Gå til innhold

4x3TB eller 4x4TB i DS413(?) ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Western Digital My Book Essential Edition 3.0 4TB som er en av de rimeligste eksterne med 4 TB (koster 1 385,- kr, dvs 0,35 kr/GB) har en WD Green HD i seg - dvs en disk med klart dårligere spesifikasjoner. WD Red koster faktisk 0,34 kr/GB - dvs den er faktisk ikke dyrere.

Seagate Backup Plus Desktop USB 3.0 4TB som er den eneste andre rimelige 4 TB eksterne koster 1 349,- kr (0,34 kr/GB). Den har en vanlig Seagate disk (7 200 rpm) - en disk som også har dårligere spesifikasjoner når enn WD Red på flere områder.

Så her er det null og niks å spare på å gå for eksterne disker, pris/GB blir omtrent den samme for alle. Så eneste grunn for å gå for 4 TB disker er at man får mer lagringskapasitet i NAS-et.

Så siDDis - her tar du faktisk feil - 4 TB eksterne er ikke rimeligere.

Lenke til kommentar

WD RED er ikkje så bra som mange trur. Den har bare TLER, noko som ein faktisk ikkje trenger om ein køyre software raid på eit Unix system. Når pris per GB er så og si lik, så er det mykje å spare ved at ein brukar færre sata porter som fort koster VELDIG mykje meir.

Lenke til kommentar

Nå koster ikke kontrollerkort med SATA særlig mye om man skal kjøre software raid, man får vel meget akseptable kort med 8 porter for under 1 000 kr.

I dette tilfellet har TS fremdeles igjen 2 ledige bays i NAS-et, og jeg regner med at han tenker som meg, at når man bygger noe slikt så velger man ikke bare akkurat det man trenger, men legger inn passelig med margin så det holder i noen år, f.eks ved å ha ledige plasser/kontakter - og noen år framover kan mye ha endret seg. I tillegg har han jo valgt å bruke et dedikert NAS - hvor faktisk WD Red skal ha et pluss. Ikke at jeg har testet de.

Er langt fra uenig i at om man skal maksimere lagringkapasitet i f.eks et lite tower med mATX kort (begrenset med SATA), samt begrenset med plasser så går gjerne for så store disker som mulig om prisen pr GB er omtrent lik. Dog bør man i regnestykket ta med hvordan garanti/reklamasjon påvirkes av at man åpner boksen og faktisk verdien av arbeidstida. Dog er det fint mulig å få rimelige mATX kort i dag med 8 SATA. Så etter min mening er svaret ikke slik at det rette er å kjøpe eksterne 4 TB disker i alle tilfeller - det kan godt være at 3TB gir en mer optimal løsning i forhold til totalpris. Det avhenger helt av hvor mye lagringsplass man egentlig behøver.

Ellers er det rimeligste i dag (om man har tid til å vente en uke eller to) er å kjøpe Seagate sin nye 4 TB disk, da sparer man nesten 100 kr pr disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...