Gå til innhold

[Løst] Treg mac - Steam synderen?


D02

Anbefalte innlegg

Hei. Det har seg slik at macen blir usedvanlig treg når jeg bruker noen programmer, spesielt ett:

 

Når jeg har steam oppe, uansett om jeg ikke har noe annet oppe, så går maskinen så usedvanlig tregt. Den bruker lang tid på å starte steam, og noen ganger når jeg stenger appen så kommer det opp feilmelding "Programmet avsluttet uventet, vil du starte det på nytt?" (sånn ca slik) trykker da "ignorer" da jeg skal avslutte programmet.

 

Med steam

post-210631-0-46376000-1361231463_thumb.png

Rett etter oppstart

post-210631-0-50107700-1361231559_thumb.png

 

avslutter jeg steam, så går den grønne delen av kaken noen få prosent tilbake, men den blå fortsetter å ta store deler av plassen. Så det beste er å ikke starte steam når jeg bruker pcen.

 

En mulighet kan jo være å oppgradere RAM, men steam skal vel umulig ta så mye av resursene til macen? Burde være mulig å bruke macen vanlig med steam når skype går smærtefritt.

 

Info om pcen

post-210631-0-50120900-1361231695_thumb.png

 

Er det noe info som mangler, så rop ut. Gjør nesten alt for å få løst problemet, begynner å bli lei av at det går tregt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har samme modellen som deg. Smalt inn 8 gig ram + SSD (og Mountain Lion), går som et olja lyn på alt den får bryne seg på.

Hvordan var den før du satt inn dette da, og hva bruker du den vanligvis til?

 

Nå har jeg hatt aktivitetsmonitoren oppe siden jeg postet emnet, og den har ligget stabilt nede heletiden, helt til jeg åpner steam, så steam er tydlig det som foråsaker lagg. Har ingen oppdateringer eller annet, så merkelig dette :/

Lenke til kommentar

Takk for programmet, funket supert (bortsett fra når steam er oppe :p)

 

Den fjernet så og si all inactive RAM, men så prøver jeg å fjærne det når steam er oppe, men da går den sakte men sikkert tilbake til der inactive RAM sto på etter at det var ferdig startet opp.

 

Skal nå prøve å reinstalere Steam og se om problemet ligger der, hvis ikke blir det Moutain Lion og ny start, så får vi se hva som skjer ut av det : )

 

Programmet funker fett for å fjerne den inactive RAMen steam generer etter at jeg har sluttet steam, så nå slipper jeg å slå av å på pcen :p

Lenke til kommentar

Nei, steam trekker for mye RAM selv etter at jeg slettet og instalerte det på nytt ("generere" for mye inaktivt RAM) så blir å oppgradere os X og så se om jeg videre oppgraderer til 8 GB RAM og SSD disk (som jeg trolig kommer til å skje)

 

Igjen: Ingen som vet hvorfor dette skjer? Steam skal da ikke trekke noe mer RAM enn skype eller andre programmer?

Lenke til kommentar

Steam kan jo ikke ligger og trekke ressurser når det er avsluttet, så antagelig blir ikke Steam helt avsluttet.

 

Nå kjenner jeg så lite til Steam at skjermdumpene ikke sier meg noen ting, men prøv følgende:

 

1) Reboot og gå rett inn i prosesslista for å se hva som kjører initielt.

2) Start steam og se hvilke prosesser som dukket opp i tillegg.

3) Avslutt steam og se om noen prosesser fra pkt 2 fortsatt lever.

Lenke til kommentar

Takk. Skal prøve å teste det.

 

Oppdaterte til mountain lion i forigårs, det gjorde maskinen verre. Så nå kommer det ofte inaktiv RAM selv om jeg ikke har steam oppe, så det har forverret seg. Nå har jeg vært syk, så har ikke fått testet om det hjelper å ta clean instal av maskinen (noe jeg satser på at bør hjelpe?)

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...