Ceriox Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 (endret) Hjelp til oppsigelse av hybel i kollektiv Jeg bor i et kollektiv med 5 hybler, hvor alle 5 har hver sin kontrakt. Jeg skal flytte ut 30. april og trenger litt hjelp til oppsigelse. Kontrakten er i utgangspunktet tidsbestemt til 1. august. Men siden varigheten bare er 1 år, er denne tidsbestemmelsen i følge loven ugyldig, og kontrakten er derfor tidsubestemt. Utdrag Husleieloven §9-3: Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Det jeg lurer på er om jeg har 3 mnd eller 1 mnd oppsigelsesfrist. Utdrag Husleieloven §9-6: For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod. Gjelder dette for min situasjon? (Hybel i kollektiv med felles kjøkken, stue og bad) Endret 19. februar 2013 av Ceriox Lenke til kommentar
hean Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Hvis utleieren bor i samme hus er vel en tidsbestemt kontrakt på ett år gyldig. Lenke til kommentar
Ceriox Skrevet 19. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2013 Hvis utleieren bor i samme hus er vel en tidsbestemt kontrakt på ett år gyldig. Utleier bor ikke i samme hus. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Er ingenting avtalt mellom dere? Og det står ingenting i kontrakten? I så fall er din oppsigelsestid 3 måneder, dette står uansett om avtalen er tidsbestemt eller ei. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Tja: Dette er snakk om enkelt beboelsesrom, og da kan det være en måneds oppsigelse etter § 9-6. I alle fall vil det være det om man leier et enkelt rom i huseiers bolig og deler gang, kjøkken, bad. Eller gjelder ikke dette i kollektiv, hvis hver hybel/soverom har lås på døra og og kun hvert rom regnes som leiers egen bolig, og bad, kjøkken og andre felles rom ikke regnes som noens bolig? Hva sier kontrakten om dette? I Forbrukerrådets standardkontrakt finnes dette avkrysningsalternativet som jeg ville krysset av på hvis jeg leide ut rom i kollektiv: C Ett beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig.Leietaker har færre rettigheter enn vanlig, bl.a innskrenket oppsigelsesvern. Se husleielovens §§ 9-5 tredje ledd, 9-6 annet ledd, første pktm., 9-7 fjerde ledd, 9-8 tredje ledd. Lenke til kommentar
Ceriox Skrevet 21. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2013 Tja: Dette er snakk om enkelt beboelsesrom, og da kan det være en måneds oppsigelse etter § 9-6. I alle fall vil det være det om man leier et enkelt rom i huseiers bolig og deler gang, kjøkken, bad. Eller gjelder ikke dette i kollektiv, hvis hver hybel/soverom har lås på døra og og kun hvert rom regnes som leiers egen bolig, og bad, kjøkken og andre felles rom ikke regnes som noens bolig? Hva sier kontrakten om dette? I Forbrukerrådets standardkontrakt finnes dette avkrysningsalternativet som jeg ville krysset av på hvis jeg leide ut rom i kollektiv: I kontrakten er det krysset av på "Annen bolig". Så da kommer jeg kanskje ikke under kategorien som har 1mnd oppsigelse? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå