privinius Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 (endret) Hei! Jeg har bygget en maskin som skal brukes til videoredigering på jobben. Maskinen har følgende specs: Gigabyte GeForce GTX 680 4GB PhysX CUDA Intel® Core i7-3930K Processor Kingston DDR3 HyperX Beast 64GB XFX ProSeries XXX Edition 850W PSU Kingston HyperX 3K SSD 240GB 2.5" ASUS P9X79 Deluxe, Socket-2011 Jeg har hatt problemer med å koble SSDen til 6 GB/s-porten som er et kjent problem for kortet (her) og jeg har fulgt den lille "guiden" som står i lenken. Problemet nå er at maskinen skrur seg av når den renderer video. Vi prøvde å rendere en liten snutt; maskinen bare skrudde seg av og bootet opp igjen. Kan man finne en logg på dette? Jeg har ikke memtestet RAMen enda, men jeg tenkte jeg skulle sette den på senere i dag. Noen andre med lignende problemer og løsninger? Mvh Privinius! Endret 19. februar 2013 av privinius Lenke til kommentar
War Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Blir den for varm? Det ville jeg ha satt en finger på, men ja alle feilmeldinger logges og kan hentes frem. Mål temp med for eks core temp ol og kjør benchmark eller det du kjører da den skrur seg av. 1 Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Regner med at du har i bakhodet at "the usual suspect" er at du har driti på draget med kjøling? Prøv deg med orthos og speedfan. Systemloggen din ligger forøvrig i kontrollpanelet. 1 Lenke til kommentar
xRun Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 (endret) Kan det være varmgang? Skjer det øyeblikkelig eller tar det noen sekunder? Edit: alle var før meg Endret 19. februar 2013 av xRun 1 Lenke til kommentar
privinius Skrevet 19. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2013 Skulle gjerne ønske det var varmen, men det er det nok ikke da maskinen har Corsair H100i vannkjøling og en haug med vifter! Sjekket temp kjapt inn i BIOS etter den trynet, under 30 grader på hovedkort og CPU. Men tenkte jeg skulle kjøre Prime95 og memtest snarest. Skal benchmarke litt nå og se hva som skjer. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 (endret) Tviler litt på at det er varmeproblemer, kan være med GPU i så fall. Er det CPU som hadde blitt for varm, ville PC'en ha skrudd seg av og ikke restartet igjen. Virker mer som en BSOD og Windows er satt til å restarte automatisk. Skjermkort skal tåle opp til ca 105 grader, ofte høyere enn det før det blir problemer. Logg finner du i enten Event Viewer eller dump filer i C:\Windows\Minidump (Windows XP, Vista, 7) eller C:\Windows\Memory (Windows 8) tror jeg det er. Prøv også å slå av automatisk restart. Endret 19. februar 2013 av Chavalito 1 Lenke til kommentar
johome Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Bruker du Sony Vegas ? 1 Lenke til kommentar
privinius Skrevet 19. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2013 Sett i loggen, en haug med feil, de eneste "kritiske" er noe med Kernel Power. Maskinen fikk enda et merkelig problem i stad, den nektet å skru seg på. Gikk fint å gå inn i sikkerhetsmodus, men den skrudde seg av igjen med en gang musepekeren kom på skjermen etter bootup. After Effects og Premiere. CS6 Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Du har dobbeltsjekket strømkontaktene til PCI-bussen og skjermkortet ? Hvis du kan utelukke minnefeil og dårlig montert kjøling så kryper PSU problemer oppover på lista over mulige feil. 1 Lenke til kommentar
privinius Skrevet 19. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2013 I sikkerhetsmodus kræsjer den ikke, så jeg vil ikke tro at det er noe med noen kontakter? 6 GB/s SATA-portene på kortet har jeg lest veldig mye dårlig om, da. Lenke til kommentar
privinius Skrevet 19. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2013 Begynte å kjøre Prime95 nå. Ett sekund inn, så restarter den som vanlig. Er ikke noe med vCore iallefall, satte opp spenningen, fortsatt samme respons. Tenkte jeg skulle kjøre memtest nå. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 (endret) SATA 6 GB7s portene på X79 er ikke dårlige med mindre du bruker Marvell 9128 portene, de er stort bare elendighet. Til og med SATA 3GB/s portene til intel er bedre enn Marvell sine SATA porter for SSD. Du må bruke Intel sine hvite porter. Jeg har Rampage IV Formula med 2 x Intel SATA 6 GB/s, og har ikke hatt problemer hverken med Intel X25-M SSD eller Samsung 840 Pro som jeg har nå. Prøv også å oppdatere BIOS til siste versjon som er P9X79 DELUXE BIOS 3305. Vær obs på er BIOS versjon eldre enn 1203, må du kjøre P9X79-DELUXE-CAP-Converter først. Finner det under BIOS utilities på samme siden. Endret 19. februar 2013 av Chavalito 1 Lenke til kommentar
privinius Skrevet 19. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2013 BIOS er oppdatert, men det er Marvell-portene jeg har brukt, ja! Visste ikke at det var flere 6 GB/s-porter på kortet en gang, dårlig research fra min side. Byttet over til de hvite portene til Intel tidlig på morgenen i dag, men den henger fortsatt. Jeg må vel ikke reinstallere W7 på nytt? Kanskje det holder med å deaktivere Marvell-portene og avinstallere driverne? Får vente og se i morgen om RAM-testene går fint. Tusen takk for svar alle sammen! Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 BIOS er oppdatert, men det er Marvell-portene jeg har brukt, ja! Visste ikke at det var flere 6 GB/s-porter på kortet en gang, dårlig research fra min side. Byttet over til de hvite portene til Intel tidlig på morgenen i dag, men den henger fortsatt. Jeg må vel ikke reinstallere W7 på nytt? Kanskje det holder med å deaktivere Marvell-portene og avinstallere driverne? Får vente og se i morgen om RAM-testene går fint. Tusen takk for svar alle sammen! Nei, det skal ikke være nødvendig å installere Windows på nytt, men du må installere Intel AHCI drivere. De bør du finne på DVD som fulgte med hovedkortet, eller du kan laste dem ned fra Asus sin support side. Du trenger heller ikke å avinstallere Marvell sine drivere, de kan være kjekke å ha senere. Mener å huske at Asus sier at Marvell portene kun støtter hard disker, men det er tull. Jeg hadde en Bluray brenner pluss en DVD leser tilkoblet Marvell sine porter og de funket konge. Lenke til kommentar
privinius Skrevet 20. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2013 De hadde jeg installert fra før av. Problemet er at maskinen skrur seg av hver eneste gang den kommer seg inn i Windows. I BIOS står temperaturen på rundt 30, i mens Speedfan viser CPU-temp til 57+. Kan hende at kjølepastaen ble litt gnidd ut da jeg hadde problemer med å feste kjøleren; tenkte jeg skulle på butikken og kjøpe for å se om det skjer noe nytt. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 57 grader er litt høyt hvis dette er rett etter oppstart. Maks operasjons temp for i7 3830K er i følge Intel 67 grader. Skrur PC'en seg av eller restarter den? Hvis den skrur seg av, er det nok mulig at dette skjer fordi CPU temp blir for høy og den slår seg av for å beskytte CPU. 1 Lenke til kommentar
privinius Skrevet 22. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2013 Har feilsøkt en god del mer nå. Kommet fram til at det ikke er PSU ved at jeg byttet den og samme problemet var der, ikke RAM heller, byttet til èn pinne og tok memtest, ikke grafikkort, det byttet jeg også ut, så da står det i mellom CPU, hovedkort eller SSDen. Prøvde å ringe Asus, men de tilbyr tydeligvis bare komponenthjelp på mail. Noen som har litt innsikt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-hCbNt6w4Pq Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 (endret) Det virker som du har AHCI aktivert, men Windows'n din kjører IDE i registeret. Da tryner PCen like før du kommer til skrivebordet. Gå inn i BIOS, under "Integrated Peripherals". Gå helt ned til GSATA 6_7 eller GSATA 8_9, det kommer litt ann på hvilken SATA 6gb/s utgang du har brukt. Sjekk om noen av de står som AHCI. Hvis noen av dem gjør det så sett de til IDE og start opp PCen. Kommer du inn Windows da så følg denne guiden for å få Windows til å starte opp i AHCI mode: http://forums.guru3d...ad.php?t=313676 Etter du har fulgt de stegene så kan du igjen sette den GSATA porten du bruker som AHCI og Windows vil boote ordentlig. Håper dette vil hjelpe Endret 22. februar 2013 av Slettet-hCbNt6w4Pq Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå