Skatteflyktning Skrevet 20. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2013 (endret) Selvfølgelig er observasjonen korrekt, men helt irrelevant. Han kunne like gjerne ha observert at Nathen er mørkhudet, eller at han puster, det følger ikke derav at han ikke er "norsk". http://en.wikipedia....sequitur_(logic) Det følger derimot fra det faktum at "norsk" er ett imaginært konsept uten basering i virkeligheten, på linje med enhjørninger. Merkelig nok har ikke Statsadvokaten påpekt dette lille faktum. Endret 20. februar 2013 av Skatteflyktning 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Jeg var også mer knyttet til mine foreldre enn til "Norge" når jeg var barn. Selvsagt var jeg det. Geir Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 21. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2013 Jeg var også mer knyttet til mine foreldre enn til "Norge" når jeg var barn. Selvsagt var jeg det. Geir Ergo er (var) du ikke norsk, og burde settes ut på gata i Ethiopia 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Off topic, men: Vi har hatt to fadderbarn i barnebyer i Etiopia. Så vi vet litt om hvordan barn kan ha det der nede. Det er lett å sitte i lenestolen hjemme i Norge med laptop'e i fanget og colaen på bordet og si "De kan ha bare det så godt". Det koster som kjent ingen ting å være hard og tøff på internett. Men nei, jeg synes ikke vi som er født med ski på beina, gullskje i neven og olje på havbunnen har rett til å si det. Jeg synes alle skal få søke "Life, liberty and the pursuit of happiness". De har ikke krav på noen garanti om at de finner det, men de skal få forsøke. Folk som har fått velstanden i dåpsgave og i tillegg vil trekke opp stigen etter seg hver gang de klatrer et trinn til burde få forsøke å starte med ingenting og møte en stengt dør når de banker på. Geir 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 21. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2013 Jeg synes alle skal få søke "Life, liberty and the pursuit of happiness". I orginalversjon var det "Life, liberty and the property" Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Jeg skal være forsiktig med å trekke Lockes tanker inn i dette. Men jeg finner det litt vanskelig å referere til eiendom i denne sammenheng, siden jeg mistenker at det vil resultere i påstander om at Norge er "vår" (etniske nordmenns) eiendom og at de kan ha sin i Etiopia... Geir Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 21. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2013 Har inntrykket av at det er den tankegangen som ligger bak uansett, men klart det har intet med Locke eller property å gjøre i det hele tatt. 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 I orginalversjon var det "Life, liberty and the property" Var det ikke egentlig sånn at i originalversjon så var "property" definert som "life, liberty and estate"? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 21. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2013 Var det ikke egentlig sånn at i originalversjon så var "property" definert som "life, liberty and estate"? Jo, det stemmer (om man anser at Locke var inspirasjonskilden) http://en.wikipedia.org/wiki/Life,_liberty_and_the_pursuit_of_happiness Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Var det ikke egentlig sånn at i originalversjon så var "property" definert som "life, liberty and estate"? Vanskelig å vite nøyaktig Jefferson mente å si, særlig når han hadde mange slaver, en som hadde hans barn. Ellers hadde han liberale tanker og ville mene idags vestlige stater grusomme særlig velferd stater som Norge Jeg anbefale en tur til Monticello hvis dere reiser til USA til å se på den fascinerende mannen Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 21. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2013 Slaver var ikke mennesker, men dyr, på den tiden. Idag kalles slavene for skattebetalere og er høyt verdsatt for sine "bidrag" til "felleskapet" og behandles som sauer. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Slaver var ikke mennesker, men dyr, på den tiden. Idag kalles slavene for skattebetalere og er høyt verdsatt for sine "bidrag" til "felleskapet" og behandles som sauer. Du er flink til å lage dine egne definisjoner. Det kan du selvsagt gjøre men du vet at det er bare din mening og andre definerer ting på forskjellige måter Vi er alle slaver til et eller annet til forskjellige grader. Tyngdekraften, været, dumme mennesker, helsen, jobben, kona, barn.... Alle har noe de ikke klare å unngå eller ha kontroll.på. Bare noe av dem har vi et valg kaller man alt som han ikke kan kontrollere slaveri blir alle slaver. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 21. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2013 Unnlater å svare, ettersom jeg syns tråden allerede har avsporet litt for mye. Er det mulit å komme tilbake til tema? Norge vs Nathan. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Ja greit, send han hjem slik loven har bestemt for år siden. Vil du ha noen å legge skylden på så er det hans foreldre. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 22. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2013 Ja greit, send han hjem slik loven har bestemt for år siden. Loven kan vel ikke bestemme noe som helst, du mener trolig at en eller annen navnløs byråkrat har bestemt for noen år siden basert på lovverket som politikerne har skrevet. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 22. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2013 Trolig ikke etter ditt syn på saken, men det klargjør at ønsket om å bruke vold mot Nathan er basert på politikere og byråkraters synsing, og ikke noen upartisk lov. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 (endret) Jeg skal være forsiktig med å trekke Lockes tanker inn i dette. Men jeg finner det litt vanskelig å referere til eiendom i denne sammenheng, siden jeg mistenker at det vil resultere i påstander om at Norge er "vår" (etniske nordmenns) eiendom og at de kan ha sin i Etiopia... Geir Har ett spørsmål til deg. Bryr du deg mer om deg og dine, enn folk du ikke kjenner i Etiopia og alle andre land for den slags skyld? Ja eller nei? Edit: Quotingen var helt random Endret 22. februar 2013 av Slettet-GlDE6z Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 22. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2013 Har ett spørsmål til deg. Bryr du deg mer om deg og dine, enn folk du ikke kjenner i Etiopia og alle andre land for den slags skyld? Ja eller nei? Jeg ser en mulighet for å sende nesten 5 millioner til Etiopia 3 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 (endret) Har ett spørsmål til deg. Bryr du deg mer om deg og dine, enn folk du ikke kjenner i Etiopia og alle andre land for den slags skyld? Ja eller nei? Ja. Men før du trekker den tilsynelatende åpenbare konklusjonen: Jeg bryr meg mest om mine, faktisk. Med "mine" mener jeg min kone, mine barn og barnebarn. Og mine foreldre, om de fortsatt var i live. Ikke så mye om meg selv. Hvorfor hører hjemme i en annen sammenheng. Utover den nærmeste familie er jeg ikke sikker på om blod er tykkere enn vann. Jeg bryr meg selvsagt mindre om folk jeg ikke kjenner, enten det nå er i Etiopia eller Norge. Og så bryr jeg meg om folk som angår meg. Derfor bryr jeg meg mer om mine to fadderbarn i Etiopia, selv om jeg aldri har truffet dem, enn om folkene som bor 100 meter oppe i gata her, og om jeg treffer stadig vekk. Min svenske venns muslimsk-ættede kone betyr mer enn en tilfeldig forumbruker. Videre bryr jeg meg mer med folk jeg identifiserer meg med enn andre. Det vil si at en liberaler av hvilken som helst nasjonalitet står meg nærmere enn en tilfeldig norsk nasjonalist. Horfor spør du? Geir Endret 22. februar 2013 av tom waits for alice 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå