Gå til innhold

Veldig vanskelig studievalg

Trådstarter

Anbefalte innlegg

God kveld,

Nå er det ikke lenge før karriereveien min (og mange andres) skal velges. Jeg har gravd og atter gravd etter informasjon rundt alle mulige studier i hele Norge og har så langt klart å indirekte rådgive halve klassen min. Problemet er at jeg fortsatt ikke aner om jeg enten skal bli ingeniør, siviløkonom eller advokat, og det er her jeg trenger råd fra dere! For min del er lønn en veldig viktig faktor. Mine fordeler er analytiske evner og flere språk, så jeg tror økonomi, finans eller juss kan passe meg.

Mine valg er som følger:

1. Industriell økonomi (NTNU) - er jeg inne så kjører jeg på selv om jeg ikke er så veldig glad i realfag, men sjansene mine anser jeg å være rundt 50%.

2. Siviløkonom (NHH)

3. Rettsvitenskap (UiB)

De to sistnevnte er det store spørsmålet. Hvordan kan en hvilken som helst 19-åring vite om han er interessert i økonomi eller juss? Hva tror dere er mest lukrativt?

Går jeg for økonomi blir det nok ingen juss (rettslære som valgfag på NHH er vel bare forståelse, anser matematikk som noe bedre å ha på CV'en) videre i karrieren, men går jeg juss kan jeg jobbe med "økonomi" som forretningsadvokat. Greia er at inntekten til partnere i advokatfirma er skyhøy. Så er jo NHH et mye sikrere valg der man nesten safer seg en god jobb i en bra bransje. Fallhøyden på juss er stor...kalkulert risiko... i NHH sin favør?

Noen som har noen gode innspill til mitt resonnement: juss vs økonomi?

Går derimot eksamen til helvete kjører jeg på med enten:

- bachelor i økonomi og administrasjon på UiA for å jobbe hardt, få et godt snitt og hoppe over til NHH på masternivå (i det som måtte interessere meg under studiet)

- matematisk finans på UiA, jobbe hardt og ta en master i finans/strategi/internasjonal business på NHH

Høres planen logisk ut?

Hvordan valgte du studiet ditt? Hva hadde dere gjort i min posisjon? Håper noen jusstudenter eller fremtidige siviløkonomer gir fra seg en lyd. :)

Mvh,

Trådstarter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde gått for master i rettsvitenskap - da kan du etter endt utdannelse bygge på med regnskap, og få godskrevet mye av utdannelsen.

Dersom man vil bli revisor, ja. Men den økonomiske kompetansen er det så som så med.

Til trådstarter: Du har gode muligheter for å tjene svært godt både som jurist og som økonom. En bittebitteliten andel av de som ønsker det ender opp som partnere i BAHR, Wiersholm og lignende firmaer, og tjener "skyhøye summer". Den enorme majoriteten av jurister, og den klart største majoriteten av de juristene som faktisk ønsker å bli partner i et prestisjetungt forretningsadvokatfirma, ender opp med noe annet.

Du kan også tjene vel så mye penger som økonom, og jeg tror ikke sjansene er stort dårligere. Sjekk hva de tjener i de prestisjetunge meglerhusene, i finansbransjen generelt, eller for den saks skyld som partner i McKinsey...

Hvis jeg var deg ville jeg begynt på NHH. Det er et miljø som jeg tror passer bedre/er enklere å være 19 år når du starter, og et studie som man i mindre grad har fordeler av å starte sent på. Dersom det viser seg å være et galt valg, så vil du sitte igjen med en del verdifull økonomikompetanse, et par år mer på baken og gode muligheter for å gjøre det godt på jussen. Det virker på meg som en mer naturlig vei enn motsatt, og når det virker som det for deg er omtrent hipp som happ om du velger det ene eller det andre så virker det "safest".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...