Meide89 Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Hei! Håpte noen her inne kunne hjelpe meg! Jeg solgte en oppvaskmaskin for noen uker siden og alt var helt i orden. Hun ringte 2 dager etterpå å sa at hun ikke fikk maskinen til å fungere, vi trodde det var vannlåsen! Hun ville ha igjen pengene, men kunne ikke levere tilbake pengene! Jeg har tilbudt meg å sende service på maskinen siden den fortsatt er ny og skader dekkes av servicen, jeg fikk også vite at de hadde skrudd på den selv og at de hadde byttet ut slangen som var på maskinen til en som hørte til en eldre maskin! Kan hun da kreve pengene tilbake?? Siden jeg tilbyr og fikse maskinen? Hadde jo aldri solgt den hvis jeg hadde vist at den ikke fungerte, og den fungerte fint når jeg solgte den! Trenger noen råd siden jeg ikke har noe erfaring med slike ting! Hun ville ha igjen pengene men kunne ikke levere tilbake maskinen skulle det stå Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Hun vil/kan ikke levere tilbake maskinen? Leverte du maskinen til henne i første omgang? Eller hentet hun den hos deg? Har hun tilbudt deg å hente maskinen? Hun har "skrudd på den selv". Hva slags inngrep har hun gjort? Hun har brukt en annen slange enn den som fulgte med maskinen (vet ikke hvor viktig det er). Noen spesiell grunn til det? Uansett har du rett på to avhjelpsforsøk. Å få din leverandør til å sende en reparatør til henne teller som et avhjelpsforsøk. Lenke til kommentar
kjensen Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Forbrukerrådet har en side som omhandler salg som privatperson. Jeg antar maskinen er solgt som "den er"? Det viktige er da. - Opplysningene fra selgeren ikke stemmer. - Selger har holdt tilbake vesentlig informasjon - Varen er i mye dårligere stand enn du kunne forventet deg. Utifra det du skriver ser det jo ut som du har ditt på det tørre her. Du skriver også at varen er "ny", da vil rettighetene følge varen og hun kan kontakte produsent eller butikken som solgte den til deg. De er vel neppe veldig overbegeistret for eventuelle inngrep som er gjort. Lenke til kommentar
Meide89 Skrevet 20. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2013 Hun vil/kan ikke levere tilbake maskinen? Leverte du maskinen til henne i første omgang? Eller hentet hun den hos deg? Har hun tilbudt deg å hente maskinen? Hun har "skrudd på den selv". Hva slags inngrep har hun gjort? Hun har brukt en annen slange enn den som fulgte med maskinen (vet ikke hvor viktig det er). Noen spesiell grunn til det? Uansett har du rett på to avhjelpsforsøk. Å få din leverandør til å sende en reparatør til henne teller som et avhjelpsforsøk. Hun fikk en kompis til å hente maskinen siden hun ikke hadde mulighet til å hente den selv. Når hun sa at hun ville ha tilbake maskinen sa hun at hun ikke hadde mulighet til å levere den til meg, for det ble for mye "styr". Jeg er ikke sikker på akkurat hva hun har gjort siden jeg bare har snakket med henne på tlfen men hun sa hun hadde prøvd å skrudd på forskjellige ting for å se om det hjalp til å få vannet inn i maskinen. Det at hun ikke har brukt fagkyndige folk plager meg også litt... Jeg kan jo ikke vite om det event er hun som har laget skaden på maskinen selv. Hun hadde tatt slangen fra den gamle maskinen sin og hatt den på min. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor hun har gjort dette, men det kan sikkert skape problemer hvis det er på slangen min vannlåsen er. Hva er et avhjelpsforsøk? Tusen takk for svar =) Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 For det første: Jeg mener det er slik at kjøper ikke kan forvente at maskinen hentes hos seg med mindre den er levert på samme sted av selger. For det andre så er det egentlig forhandleren som solgte maskinen til deg hun skal kontakte for hjelp. Da gjelder forbrukerkjøpsloven som også gir henne bedre rettigheter enn om hun henvender seg til deg. Kjøp og salg mellom privatpersoner gir ikke kjøper like mange rettigheter som forbrukerkjøpsloven. De, eller deres verksted, vil også være kvalifisert til å avgjøre om hennes inngrep har ført til skade som fører til at garanti/reklamasjon bortfaller. Et avhjelpsforsøk er et forsøk selger gjør for å rette opp i en feil eller mangel på en gjenstand selger har solgt. Det kan for eksempel være reparasjon eller omlevering (ny vare). Så lenge du skriftlig (e-post/brev) informerer henne om at du tilbyr deg å kontakte din forhandler for å avtale avhjelp for henne, så har du ditt på det tørre om hun allikevel ikke skulle godta det og gå videre med saken. Hun har IKKE rett på heving av kjøp, men du har rett på to avhjelpsforsøk. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Viktig presisering til Bergendahls innlegg: Det er ikke slik at man "egentlig skal" forholde seg til forhandler fordi man har rett til det etter forbrukerkjøpsloven. Man kan forholde seg til forhandler, og det vil ofte være lurest, men man må ikke, man har rett til å gå på privatselger også. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 (endret) Viktig presisering til Bergendahls innlegg: Det er ikke slik at man "egentlig skal" forholde seg til forhandler fordi man har rett til det etter forbrukerkjøpsloven. Man kan forholde seg til forhandler, og det vil ofte være lurest, men man må ikke, man har rett til å gå på privatselger også. Men man ender da med dårligere rettigheter ettersom det da er kjøpsloven, og ikke forbrukerkjøpsloven som gjelder. Men du har rett, man kan velge å gjøre det, men hun kan uansett ikke kreve å heve kjøpet. Burde brukt ordet "bør" i stedet for "skal" Endret 20. februar 2013 av Bergendahl Lenke til kommentar
Meide89 Skrevet 15. april 2013 Forfatter Del Skrevet 15. april 2013 Hei! Har et lite spørsmål til jeg altså! Tilbydde denne damen avhjelpsforsøk med å kontakte service og få de til å komme å reparere maskinen. To dager etter fikk jeg vite at hun bare hadde gått å kjøpt seg en ny oppvaskmaskin. Etter dette hørte jeg ikke noe mer og tenkte kanskje hun hadde kontaktet service selv og event solgt maskinen videre. En måned, hvis ikke mer senere dukker hun opp på døren min på kvelden med maskinen og skal levere den tilbake, jeg blir helt sjokkert siden hun ikke hadde sagt noe om at hun skulle komme og jeg ikke hadde hørt fra henne på flere måneder. Jeg viste ikke hva jeg skulle gjøre så hun fikk bare sette den igjen. Jeg forklarte at jeg ikke ville betale noe tilbake før jeg hadde fått service på maskinen og funnet ut at "feilen" ikke var noe som hadde skjedd mens de skrudde på den. MEN jeg hadde ikke tid til å få gjort det med en gang, og ikke hadde jeg noen plass til å koble den til siden jeg hadde helt nytt kjøkken og integrerte hvitevarer nå. Så hørte jeg ikke noe mer før i dag. Da fikk jeg melding om at hun SKULLE ha tilbake pengene sine og at hvis jeg ikke betalte de så "jeg har lang ferie, så jeg tar gjerne med meg en solstol og en god bok å setter meg på trappen din"... Jeg skrev da tilbake at jeg hadde forsøkt og hjelpt henne, at hun hadde kjøpt seg ny og at hun plutselig etter lang tid bare dukket opp med maskinen uten forvarsel. At jeg ikke hadde plass til å lagre maskinen og at jeg følte jeg hadde prøvd å hjelpt henne så mye jeg kunne, men jeg føler meg nå som at jeg har blitt LURT! Hun truer nå: "Jeg tar dette til retten, og jeg har ingen problemer med å betale 10 000 for en rettsak". Dette kan da vel ikke være sant?? Hun kan vel bare ikke gjøre sånt? Jeg vet det letteste er å bare betale tilbake, men jeg synes det er for dumt at hun skal få lure meg på denne måten... Jeg har jo vitne på at maskinen fungerte som bare det når jeg solgte den, og at den bare var 1 år gammel og lite brukt! Håper at noen av dere kan hjelpe meg med dette!! På forhånd takk! Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Det er bare å skrive tilbake at du har tilbudt henne avhjelp, og så lenge hun ikke har akseptert tilbudet så har hun ingen krav mot deg, og må gjerne ta saken videre. Hun virker noe ustabil, spør du meg. De truer med det meste, men gjør vanligvis ingen av tingene de truer med. Lenke til kommentar
Meide89 Skrevet 15. april 2013 Forfatter Del Skrevet 15. april 2013 Det er bare å skrive tilbake at du har tilbudt henne avhjelp, og så lenge hun ikke har akseptert tilbudet så har hun ingen krav mot deg, og må gjerne ta saken videre. Hun virker noe ustabil, spør du meg. De truer med det meste, men gjør vanligvis ingen av tingene de truer med. Jeg har jo alt mitt på det tørre, vi har ingenting skriftlig oss i mellom, alt er tatt over telefon så det blir bare ord mot ord. Jeg er en veldig samvittigsfull og ærlig person og jeg hadde aldri lurt noen på denne måten, derfor føler jeg at det er viktig for meg og stå på mitt og ikke bare bukke under fordi noen kommer med trusler! Men det er ikke er kjekk situasjon og være i! Hun sa også det at hvis jeg ikke hadde oppvaskmaskinen så ville dette bli et problem fordi det er bevismateriale. Men når hun bare kommer å leverer maskinen på døren uten forvarsel og jeg har nytt kjøkken så har jeg ikke akkurat så mye plass til å oppbevare den heller da! Tusen takk for svar Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Det er vanskelig å si hva man bør gjøre i en slik sak, men jeg hadde gjort følgende: Gi henne skriftlig beskjed (e-post/SMS) om at du bestiller service på maskinen og at hvis mangelen ikke går på garanti eller reklamasjon, så står hun ansvarlig for kostnader i forbindelse med forundersøkelse. Tilkall så en reparatør, og få fikset maskinen. Gi så beskjed om at reparasjonen er utført og at maskinen er klar til å hentes av henne. Du har da utført avhjelp og har ditt på det tørre. Hvis mangelen ikke går på garanti/reklamasjon, kan du få en uttalelse og bildebevis fra reparatøren. Deretter sender du henne en regning på forundersøkelsen (dine utlegg i forbindelse med saken), kopi av reparatørens uttalelse og bildene, og klar beskjed om at maskinen er skadet av henne og ikke lar seg reparere på garanti og at du derfor ikke tar mer ansvar for maskinen. Du kan også informere om at hvis reparert eller ureparert maskin ikke hentes innen en viss tid (tre måneder er vel normalt) så tar du ikke videre ansvar for maskinen og kaster den. Betaler hun ikke evt. forundersøkelse, er det din tur til å true med å gå videre med saken. Kostnader i forbindelse med forundersøkelse kan du imidlertid kun kreve om du har informert henne om det på forhånd, så derfor bør du ha gjort dette skriftlig så du har bevis for det. 1 Lenke til kommentar
Meide89 Skrevet 15. april 2013 Forfatter Del Skrevet 15. april 2013 Det er vanskelig å si hva man bør gjøre i en slik sak, men jeg hadde gjort følgende: Gi henne skriftlig beskjed (e-post/SMS) om at du bestiller service på maskinen og at hvis mangelen ikke går på garanti eller reklamasjon, så står hun ansvarlig for kostnader i forbindelse med forundersøkelse. Tilkall så en reparatør, og få fikset maskinen. Gi så beskjed om at reparasjonen er utført og at maskinen er klar til å hentes av henne. Du har da utført avhjelp og har ditt på det tørre. Hvis mangelen ikke går på garanti/reklamasjon, kan du få en uttalelse og bildebevis fra reparatøren. Deretter sender du henne en regning på forundersøkelsen (dine utlegg i forbindelse med saken), kopi av reparatørens uttalelse og bildene, og klar beskjed om at maskinen er skadet av henne og ikke lar seg reparere på garanti og at du derfor ikke tar mer ansvar for maskinen. Du kan også informere om at hvis reparert eller ureparert maskin ikke hentes innen en viss tid (tre måneder er vel normalt) så tar du ikke videre ansvar for maskinen og kaster den. Betaler hun ikke evt. forundersøkelse, er det din tur til å true med å gå videre med saken. Kostnader i forbindelse med forundersøkelse kan du imidlertid kun kreve om du har informert henne om det på forhånd, så derfor bør du ha gjort dette skriftlig så du har bevis for det. Okei! Takk for svar! Men når hun leverte maskinen uten å gi beskjed eller si i fra om at hun kom så fikk hun sette den fra seg i garasjen fordi det var den eneste plassen jeg hadde muligheter for å oppbevare den. Men etter en stund måtte jeg bare hive den fordi jeg fikk ikke plass til bilen da jeg allerede hadde den gamle kjøkken innredningen der inne. :/ Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Oppgi ny adresse til henne til hvor den står da Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Du har kastet hennes komfyr uten å ha gitt henne varsel og en grei frist på å komme å hente den? Det var jo i tilfelle særdeles dumt. 2 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Men etter en stund måtte jeg bare hive den fordi jeg fikk ikke plass til bilen da jeg allerede hadde den gamle kjøkken innredningen der inne. :/ Da er jeg redd løpet er kjørt for din del. Da du lot henne sette igjen maskinen, så tok du ansvaret for å utføre avhjelp. Om du ikke kan utføre avhjelp, har hun rett på å få hevet kjøpet og pengene tilbake. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå