Isbilen Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 På jobben bruker vi et antikvarisk butikksystem som kjører i DOS. Oppdateringene kommer på disketter i posten. Dette funket fint helt til den forrige PC-en takket for seg og vi var nødt til å kjøpe en ny. Nå sliter vi med å få oppdatert systemet, siden hovedkortet mangler floppy-støtte og vi ikke får USB-diskettstasjonen til å funke i DOS. Jeg tenker at når en PC klarer å boote fra USB, må det vel gå an å trikse det til på en måte. Tips mottas med takk. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Kunne det være mulig å kjøre DOS-maskinen i en virtuell PC, og på en eller annen måte emulere en diskettstasjon for denne virtuelle PC'en? Jeg aner ikke om dette lar seg gjøre på en enkel måte, men det er mulig det går an å søke videre langs dette sporet ... (?) Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2013 Det har jeg også tenkt på, men jeg vet ikke om ledelsen er åpne for fikling på det nivået .. Maskinen kjører forresten win 98 .. :/ Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Prøv med SUBST! Kopiér innholdet av floppyen inn til C:\Floppy Fra et command prompt: Kjør kommandoen subst.exe A: C:\Floppy og se om innlastingen fungerer. - Kommandoen kjøres på Win98-maskinen. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2013 Lovende. Skal teste det i morgen. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Er mange år siden jeg måtte gi opp å kjøre Win98, det finnes ikke drivere til nyere hardware. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2013 Sjefen hadde visst testet subst-kommandoen uten hell. Det ligger noe kontrollgreier i diskettene som gjør dem til eneste måte å få oppdatert (med mindre man biter i det sure eplet og går over til Windows-versjonen, huff). Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Har dere prøvd med en floppy emulator? Dvs. at man lager et floppy image på en maskin med nyere Windows OS og så mounter dette imaget på Win98-maskinen. http://www.petri.co.il/virtual-floppy-disks-vmware.htm beskriver diverse verktøy for å lage og bruke floppy imager. I tillegg, hvis dere har et virtualiseringsmiljø og Win98-PCen ikke må kobles direkte til f. eks. en matriseskriver kan det være en idé å virtualisere Win98-PCen. Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 (endret) Hva med å få tak i en gammel fungerende PC? Behøver ikke være så gammel en gang, to av de tre socket 1366-hovedkorta jeg har har tilkobling for diskettstasjon. Det finnes også noen USB-drivere for DOS, men aner ikke hvordan de fungerer med USB-diskettstasjon. Endret 21. februar 2013 av Kamerat Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Lovende. Skal teste det i morgen. Kom dere videre med problemstillingen? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2013 Vi fant en eldre PC med diskettstasjon. Tror rett og slett vi transplanterer harddisken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå