Gå til innhold

Automasjons teknikk

Xiriz

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal ta videre utdanning til automasjons teknikker, men er usikkert på om jeg må gå VG1 og 2 i elektro fag først, eller er det bare å hoppe rett på fagskolen? Lurer på om det blir får vanskelig. Jeg må finne meg et nytt fag å utdanne meg i, jeg er ferdig utdannet murer (svennebrev) og da mistet jeg tydeligvis min skolerett uansett om den varer til man er 21 (4år) Jeg ble sykmeldt i 6 måneder (er fortsatt sykmeldt) så begynner å tenke på noe annet, noe som ikke innebærer opptil 10 tonn med løft vær uke... Omskolering fra NAV var også ut av spørsmålet får de sier jeg har fortsatt rett til skole, studielån og stipend... Staten svikter meg føles det ut som...

Mvh Kent Benjaminsen

Vær så snill å komme med noen svar hvis dere vet hva jeg kan gjøre! Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør vel først høre med den fagskolen som du ønsker å søke. Tidligere så var det slik at man kunne søke fagskole uten å ha "det riktige" fagbrev først, men det varierer vel litt hvor mulig det er nå. For noen skoler så er det nok slik at det reelt sett er viktig å få fyllt opp studieplassene ..

Selvfølgelig så ville det være en stor fordel å ha fagbrev i automasjon først, men det tar vel ca 5 år. (VG1 elektrofag, VG2 automasjon, VG3 automasjon.) En annen side ved den saken det er at for å komme videre fra VG1 til VG2 automasjon så kreves det ofte ca eller like oppunder karakteren 5 som gjennomsnitt.

Med fagbrev i automasjon pluss fagskole så har man nok en forholdvis ettertraktet utdanning. Jeg vet på den annen side om personer som tidligere har kommet inn fra andre fagbrevområder, og så etterpå har klart å få seg en meget bra jobb innenfor oljebransjen.

Lenke til kommentar

For fagskoleutdanning er det vel krav om relevant fagbrev. Med ingeniørutdanning (regner da ikke "fagskoleingeniør) derimot, kreves kun realfagskompetanse. For din del må du vel ta matematikk S1+S2 eller R1 og Fysikk, så kan du søke høyere utdanning.

Lenke til kommentar

Nei, egentlig ikke, mede mindre dette følger av lokale krav. Fagskoleloven åpner for at også de uten fagbrev eller videregående skole kan gjennomføre fagskole.

http://www.lovdata.n...030620-056.html

Det er klart at med fagbrev automasjon og fagskole så har man en "god kombinasjon".

Forkurs ingeniørutdanning og så enten fagskole eller ingeniørutdanning etterpå kan kanskje også være en mulighet. (Via fagbrev så blir det 7-8 år, via forkurs så blir det 3 år.) Fagskolen vil nok bli betydelig enklere etter først et forkurs for ingeniørutdanning, og det blir mer tid og mulighet til å fokusere på "automasjon" i stedet for "allmennfag og realfag".

Man er imidlertid avhengig av at den fagskolen man ønsker å søke på godtar en slik bakgrunn. De er opptatt av at studentene skal komme greit gjennom, og der vil nok forkurset til ingeniørutdanningen være et godt "springbrett".

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...