Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Er en norsk E(2) stryk i GPA(grade point average) systemet?

Anbefalte innlegg

Hei,

Sitter om dagen og planlegger/ser på master studier, og i den sammenheng har jeg prøvd å regne ut min GPA (grade point average). Jeg har lest litt om systemet og hvordan norske karrakterer omregnes til GPA, men finner ikke noe konsistent om hvordan den norske karrakteren E håndteres.

Etter en mer avslappet oppstart på mitt liv som bachelorstudent vil jeg sitte igjen med en litt kjedelig E fra første året (det skal sies at mye er forbedret siden den gang). Det jeg lurer på er rett og slett hvordan denne vil virke inn på GPA'en min. Vil enkelte skoler ignorere søkere med E'er fullstendig? Teller den som en 0, hvorpå den endelige GPAen fremdeles deles på et antall karrakterer som inkluderer Een?

Er det noen som vet nøyaktig hvordan dette håndteres? Er nok først og fremst norske universiteter jeg er interessert i (UiO eller NTNU), men ser disse også opererer med GPA, samt det hadde vært greit å vite generelt sett.

På et relatert subjekt. Hvis man bestemmer seg for å konte en eksamen til sommeren, samtidig som man søker på en master som starter til høsten, vil den da eventuelt nye "kontede" karrakteren bli oppfattet av skolen du søker master hos, eller vil det være for sent til å være med i vurderingen til studier som starter til høsten?

Endret av hacek
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke ofte ordet "gpa" blir brukt av nordmenn (såvidt jeg vet i hvert fall), utenom når det blir brukt til å forklare det norske karaktersystemet til utenlandske studenter.

Du regner ut karaktergjennomsnittet ditt med verdiene A = 5, B = 4, C = 3, D = 2, E = 1 (som er ståkarakter, og må ikke forveksles med karakteren 1 fra vgs, som er stryk).

Lenke til kommentar

Ikke ofte ordet "gpa" blir brukt av nordmenn (såvidt jeg vet i hvert fall), utenom når det blir brukt til å forklare det norske karaktersystemet til utenlandske studenter.

Du regner ut karaktergjennomsnittet ditt med verdiene A = 5, B = 4, C = 3, D = 2, E = 1 (som er ståkarakter, og må ikke forveksles med karakteren 1 fra vgs, som er stryk).

Er du sikker på at det er slik systemet fungerer? Jeg har også sett det er 2 forskjellige konverterings systemer, ECTS og "Most common post-secondary". På denne siden kan man se hva disse to forskjellige systemene gjør norske karrakterer om til. Med "Most common post-secondary" systemet er det følgende som teller: A=4, B=4, C=3, D=2 og E blir invalid.I ECTS systemet er dette resultatene: A=4, B=3.30, C= 3, D= 2.30, E=2.

Vet noen hvilke system man skal bruke?

Lenke til kommentar

Hvorfor går du på internasjonale/amerikanske nettsider for å finne ut hvordan du skal finne snittet av dine norske karakterer til å søke på norske skoler? Er ikke det så ulogisk som det går an å bli?

Siden du linker til hjelper deg å finne USA-GPA, og har ingenting med Norge/norske skoler å gjøre. Fra NTNU sine sider:

"Beregning av gjennomsnittskarakter

For å beregne gjennomsnittskarakter skal hver bokstavkarakter for de aktuelle emnene erstattes av en tallekvivalent, der A=5, B=4, C=3, D=2 og E=1. Tallekvivalenten skal multipliseres med emnets studiepoeng, og verdiene legges sammen for emnene som inngår. Summen deles på totalt antall studiepoeng som inngår i samlingen av aktuelle emner. Tallet regnes ut med én desimal."

http://www.ntnu.no/studier/opptak/master/rangering

Eller fra UMB:

"Karaktergjennomsnittet skal regnes ut på følgende måte:

1. Hver bokstavkarakter erstattes av en tallekvivalent, A=5, B=4, C=3, D=2, E=1.

2. Tallekvivalenten multipliseres med antallet poeng for emnet og de enkelte produktene av

poeng og tallekvivalent summeres for de emnene som inngår.

3. Produktsummen divideres med totalt antall poeng som inngår i samlingen av aktuelle emner.

4. Kvotienten regnes ut med én desimal.

5. Gjennomsnittskarakteren blir den bokstavkarakteren som har heltallet i kvotienten som tallekvivalent,

etter at vanlig forhøyningsregel er brukt. Laveste tallekvivalent som gir B i snitt =3,5"

http://www.umb.no/statisk/phd-studier/norskeskjema/retningslinjer_karaktersnitt.pdf

Lenke til kommentar

Hvorfor går du på internasjonale/amerikanske nettsider for å finne ut hvordan du skal finne snittet av dine norske karakterer til å søke på norske skoler? Er ikke det så ulogisk som det går an å bli?

Siden du linker til hjelper deg å finne USA-GPA, og har ingenting med Norge/norske skoler å gjøre. Fra NTNU sine sider:

"Beregning av gjennomsnittskarakter

For å beregne gjennomsnittskarakter skal hver bokstavkarakter for de aktuelle emnene erstattes av en tallekvivalent, der A=5, B=4, C=3, D=2 og E=1. Tallekvivalenten skal multipliseres med emnets studiepoeng, og verdiene legges sammen for emnene som inngår. Summen deles på totalt antall studiepoeng som inngår i samlingen av aktuelle emner. Tallet regnes ut med én desimal."

http://www.ntnu.no/s...aster/rangering

Eller fra UMB:

"Karaktergjennomsnittet skal regnes ut på følgende måte:

1. Hver bokstavkarakter erstattes av en tallekvivalent, A=5, B=4, C=3, D=2, E=1.

2. Tallekvivalenten multipliseres med antallet poeng for emnet og de enkelte produktene av

poeng og tallekvivalent summeres for de emnene som inngår.

3. Produktsummen divideres med totalt antall poeng som inngår i samlingen av aktuelle emner.

4. Kvotienten regnes ut med én desimal.

5. Gjennomsnittskarakteren blir den bokstavkarakteren som har heltallet i kvotienten som tallekvivalent,

etter at vanlig forhøyningsregel er brukt. Laveste tallekvivalent som gir B i snitt =3,5"

http://www.umb.no/st...raktersnitt.pdf

Takk for dette svaret! Jeg har oversett disse forklaringen i mine søk etter en forklaring. Jeg har gått ut i fra at GPA systemet er var det samme, enten det var amerikansk eller norsk, og at det var den norske bokstavkarrakterens tilsvarende amerikanske GPA verdi som var nøkkelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...