Gå til innhold

Brennvidde-lukkertid


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Hva sier tommelfingerregelen om hvor lang lukkertid en bør ha på håndholdte bilder uten stabilisering, feks på:

 

20mm

35mm

50mm

85mm

135mm

 

Og et ekstra spm. Hvor lang/kort lukkertid anbefaler dere ved bilde av et barn som er lite "forutsigbart". Utgangspunktet er at det sitter sånn noenlunde stille, men plutselig beveger det seg(1 åring :) ) Sikter på øyet, med god fastoptikk, men får en del uskarpe bilder likevel. På 50mm, har jeg ofte tatt bilde på 1/60, mulig dette blir for langsomt for å få øynene 100% skarpe om han beveger seg litt?

 

Tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du 100mm var tommelfingerregelen at man brukte 1/100 sec, 50mm 1/50 sec, etc. Men flere digitale speilreflekser er mindre sensor så man må ta hensyn til det, for eksempel Canon som har x1.6 i croppfaktor så da blir 100mm = 160mm, dvs man burde da bruke 1/160 sec.

Har du bildestabilisering hjelper den et par trinn.

Lenke til kommentar

Husk at når du fotograferer ting i bevegelse så har ikke brennvidden noe å si så lenge du holder kameraet i ro. Da er det bare hvor fort tingen beveger seg over bildeflaten ved et gitt utsnitt som har noe å si.

 

Her er et eksempel.

Hvis noe beveger seg med en hastighet som tilsvarer en bildebredde på et sekund så er det 6000 piksler i sekundet på Nikon D600. Da vil motivet ved en lukkertid på 1/6000 flytte seg med en piksel mens eksponeringen foregår og det vil kunne være synlig med sylskarp optikk og perfekt fokus hvis du forstørrer bildet.

 

Ting som er litt ute av fokus vil kunne bevege seg betydelig mer før det blir et problem men poenget er at hvis noe beveger seg raskt så vil du i verste tilfelle måtte bruke veldig kort lukkertid som Nautica poengterer.

 

Hvor kort lukkertid avhenger av hvor kresen du er, optikken, fokus og oppløsningen på bildebrikken.

Lenke til kommentar

Såpass ja, så til mitt skisserte bruk, ca 1/500?

 

Generelt: Bruk så rask lukkertid du kan før ISO'n blir ubehagelig høy. For å sjekke kan du f.eks sette kameraet til auto-iso og lukkerprioritet for så å jekke ned/opp lukketiden og se hva som skjer med ISO'en.

 

Unger er vanskelige saker og deres bevegelser mye kjappere enn enkelte aner.

 

Tor

Lenke til kommentar

Ved bruk av lyssterk fastoptikk som trådstarter nevner så vil også ungen forflytte seg rimligt hurtig ut av fokusfeltet på større blenderåpninger... Kanskje en liten ekstern blits reflektert opp i taket kan hjelpe en god del? Da kan TS blende ned og få et bredere fokusfelt samtidig som blitsen fryser bevegelser rimlig godt.

Lenke til kommentar

Gjerne kamera med god følgefokus, god høy-ISO ytelse, lyssterk optikk med bildestabilisator, ta bilder i raw slik at du kan etterbehandle best mulig. Feilen jeg konsistent har gjort er å være "redd" for ISO, og endt opp med støyfrie bilder med for mye etterslep.

 

Men enkelt-faktoren som betyr mest er som posten over nevner: en ekstern blitz, pekt mot hvite flater som tak eller vegg. Da kan du gå ned noen steg i blenderåpning (slik at fokus sitter i en mye større andel av bildene, og slik at du kan bruke en zoom og følge bevegelsene bedre). Dessuten er det noe med blitz som gjør at øyne og øyevipper ser "skarpere" ut enn med mer homogent lys fra alle kanter. En subjektiv effekt som jeg liker.

 

Jeg bruker en Canon 580 EXII sammen med en håndholdt paraply off-kamera (fjernstyrt av den interne blitzen i 7D, men jeg tror det hadde vært enklere å bare ha en off-camera kabel). Da får jeg relativt mykt lys uten å være avhengig av rommet rundt meg. Dette fungerer best til close-up (en liten paraply gir ikke så mykt lys på avstand, og drukner etterhvert i ambient-lys). Evt kan du bruke den interne blitzen for å gi et lite "glimt" i øyet.

 

Jeg fant et bilde på nettet som illustrerer greit:

254315_1.jpg

Hvis du har nok effekt og scenen tillater det så kan du bare "pøse på" med blitz (redusere lukketid), og dominere det totale lyset. Noen ganger ser det rart ut (hvis du ser et vindu og bildet tydelig er tatt midt på dagen så virker det rart om vinduene er kullsvart), og da må du f.eks øke lukketida slik at du tar inn mer ambient-lys. Så lenge blitzen peker på barnet så gjør det ofte ikke noe med relativt lang lukketid (blitzen gir et kort glimt som avbilder barnet skarpt, bakgrunnen får mindre lys fra blitzen og integrerer opp naturlig lys under hele eksponeringen, men den løper forhåpentligvis ikke rundt).

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Hvis du vil ha en konkret lukkertid for unger så vil jeg si 1/100s som utgangspunkt.

 

Det viktigste er at du forsøker deg frem og får det beste kompromisset ut av en hver situasjon. Noen ganger vil høyere ISO og mer låste bevegelser være greit, andre ganger er ISOen så ubehagelig høy at du heller vil forsøke å tyne utgangspunktet litt i den andre retningen. Det samme gjelder toleranse for bevegelser. Hvor raske er egentlig bevegelsene? Hvor nøye skal du være på pikselskarphet.

Lenke til kommentar

Det er igjen avhengig av brennvidden du bruker igjen, men er ingenting i veien for at du ikke kan skyte på full åpning heller. Tror nok hovedgrunnen til at du har fått uskarpe bilder er bevegelsesuskarphet, og dette problemet vil blitsen i all hovedsak ordne for deg. For å si det enkelt så kan du bruke stadig mindre blender desto lengre brennvidde du bruker for å få tynn dypdeskarphet - gitt samme utsnitt. Men å blende F. eks 85mm'ern din til F2.8 eller tilogmed F4 burde gi en fin skarphet i ansiktet mens bakgrunnen blir helt utvisket. Her er det bare å prøve seg frem.

Lenke til kommentar

Jeg bruker som utgangspunkt ved blitsfotografering blender f/5.6 og lukker 1/200 sec samt iso 200. hvis jeg vil ha mer av bakgrunn opplyst går jeg opp til lukker 1/60 sec. dette er et utgangspunkt, omgivelsen og avstander har en stor betydning på hvordan bildene blir eksponert.

 

Det er også veldig viktig og få fokus på rett plass så jeg bruker omtrent alltid kun et fokuspunkt og rekomponerer bildet ved håndholdt fotografering.

 

Siden du bruker Nikon får noen andre forklare deg hvordan du får til og bruke kun det midterste fokuspunktet, generelt så sikter du på motivet med det fokuspunktet som er i bruk, trykker utløserknappen halvveis ned og venter på fokusbekreftelse, når du får bekreftelse flytter du kameraet til du får komponert bildet så som du vil ha det og trykker utløseren videre helt ned, du er nødt til å holde utløserknappen halvveis nede under hele operasjonen.

Det er viktig og ikke flytte kameraet i lengderetning til motivet siden du da flytter fokusavstanden, kun vri kameraet sideveis.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...