Dando Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Har noen spørsmål ang MC og lappen... Jeg fyller 18 i mars, og har valget mellom å ta bil lappen og MC lappen. Og om jeg skal være ærlig vet jeg det er mer "praktisk" med bil, meeen nå har det seg sånn at jeg ikke direkte er avhengi av bil nå. Og jeg synes rett og slett det er VELDIG morro å kjøre MC. Jeg har ikke hatt lappen tidligere, grunnen er at jeg ikke har hatt behov for det, men nå i senere tid hatt mer og mer lyst på MC lappen grunnet kjøring om sommer og slikt.. 1. Jeg har ikke hatt lappen før, må jeg ta Lett-MC, eller kan jeg ta lappen for mellomtung når jeg fyller 18 uten å ha hatt Lett-MC lappen? 2. Er det stor forkjell på Lett-MC og mellomtung? 3. Hva ligger prisen sånn CA gjennomsnitt på mellomtung MC? (lappen) Lenke til kommentar
srbz Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 1. Det er ingen forkrav til førerkort før du tar lappen i noen av de lette klassene (A1, A2, A, B, M osv.). 2. Jeg kan egentlig ikke uttale meg noe særlig da jeg aldri har kjørt sykkel med slagvolum under 650 ccm. Jeg hadde en BMW F800R som skolesykkel, med 800 ccm på 87 hester. Selv veier jeg et sted mellom 65 og 70 kg og er 176 cm høy, men det var egentlig ikke noe stort problem å hoppe rett på denne sykkelen. Til sammenligning kan en lettsykkel ha opptil ca 14 hk, og en mellomtung (som du kan kjøre med A2) kan ha opptil 47 hk. 3. Det kommer veldig an på dine kjøreferdigheter (teknisk og trafikalt) og ikke minst muligheter til å øvekjøre privat. Jeg brukte veldig mange kjøretimer på klasse A, og hadde en stryk på både teori og oppkjøring, mye på grunn av at jeg ikke hadde tidligere kjøreerfaring fra noe annet enn moped og bil, og at jeg ikke hadde mulighet for øvekjøring. Jeg har ikke telt opp hvor mye jeg brukte på lappen, men at beløpet nærmer seg 40.000 ser jeg ikke som helt usannsynlig. Med tilnærmet ingen ekstra kjøretimer kan du klemme prisen godt under 30.000. Kjøretimer kostet meg 740 kr per 45 min. Et par dobbelttimer i uken, og pengene flyr fort! Skal du først ta lappen på sykkel bør du ikke engang vurdere A1 når du likevel er gammel nok til å ta A2. Svært mye av læreplanen fra A1 må uansett tas opp igjen i tyngre klasser (sikkerhetskurs, enkelte kjøretimer, oppkjøring osv), noe som gjør det veldig mye dyrere totalt sett, og du vil ikke få noe mer utav det. A1 er i utgangspunktet noe rimeligere enn tyngre klasser ettersom læreplanen er noe mindre, men så vil du igjen være låst til 14 hk frem til du evt. skulle bygge på lappen med tyngre klasse. Du kan selvsagt også kjøre lettsykkel med A2 på lappen om du skulle ønske det. Lenke til kommentar
Dando Skrevet 19. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2013 (endret) Det jeg tenkte meg, siden her jeg bor er det ganske "stengt" og gode mulighet for å øvelseskjøre. Nå kan jeg kjøre MC, men har ikke kjørt på en stund, så tenkte at jeg kanskje kunne kjøpe meg selve sykkelen først, og kjøre og øvelseskjøre privat intil jeg føler meg sikker på å begynne på lappen (For å spare mest mulig penger på lappen) Er dette lurt? Eller bør jeg starte på lappen asap, men mest sannsynlig bruke mere penger på lappen en nødvendig? Da blir det A2 i hvertfal, det er vel slik at etter 2år med A2 kan jeg "oppgradere" til tung? Endret 19. februar 2013 av Dando Lenke til kommentar
srbz Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 (endret) Hva som er lurt og ikke lurt skal jeg ikke legge meg for mye borti, men husk at om du blir tatt for ulovlig øvekjøring vanker det sperrefrist på 6 mnd., hvis det var det du siktet til. For at øvekjøring skal være lovlig må du ha ledsager som har fylt 25 år, og som har hatt lappen i den aktuelle førerkortklassen minst fem år sammenhengende. Om du f.eks. kjenner noen med A1 som har fylt 25, og du får tak i en lettsykkel med manuell gir du kan bruke, kan det for all del være relevant øving å faktisk kjøre denne. Du trenger nok ikke å være fullt utlært før du begynner med kjøretimer, men privat øvekjøring er et svært godt supplement til kjøretimer i den perioden du faktisk holder på med lappen. Mye av treningen foregår på avsperret område/bane, med øvelser som innebærer krypkjøring, unnamanøver, nødbrems og stopp i sving. Dette er kun mengdetrening, og for min egen del gikk det endel timer på at jeg repeterte disse øvelsene mens kjørelærer sto og så på - til nesten tusen kroner per klokketime! Du vil nok trenge noe trening på dette med en tyngre sykkel også, for å være rustet til oppkjøring der disse øvelsene også inngår, men mye av mengdetreningen kan nok også være aktuelt å gjøre på en lettere sykkel. Ferdighetsnivået som kreves, ikke minst teknisk, for å bestå oppkjøring, ligger et godt stykke over det å kunne "sette seg oppå sykkelen, kjøre fremover, og så kanskje svinge litt" Husk også at du kan kjøpe en tyngre sykkel enn du har tillatelse til å kjøre, og plombe den ned - med forbehold om at kanskje ikke alle sykler har denne muligheten. På den måten kan du kjøpe deg en sykkel tiltenkt din bruk om to år, og strippe den til 47 hester inntil videre (du trenger ikke nødvendigvis kjøpe ny sykkel for å få bedre effekt). Ellers stemmer det at du kan gå fra A2 til A to år etter at du har fått lappen på A2. For å gå opp til A kreves da et kurs og (trolig?) en ny oppkjøring. Endret 19. februar 2013 av srbz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå