Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Smertebehandling, dilemma

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg har skjelett- og muskelsmerter, tidligere godt smertelindret med preparater som jeg fikk kjøpt uten resept (NSAIDS/ASA). Disse kan jeg dessverre ikke bruke lenger fordi jeg måtte begynne med sterkere antikoagulasjon pga. andre tilstander. Da er NSAIDS/ASA, plus en HEL REKKE andre preparater/naturmidler kontraindisert. (Kan ikke brukes sammen med de sterkere antikoagulantene.)

En stund var mine behandlere så glad for at jeg endelig hadde sagt ja til sterkere antikoagulasjon (etter opprinnelig å ha nektet), at de skrev ut sterkere smertestillende for å holde meg borte fra NSAIDS/ASA. Men etter hvert ble det sterkt begrenset. Livet mitt er nå snudd på hodet pga. smerter som er dårlig kontrollert.

Dermed har min etterlevelse av "reglene" som enhver antikoagulasjon-pasient må/bør følge, har det vært så-som-så med i senere tid. Har prøvd mye forskjellig (som på en måte "ikke er lov" i min medisinering-situasjon) for å bli kvitt smertene og leve et noenlunde normalt liv. Disse "regelbrudd" jeg tyr til, har hjulpet til en viss grad. Ellers hadde situasjonen vært enda mer uutholdelig. Problemet er at ENTEN JEG FORTELLER DETTE TIL BEHANDLERNE MINE, ELLER IKKE, så blir det galt på en måte.

Fordi:

- Fortsetter jeg å fremstå som den pliktoppfyllende pasienten, blir det brukt for å si at: "se, du klarer deg", og "fortsett med det", og gi meg en klapp på skulderen.

- Men fremstår jeg som desperat (og dermed ikke så pliktoppfyllende lenger), så vil behandlerne mine i hvert fall bli skeptiske til å la meg få sterke/halvsterke smertestillende. (Dette vet jeg at andre har erfart.)

En smerteklinikk er ett alternativ som er blitt drøftet, men det er for meg en siste nødløsning. Jeg kjenner til en del folk med dårlige erfaringer med smerteklinikk. Bl.a. i forhold til akupunkter. Noen fikk ikke fortsette med akupunktur selv om de mente at det hjalp. Mens en annen ville slippe mer akupunktur, men fikk nesten ikke noe annet valg enn å "prøve litt til". Anonym poster: 0d87fb0031d465093da118d66567f3b4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan anbefale å be om henvisning til en smerteklinikk. Erfaringsmessig har de gode teknikker for å hjelpe pasienter med kronisk smerte, både medikamentelt og ikke-medikamentelt. Du *må* ikke forsøke akupunktur med mindre du er enig i det selv.

Hvilke preparater har du fått tak i på egenhånd, og har de hjulpet deg?

Lenke til kommentar

Valerianrot er en av de beste. Også humle (tilgang vanskelig i Norge for tiden, måtte kjøpes på Kontinentet.) Lavendel, kamille, enebærkonsentrat. Sluttet å spørre hvilke produkter jeg kunne/ikke kunne bruke, men jeg tar en titt på Relis-lista før jeg prøver noe nytt.

TENS-apparat, som jeg var frarådet av en del leger fordi jeg utviklet ukontrollert eksem der elektrodene hadde satt. Men en lege sa at det kunne være soppinfeksjon Bruker nå en anti-soppmiddel (egentlig mot fotsopp, uttynnet med vann), og har gode rutiner for rengjøring. Dermed mye mindre eksem, men helt borte er det ikke.

Bruk av ASA eller NSAIDS sammen med (sterkere) antikoagulasjon, ligger litt langt tilbake i tiden. Det var da jeg begynte med (sterkere) antikoagulasjonsterapi, og før legen hadde skrevet ut et alternativ for meg. NB: Dette er egentlig EKSTREMT FARLIG, bare så alle er advart om det. Anonym poster: 0d87fb0031d465093da118d66567f3b4

Lenke til kommentar

Hvilken antikoaguleringsmedisin bruker du og hva er begrunnelsen for at du er satt på det ?

Betennelser kan du dempe på andre måter og mye av disse medisinene ville jeg ikke gitt min værste fiende. Har du fått analysert blodet ditt ?

Et fonuftig kosthold og en del tilskudd kan vanligvis eliminere behovet for dette om du er villig til å gjøre livsstilsendringer.

Vet du årsaken til smertene ?

Hva har evt. utredninger vist ang situasjonen din og hva tror du selv ?

Lenke til kommentar

Et fonuftig kosthold og en del tilskudd kan vanligvis eliminere behovet for dette om du er villig til å gjøre livsstilsendringer.

Hva mener du her? At kostholdsendring kan fjerne behovet for smertestillende, betennelsesdempende eller antikoagulasjonsmedikamenter?

Lenke til kommentar

Hva med paracetamol? Det er ikke blodfortynnende på samme måte som NSAIDS. Du kan eventuelt be om Pinex Forte (Codaxol), som er paracetamol med kodein.

Takk for svaret. Da jeg måtte begynne med (sterkere) antikoagulasjon (den gang warfarin(Marevan)), fikk jeg Paralgin forte (som har like mye kodein som Pinex Forte, men 400 g paracetamol istedenfor 500 g). Jeg var godt smertestilt på Paralgin forte. Dosen ble redusert. Da begynte marerittet, og bruk av alskens naturmidler for meg.

Glemte å nevne i forrige innlegg, jeg bruker også omega-3 kapsler, egentlig for flere tilstander. Noen mener at også omega-3 er fy, for antikoagulasjon-brukere. Men deler av fagmiljøet har liberalisert i forhold til dette.

Nå har Paralgin forte blitt blitt byttet ut med smerteplaster i laveste dose. Jeg har lov til å bruke paracetamol i tillegg til smerteplasteren. Alt dette er OGSÅ langt fra tilfredsstillende. Paracetamol har jeg relativt dårlig effekt av. For å ha effekt av paracetamol I DET HELE TATT må jeg bruke den mot en slimhinne - jeg bruker den under tungen (tygger den først, hvis det er tabletter). Å svelge paracetamol gir meg null eller nesten ingen effekt. Anonym poster: 0d87fb0031d465093da118d66567f3b4

Lenke til kommentar

Takk for svaret. Da jeg måtte begynne med (sterkere) antikoagulasjon (den gang warfarin(Marevan)), fikk jeg Paralgin forte (som har like mye kodein som Pinex Forte, men 400 g paracetamol istedenfor 500 g). Jeg var godt smertestilt på Paralgin forte. Dosen ble redusert. Da begynte marerittet, og bruk av alskens naturmidler for meg.

Glemte å nevne i forrige innlegg, jeg bruker også omega-3 kapsler, egentlig for flere tilstander. Noen mener at også omega-3 er fy, for antikoagulasjon-brukere. Men deler av fagmiljøet har liberalisert i forhold til dette.

Nå har Paralgin forte blitt blitt byttet ut med smerteplaster i laveste dose. Jeg har lov til å bruke paracetamol i tillegg til smerteplasteren. Alt dette er OGSÅ langt fra tilfredsstillende. Paracetamol har jeg relativt dårlig effekt av. For å ha effekt av paracetamol I DET HELE TATT må jeg bruke den mot en slimhinne - jeg bruker den under tungen (tygger den først, hvis det er tabletter). Å svelge paracetamol gir meg null eller nesten ingen effekt. Anonym poster: 0d87fb0031d465093da118d66567f3b4

Du bør unngå Omega 3, slik du nevner at flere mener. Det er en risiko du ikke bør ta.

Jeg går ut ifra at det er Norspan du bruker? Kan det være en ide å øke dosen på det? Evt. å stå på Paralgin Forte fast, dersom det hadde god effekt for deg? Dersom legen din ikke er enig i den vurderingen, be om en ny vurdering av en annen lege.

Lenke til kommentar

Du bør unngå Omega 3, slik du nevner at flere mener. Det er en risiko du ikke bør ta.

Omega-3 er noe kroppen kjenner og kan bruke og det er i likhet med f.eks buffret C-vitamin (som forøvrig legemiddelverket gjør hva de kan for å begrense bruken av p.g.a konkurranse) bra på å tynne ut blodet på en naturlig måte som ikke skader. Warfarin er et legemiddel med betydelige bivirkninger, og flere miljøer sammenligner det mer eller mindre med rottegift. Be legen tilpasse dosen warfarin etter hvor mye omega-3 og andre blodfortynnende midler du tar, ikke godta det motsatte. Når helsevesenet blir sykdomsvesenet så er det noe som er fundamentalt galt. Det samme gjelder forsåvidt diabetespasienter og en del andre lidelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...