Gå til innhold

Ny bærbar (15-16 tommer) til skole og spill, helst under 9000

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til å finne en god bærbar som skal brukes til litt skole (bare word og lette oppgaver, ikke noe bildebehandling etc.) og til spill. Den må kunne spille de nyeste spillene som bf3 etc, men jeg har ikke noe behov for å ha ultra settings eller noe slikt. Klarer den medium settings er jeg storfornøyd.

Drømmepcen er http://www.komplett....aspx?sku=770948 (det er ikke en nødvendighet med touch slik som denne tilfeldigvis har) problemet er at jeg synes 14 000 er litt for stivt

Prosessorønske: helst i7, men kan holde med i5 (eller er det dumt?)

Hardisk: helst SSD, men om den har i7 går det kanskje greit uten. Jeg er ikke så datakyndig så jeg vet ikke helt hva som trengs

Grafikkkort: Må som sagt kunne kjøre noen spill, men trenger ikke å klare det på høyeste nivå, så NVIDIA GeForce GT 640M burde vel holde (igjen, jeg har ikke peiling)

Operativsystem: Windows 8 (mac er ikke et alternativ)

RAM: Helst 8 GB og oppover, men 6 GB holder kanskje (fortsatt ikke peiling)

Skjermstørrelse: En 15-16 tommer er å foretrekke, men andre størrelser kan også vurderes.

Størrelse: Tynne dataer slik som Ultrabooker er å foretrekke (slik som drømmepcen linket til over), men er ikke noe krav.

Pris: Helst under 9000, men om det ikke er en mulighet mottas forslag over 9000 med stor takknemmelighet også.

Alle råd, både om dataer og om de forskjellige delenes viktighet mottas med stor stor takknemmelighet =) =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare litt generelt.

De fleste 15-16" bærbare har som regel kun plass til en HDD/SSD, og hvis du da har et krav til mye lagringsplass så kan det bli dyrt om du vil ha SSD. En løsning da kan f.eks være en grei SSD og en ekstern harddisk.

Jeg ser heller ikke hvorfor du "må" ha enten en i7-CPU eller en SSD, da disse ikke har noe med hverandre å gjøre.

Ellers så trur jeg det kan bli vanskelig å finne en PC i ultrabook-format med dedikert skjermkort, SSD og i7 til 9.000kr, men ser at det om ultrabook-format ikke er noe krav.

http://www.multicom....00561/p10622257

^Det er en grei og billig PC med både GTX660M og i7. Den har også plass til 2stk harddisker, hvor en av de er tomme, noe som gjør det greit å putte inn en SSD selv. Den kommer uten operativsystem forresten.

Eventuelt så kan du gå for den allerede oppgraderte versjonen med 750GB HDD og 120GB SSD+litt ekstra ram for noen hundrelapper mere

http://www.multicom.no/Xishan-W350E-15e6-Full-HD-Matt-Intel-Core-i7-3630QMe-12GBe-120GB-SSD-750GBe-GTX-660M-2GB-GDDR5e-BTe-HDMIe-USB3e0e-nVIDIA-Optimuse-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c100561/p10621663

Endret av Tobeass
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Jeg trodde SSD og prosessor begge spilte inn på hastigheten på dataen og trodde at i7 kunne kompensere for manglende SSD og vice versa. Jeg har ikke så god greie på det her ;)

Specsene på den http://www.multicom....00561/p10621663 ser jo veldig bra ut. Eneste jeg stusser på er at den har "Touchpad med scroll funksjon", vil det si at den ikke har multitouch funksjon på touchpaden eller sier det ikke noe om det?

Vil man kunne få en ultrabook med dedikert grafikkort hvis jeg kuttet SSD eller i7, eventuelt begge, og få en ultrabook til under 9000? Og hvordan og hvor mye vil man merke det under bruk, kontra den fra multicom? Ville den være mye tregere under surfing, oppstart og liknende? Og hvordan vil den eventuelt fungere til bf3 og andre spill?

Hva synes du/dere for eksempel om denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=761541&cks=ASS&assoc=D17C9206-4ABF-4D73-94BE-9D52E5984D4D#extra ?

Den har da ikke SSD, men hvordan vil man merke det i praksis?

Endret av Mikkel89
Lenke til kommentar

Om den har multitouch vet jeg ikke. Jeg har "storebroren" fra multicom, P150E, den har multitouch, men det er jo også spesifisert blant spesifikasjonene på den PCen. Men det er jo bare å sende mail til multicom å høre.

Ultrabookmarkedet er jo noe jeg ikke holder meg så veldig oppdatert i men du kan jo se på disse:

http://www.netonnet....ss/177452.5923/

http://www.netonnet....9h/182883.5923/

De fleste ultrabooks har forresten ULV(Ultra Low Voltage) CPUer, som er ekstra strømgjerrige på bekostning av ytelse.

Edit: Multitouch er forresten en funksjon jeg aldri har brukt og ikke hadde savnet heller.

Endret av Tobeass
Lenke til kommentar

Tusen takk for innspill.

Tenkte kanskje det hadde vært praktisk med multitouch på Windows 8, men det er vel kanskje ikke noe man bruker så innmari mye til de oppgavene jeg bruker dataen til uansett.

Hvordan er de ultrabookene som du foreslo i forhold til den jeg foreslo? Såvidt jeg så var de mest markante forskjellene at:

Acer:

i5,

20 GB SSD disk (som sekundær hardisk)

GeForce GT 640M 1 GB

6 GB RAM

Mens Asusen du foreslo har:

i5

24 GB SSD (som sekundær hardisk)

NVIDIA GeForce GT 635M

8GB RAM

Asusen jeg foreslo har

i7

ingen SSD

NVIDIA GeForce GT 650M

8GB RAM

Hvordan vil man merke forskjellen på i7 og i5 i praksis. Og hvordan vil man merke at det mangler SSD? forskjellen på RAM? og skjermkortet?

Beklager at jeg har så mange spørsmål som sikkert er åpenlyse for de andre på det forumet her.

Lenke til kommentar

I praksis, ved vanlige oppgaver så vil man ikke merke så mye forskjell på i5 og i7. Ved oppgaver som videokonvertering o.l så vil selvfølgelig i7 gjøre samme oppgaver noe kjappere. Vet ikke hvordan det er i spilling, men trur ikke en i5 skal være noe bottleneck for et GT640M i spilling uansett.

Forskjellen på det å ha en SSD vs det å ikke ha en går på det at ting man har installert på en SSD(OS f.eks) starter kjappere og blir mere responsivt. Det blir mye mere flyt i hele greia for å si det på den måten.

Forskjellen på 6 vs 8GB minne er ikke noe man vil merke betydelig i praksis.

Lenke til kommentar

GT650M er nesten dobbelt så kraftig som GT635M - og svært merkbart om du har tenkt å spille. GT640M er i praksis et GT650M som er klokket litt lavere og derfor ligger ca 15-20% under GT650M men fremdeles godt over GT635M. GT635M er av gammel teknologi (fermi), mens GT640M/650M er kepler.

Og som du allerede har funnet ut: design (pen/tynn/lett osv) gjør at man betaler mye mer for samme ytelse. For eksempel Multicom W350 vs asus U500VZ som du allerede vurderer.

Om du ikke trenger dedikert grafikk er det dog en del fine ultrabooks som ikke koster skjorta, men da kan du vinke farvell til BF3 osv.

For å kjøre BF3 så er GT635M absolutte minimum, og da snakker man om å kjøre det på low (ca 40ish fps på low) Med GT650M kan det kjøres på medium med samme ytelse.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Så av de nevnte laptoppene vil asusen med GT650M gjøre det best på spill, men være litt tregere ellers i forhold til acer som har SDD?

Vil det at asusen har i7 kunne kompensere litt eller vil det være stor forskjell i oppstartstider osv iforhold til acer med i5 og SSD?

Og rent ytelsesmessig får man mest for pengene med multicom sin.

Tusen hjertelig takk for svar. Har lett i flere måneder nå, men har så lite greie på hva de forskjellige prosessorer, hardisker etc har å si når det kommer til stykket at jeg ikke har kommet noen vei

Lenke til kommentar

Finnes ingen ultrabook til under 9k som drar nye spill. Ultrabooks er laget for å være tynne, pene, lette og derfor enkle å ta med, ikke for å spille på. Selv om du kjøper den til 14 lapper vil den slite med BF3, om den skulle greie det vil du slite med varme/støy.

Anbefaler deg å kjøpe en billig ultrabook (5-6k) og en stasjonær dedikert til spill.

Lenke til kommentar

Takk for all hjelpen. Jeg har kommet lenger i kjøpsprosessen på en dag, enn jeg har klart på tre måneder på egenhånd.

For tiden så brukes tiden mellom tre forskjellige byer så er nødt til å kunne ta med meg pc'en jeg bruker til gaming og stasjonær er derfor ikke noe alternativ. Har heller ikke lyst til å bruke penger på to maskiner ;)

Jeg trodde den andre asusen jeg foreslo var ultrabook, men jeg ser jo nå at det er den jo langt ifra. Og den jeg foreslo som er ultrabook blir litt i drøyeste laget rent pengemessig.

Jeg vurderer nå sterkt den fra multicom, men har lest litt på forumet og har funnet noen som har vært misfornøyd med pc'en og også servicen fra multicom f. eks her:. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1466198

Er det noen av dere som har noen erfaringer med multicom data og multicom service? Positive eller negative erfaringer? Min forrige data gikk i stykker med en gang og da var det deilig å kunne levere den rett til elkjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...