Perfidus Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Jeg lurer da på hvordan det er å gå på høgskole, er det forelesninger osv. Eller er det mer som vgs så man sitter i klasser i ett klasserom? Er det mye gruppearbeid og lignende hvor man bare blir delt inn i grupper? Jeg vet at dette her sikkert varierer veldig fra fag til fag, men jeg vil gjerne vite litt om alt egentlig. På Universitet er det nesten bare forelesninger også leser man ogslik selv hjemme? Jeg spør om dette fordi jeg virkelig ikke klarer gruppearbeid sånn som det blir gjort på vgs, det ødela egentlig alle 3 årene der for meg. Takker for svar! Lenke til kommentar
hean Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 På HIOF (Høgskolen i Østfol) avd for ingeniør og realfag i Sarpsborg kan jeg si følgende: Fellesfag er for det meste forelesninger i store saler med plass til 150-300 stk... ikke noe lekser eller "tvunget" oppmøte. Hadde laboratoriøvelser alle måtte gjennom men ikke veldig strengt. En del prosjekt/gruppe-arbeid. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Stort sett samme for Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST). Men når vi nå ble delt inn i mindre studieretningsgrupper, så har forelesningene blitt flyttet fra auditorium til klasserom ettersom gruppene er mye mindre. Dette synes jeg er bedre fordi vi får bedre/tettere kontakt med foreleser og det blir langt mer toveiskommunikasjon enn i de store forelesningssalene. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Fellesfagene går ofte i store auditorier med klassiske forelesningen der foreleser har så og si monolog. Ofte følger det obligatoriske/ikke obligatoriske oppgaver som ofte kan løses individuelt. Etterhvert som studiet blir mer spesialisert synker størrelsen på klassen. Laboratoriearbeid gjøres ofte i grupper på 2-4 personer. Det er sjelden gruppearbeid i den grad som på vgs. Egen erfaring er også at de fleste forelesere går med på å gi individuell vurdering i et prosjektarbeid dersom du har gode grunner for dette. (de andre idiotene gjorde ikke noe etc...) Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Jeg går på NHH. Den største delen av undervisningen her foregår som forelesninger for hele kullet eller mindre grupper i valgfagene. I tillegg tilbys det gruppetimer der en eldre student som tidligere har fått toppkarakter i faget hjelper, svarer på spørsmål og går gjennom oppgaver. Det finnes også såkalte orakeltjenester der man kan gå og spørre om hva enn man lurer på i forhold til faget. Alt dette er frivillig. Hvis du ikke vil, trenger du ikke å være på skolen i det hele tatt i løpet av semesteret, bortsett fra når du skal ta eksamen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå