Endret av madammim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...