Gå til innhold

Bra 70-200 fra Sigma eller Tamron?

Anbefalte innlegg

Vet om ett ganske nytt 70-200 objektiv til rundt 10 000 kr fra Sigma eller Tamron (blander litt de to) som visst nok skulle være veldig bra.

Vet noen om det er dette objektivet??

Endret av Hårek
Tråden er splittet ut fra "Gode fototilbud i (nett)butikkene!"
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den har gjort det svært bra i tester ja.

Men svaret er likevel ikke helt enkelt for det finnes en rekke varianter:

Sigma 70-200 finnes i minst 4-5 utgaver der to er i salg. Det er den siste varianten med stabilisering "OS" som har fått best kritikker av de. Det er den som selges for 7000 kr. Men den rimeligere varianten uten stabilisering er også et godt kjøp. Den kostet ca 4400 kr sist jeg så den i salg.

Tamron har to nåværende varianter. Den siste har fått tilføyd stabilisering og ultrasonisk fokusmotor. Jeg har ikke sett tester av den ennå, men den forrige gikk for å være svært bra optisk, men hadde treg og støyende fokus og ingen stabilisering. Den koster ca 6 000 kr. Den nye varianten koster vanvittige 15 000 kr, men er sikkert bra.

Så må vi ikke glemme Canon og Nikon sine nåværende varianter eller f/4-variantene fra Nikon, Canon og Tokina.

Lenke til kommentar

Takker for veldig utfyllende svar... da var mine mistanker bekreftet at dette var den nye som nok var veldig bra.

Til 10 000 kr blir den for dyr i forhold til orginaloptikken men til 7000 kr begynner forskjellene å bli store.

Endret av Hårek
Unødig sitering
Lenke til kommentar

Enig i det, er heller ikke spesielt merkefiksert. Er vel ett totalbilde av tester jeg har lest opp og ned at jeg ser Sigma ikke har topp autofokus noe som er viktig.

Når det gjelder andre ting skal jeg være 100% ærlig å si at de ikke betyr så mye så lenge kvaliteten er bra bortsett fra bokeh da.

Har dessverre tatt avgjørelsen min allerede og det blir nok ikke nytt objektiv denne helgen, må nesten begynne å bruke de jeg allerede har. Det hadde vel uansett blitt litt for mye akkurat nå... overførte 4000 kr ekstra på trekkonto for boliglånet + at jeg kjøpte meg ett digitalt piano på torsdag så jeg har nok brukt nok penger denne måneden.

Får trøste meg med at prisene trolig ikke stiger på lang sikt.

Endret av Hårek
Unødig sitering
Lenke til kommentar
Er vel ett totalbilde av tester jeg har lest opp og ned at jeg ser Sigma ikke har topp autofokus noe som er viktig.

Jeg har nest siste utgave av det objektivet og kjenner meg ikke akkurat igjen i beskrivelsen av autofokusen. Etter å ha virkelighetsorientert meg med testsider mener jeg fortsatt at autofokusen på det objektivet er svært kjapp og ikke noe minus.

http://slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1328/cat/31

http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma_70-200_2p8_os_c16/3

http://www.lenstip.com/263.10-Lens_review-Sigma_70-200_mm_f_2.8_EX_DG_APO_OS_HSM_Autofocus.html

http://www.photozone.de/nikon_ff/763-sigmaex7020028os?start=2

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har nest siste utgave av det objektivet og kjenner meg ikke akkurat igjen i beskrivelsen av autofokusen. Etter å ha virkelighetsorientert meg med testsider mener jeg fortsatt at autofokusen på det objektivet er svært kjapp og ikke noe minus.

Tenkte først og fremst på følgefokus, bevegende motiv sideveis og mot/fra men det ser ut som om fokusen er bra på dette også.

Da er det nok kun at jeg har blandet tester av andre objektiv her.

Har lenge vurdert å kjøpe en brukt Nikkor 70-200/f2.8 VR1 men ser ut som bruktprisen på disse ligger relativt høyt og etter å ha lest litt på testene du linket til ser det ikke ut til at denne Sigma`n står noe tilbake i forhold til Nikkor sin 70-200 VR1 og kanskje skremmende lite i forhold til VR2 versjonen også.

Hadde liksom slått meg til ro med at det ikke skulle bli noe nytt objektiv i helga men må kanskje bruke søndagen på å tenke litt.

Lenke til kommentar

Du kan se disse videoene hvor Tamron, Sigma og Nikon blir sammenliknet.

Takker... bra video.

Legg merke til at Tamronen er den gamle med treg AF-motor og uten stabilisering. Sigmaen og Nikonen er siste utgave. Begge med ultrasonisk AF-motor og stabilisering. Det blir en urettferdig sammenligning i mine øyne. De burde skaffet den nye Tamronen.

Er nok uansett Sigmaen som er den mest aktuelle hvis jeg ikke skal kjøpe orginalt. Ble dessverre ikke noe kjøp i helgen på tilbudet men håper jeg kan spare litt på å kjøpe brukt.

Er jo tross alt ikke noe hast enda da jeg har kjøpt en del linser som jeg nesten ikke har fått brukt.

Når det gjelder Sigma vs Nikkor så vil jeg konkludere slik.... Sigma gir generelt sett godt over 90% av hva Nikkor leverer men til halv pris. Var veldig fornøyd med autofokusen til Sigmaen som jeg trodde var en del dårligere enn Nikkor sin... forskjellen var vel det man kan kalle marginal.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde både Sigma og Tamron på japanphoto for et par uker siden og da var det nesten ikke mulig å merke forskjellen på af-hastigheten på min Pentax K-30. Der har jeg jo også stabilisering i huset så det var ikke verdt 2000 kr ekstra for en af som lager mindre lyd. Optisk sett skal vel Tamron være hakket vassere etter hva jeg har lest i diverse tester og forum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...