Gå til innhold

Se verdens beste pressebilder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tøys. Det blir som om vi skulle kritisert en pressefotograf for 30 år siden fordi han brukte tid i mørkerommet for å få bildet teknisk best mulig.

Greit nok å bruke photoshop, men jeg synes det er lite kledelig på noen av disse bildene, det passer ikke med en "kunstig photoshop-look" på alle bilder (jeg forstår bilder kan se naturlig ut selv om man bruker, PS, men det er ikke tilfelle på alle disse)

AtW

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ser Photoshop i nesten alle bilder - motbydelig at det kalles pressebilder.

Jeg er i grunn enig, grensen mellom foto og kunst blir stadig mindre

Tøys. Det blir som om vi skulle kritisert en pressefotograf for 30 år siden fordi han brukte tid i mørkerommet for å få bildet teknisk best mulig.

Fototekniske forbedringer er jo en ting, men oftere og oftere benyttes programvaren til effekter for å gjøre bildene mer gripende. Disse effektene var aldri opprinnelig en del av motivet. Spørsmålet blir hvor langt vekk fra motivet du kan "forbedre" bildet og fortsatt kalle det fotografi.

Dette er presse bilder og her burde nåløyet være mindre enn ellers, det skal tross alt fungere som dokumentasjon på hendelser.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Ta deg tid til å lese den linke til AP. Må sies at ett av bildene er tatt av AP fotograf.

Har ikke tatt meg den tiden, og vet ikke om jeg gidder, den var lang.

Det jeg reagerte på var din påstand om at det ikke er et pressefoto fordi det er behandlet i PS. Kan hende jeg misforstod, men jeg er ikke enig i den påstanden.

Lenke til kommentar

Har ikke tatt meg den tiden, og vet ikke om jeg gidder, den var lang.

Det jeg reagerte på var din påstand om at det ikke er et pressefoto fordi det er behandlet i PS. Kan hende jeg misforstod, men jeg er ikke enig i den påstanden.

Og er kanskje derfor du burde lese lenken til AP. Ett av AP's krav er at bildet er uredigert. Dvs. at alt som har vært innom PS er fy fy og det er vel bare ett par år siden noen av deres fotografer fikk sparken fordi de hadde 'tuklet' for mye med bildet. I det ene tilfellet var det vel en skygge som var lettet litt og noe kontrast som var økt. Det var hvertfall nok for AP siden det ikke representerte øyeblikket og sannheten.

I dette tilfellet er jeg enig, ett pressefoto skal ikke være justert eller tuklet med.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Å beskjære eit bilete bør ein vel vere forsiktige med, sidan det potensielt kan totalt forandre perpektivet i biletet. Om ein berre har tatt eit vidt utsnitt og kappar vekk overflødig bildeflate uten nødvendig innhald er det greit, men likevel noko å passe på. Ang. bruk av Photoshop eller liknande programvare så bør ein ikkje etter mi meining manipulere noko i biletet, men ein bør kunne justere enkelte ting. Gjennom m.a ein raw-konverter så har ein jo muligheita til å dra ein del i spakane, for mykje bør ikkje gjerast på eit pressefoto, men ein bør likevel kunne gjere såpass at ein faktisk hentar ut potensialet i rawfila.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dessverre synes pressebilde-juryen at PS er kjempefine greier, viktigere at bildet ser kult ut en at det skal dokumentere de virkelige hendelsene.

På den annen side hva skal man med PS hvis man ikke kan bruke alle tilgjengelige parameter uhemmet :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Må si jeg liker bedre bildeserien til Reuters, "Best photos of 2012".Denne gjorde hvertfall ganske bra inntrykk på meg...:http://blogs.reuters.com/fullfocus/2012/11/30/best-photos-of-the-year-2012/#a=1Der ser og alt mye mer naturlig ut med tanke på dette som nevnes ang PS her i tråden.

Utrolig flotte bilder! Og ikke minst sterke historier. Takk for linken

Syns også flott at de deler hvilket objektiv som var brukt til å ta bilde.

Lenke til kommentar

Reuters bildene var meget severdige. World Press Photo 2012 ser ut som tegneseriegrafikk, og mister dermed noe av det rå uttrykket som ellers ville forsterket opplevelsen av bildet. My two cents.

Endret av tech8
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det øverste bildet (vinnerbildet) så ut som om det var tatt ut av et videospill med meget imponerende grafikk. Også kalt hyperrealistisk. Men så er også noen ganger hyperrealistisk ganske likt surrealistisk og ikke fullt så realistisk.

Det er et imponerende bilde, og en god jobb i PS, men som pressebilde synes jeg det bommer stygt. Et bilde som er så sterkt trenger ikke den behandlingen i PS for å skille seg ut.

Lenke til kommentar

Det jeg også syns er synd er at de "beste" bildene alltid skal omhandle krig, sult eller andre katastrofer. Det blir i mine øyne litt feil at det er de beste bildene også er utelukkende av negative hendelser.

Hva med alt det positive som også forekommer? Skal ikke det også bli inkludert som "beste bilder" eller må noe omhandle krig og andre krigs-relaterte hendelser?

Mvh Faller

Endret av Faller
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...