Gå til innhold

4x3TB eller 4x4TB i DS413(?) ?

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag en filserver med 12 harddisker på totalt 10TB. Det er ingen RAID-oppsett på denne maskinen og ingen redundans på dataene, men siden det er fordelt på såpass mange disker så er det ikke så mye som eventuelt skulle forsvinne hvis en disk feiler. Det er data som går an å reprodusere (f.eks. kan noe re-downloades fra iTunes), men litt plagsomt er det hvis jeg skulle miste det og jo mer jeg mister på én gang jo kjipere er det.

Nå er jeg litt lei av å ha en stor og susete maskin stående i boden og kunne tenke meg å bytte til et NAS. Det eneste jeg trenger er NFS, FTPS og kanskje SAMBA.

Jeg har kikket på Synology sine produkter og registrerer at de kommer ganske godt ut av tester. Det er stort sett media jeg vil putte på diskene og streame derfra og selv om NASen kommer til å stå på 24/7 kommer den absolutt ikke til å være under load døgnet rundt.

Både DS413 og DS413j har blitt vurdert og selv om det sikkert kunne holdt med en DS413j må jeg si at jeg synes den ser helt for jævlig ut og DS413 har vel også lettere tilgang til diskene. NAS med plass til 8 disker blir ganske mye dyrere...

Det som er kjipt er da at hvis jeg kjøper 4x3TB WD Red-disker og setter de i RAID5 så har jeg kun 9TB å boltre meg på. 4TB WD Red kommer såvidt jeg kan se ikke før i høst så spørsmålet mitt er hvilke 4TB drives som er å foretrekke. Jeg ser at de fleste koster skjorta bortsett fra eksterne disker som av en eller annen grunn er ganske mye billigere. Et annet spørsmål er om WD Red-diskene er så mye bedre til NAS som WD sier eller om det er marketing mumbo-jumbo. De aller største diskene man får tak i er jo også litt mer bleeding edge og de er kanskje mer utsatt for feil?

Noen innspill? Bør jeg bare bite i det sure eplet, rydde opp litt, og konkludere med at jeg får nøye meg med 9TB kapasitet med 4x3TB WD Red i RAID5?

Endret av _Xorcist
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo heller ikkje så vanskelig å bygge en snerten tilnærmet lydløs filserver. Er heller ikkje den aller heftigste hardwaren man trenger. NASene bruker for det meste ATOM cpuer. Om du kjøper en eller 2 stk host bus adaptere AKA software raid kontrollere, så kan du kjøre mange disker i de raidnivåene du måtte ønske med f.eks raid-z eller ZFS.

Personlig liker jeg ikkje rene NASer siden de har sine klare begrensninger oppgraderingsmessig.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Nå har jeg for ikke lenge siden byttet over fra Windows Home Server til en Synology DS412+ og jeg gikk for 4 stk WD RED 3TB disker . Satte de i Synology Hybrid Raid etter denne anvisningen : http://macsynology.wordpress.com/2011/04/29/setting-up-hard-drives-and-booting-your-nas/ for jeg startet opp litt feil og tenkte å få mest ut av det med JBOD . Jeg har ingen erfaring med raid og tenkte bare på mest mulig lagring noe som nok også kan sies å være viktig .

Jo man kan godt si man "taper" litt lagringsmengde men hvorvidt man skal velge andre disker enn WD sine nasdrives så var det etter min mening ikke tema for meg . Men det er klart at jeg også skulle ønsket at man hadde litt mer plass til lagring så man får se hva man gjør .

Jeg er veldig fornøyd med min Synology både når det gjelder hvordan den fungerer om det er som nedlastingsserver eller mediaserver . Den streamer alt jeg har villet både til PS3/xbox360 og til min Mac mini som kjører XBMC . Nå har jeg den i ett eget rom man det er absolutt ikke mye støy fra min så man kunne lett levet med den i samme rom som man befinner seg .

Veldig grei å sette opp samt den har alt jeg ønsker av en slik boks . En slik dedikert NAS er satt sammen for å gå 24/7 og jeg er ikke av den oppfatting at man nødvendigvis greier sette sammen noe selv som er like bra som noe som er lage spesifikt til dette .

Lenke til kommentar

Er jo heller ikkje så vanskelig å bygge en snerten tilnærmet lydløs filserver. Er heller ikkje den aller heftigste hardwaren man trenger. NASene bruker for det meste ATOM cpuer. Om du kjøper en eller 2 stk host bus adaptere AKA software raid kontrollere, så kan du kjøre mange disker i de raidnivåene du måtte ønske med f.eks raid-z eller ZFS.

Personlig liker jeg ikkje rene NASer siden de har sine klare begrensninger oppgraderingsmessig.

Ja, jeg skulle nok fint klart å skru sammen og sette opp dette selv, men i en ganske liten leilighet er det fristende med en NAS på 20x20x20cm som "bare virker". Etter samme prinsippet har jeg byttet ut en hjemmebygget HTPC med en Mac Mini og den tradisjonelle stasjonære maskinen må også bøte med livet til fordel for en laptop senere i år når det blir familieforøkelse. Jeg kjenner at å sitte og fikle med hardware (og software for den saks skyld) ikke er like gøy som det var for 5 år siden.

Når det er sagt, jeg kunne også vurdere å bygge en ny maskin hvis jeg fant et kabinett som var lite nok og samtidig hadde plass til en del disker. Ellers kan vel hovedkortet, cpu og minne være av den rimelige typen og så er det antagelig en 8P SAS/SATA kontroller med et par kabler som tillater meg å koble til opptil 8 harddisker som gjelder. Av OS er det kanskje for enkelhets skyld i så fall best å kjøre FreeNAS?

Lenke til kommentar

Nå har jeg for ikke lenge siden byttet over fra Windows Home Server til en Synology DS412+ og jeg gikk for 4 stk WD RED 3TB disker . Satte de i Synology Hybrid Raid etter denne anvisningen : http://macsynology.w...oting-your-nas/ for jeg startet opp litt feil og tenkte å få mest ut av det med JBOD . Jeg har ingen erfaring med raid og tenkte bare på mest mulig lagring noe som nok også kan sies å være viktig .

Jo man kan godt si man "taper" litt lagringsmengde men hvorvidt man skal velge andre disker enn WD sine nasdrives så var det etter min mening ikke tema for meg . Men det er klart at jeg også skulle ønsket at man hadde litt mer plass til lagring så man får se hva man gjør .

Jeg er veldig fornøyd med min Synology både når det gjelder hvordan den fungerer om det er som nedlastingsserver eller mediaserver . Den streamer alt jeg har villet både til PS3/xbox360 og til min Mac mini som kjører XBMC . Nå har jeg den i ett eget rom man det er absolutt ikke mye støy fra min så man kunne lett levet med den i samme rom som man befinner seg .

Veldig grei å sette opp samt den har alt jeg ønsker av en slik boks . En slik dedikert NAS er satt sammen for å gå 24/7 og jeg er ikke av den oppfatting at man nødvendigvis greier sette sammen noe selv som er like bra som noe som er lage spesifikt til dette .

Såvidt jeg har forstått kan man med SHR utvide med større disker senere, så jeg kunne eventuelt byttet ut en eller flere av 3TB-diskene med 4TB- eller 5TB-disker når de blir tilgjengelige. Jeg regner med at å bruke diskene i SHR gjør de helt totalt ubrukelige hvis NASet skulle havarere. Da er det neppe noen annen kontroller enn en identisk modell Synology som vil kunne få noe ut av de diskene.

Ellers høres ditt bruk ut som om det er ganske likt slik jeg vil bruke disken. Har du ellers noen erfaring med å koble til en ekstern disk på NASet for å få litt ekstra kapasitet til ting som ikke er nødt til å ligge på samme volum som de andre diskene? Jeg ble litt skremt av å kikke på lista over kompatible devicer (både offisiell og user reported):

http://www.synology.com/support/faq_show.php?q_id=384&lang=enu

http://forum.synology.com/wiki/index.php/User_Reported_Compatible_External_Enclosures/External_HDDs

Ganske langt mellom moderne harddisker med saklig kapasitet og null problemer på de listene.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har forstått kan man med SHR utvide med større disker senere, så jeg kunne eventuelt byttet ut en eller flere av 3TB-diskene med 4TB- eller 5TB-disker når de blir tilgjengelige. Jeg regner med at å bruke diskene i SHR gjør de helt totalt ubrukelige hvis NASet skulle havarere. Da er det neppe noen annen kontroller enn en identisk modell Synology som vil kunne få noe ut av de diskene.

Alle Synology-enheter med samme eller nyere software kan lese andre enheters raid forutsatt at de støtter det nødvendige antallet disker.

Det stemmer også at man kan utvide etterhvert, bare å sette i større disker så ordner det seg av seg selv. Eneste ulempe er selvsagt at man ikke har redundans i perioden raidet bygges opp igjen dersom man tar ut en disk for å sette inn en større. Gjorde dette selv i forrige uke, null problem.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Alle Synology-enheter med samme eller nyere software kan lese andre enheters raid forutsatt at de støtter det nødvendige antallet disker.

Det stemmer også at man kan utvide etterhvert, bare å sette i større disker så ordner det seg av seg selv. Eneste ulempe er selvsagt at man ikke har redundans i perioden raidet bygges opp igjen dersom man tar ut en disk for å sette inn en større. Gjorde dette selv i forrige uke, null problem.

Ja, jeg fant en skisse som forklarer ganske greit hvordan SHR gir deg tilgang på noe ekstra kapasitet allerede etter å ha skiftet 2 disker i et array på 4 disker, mens med vanlig RAID5 må man bytte alle diskene. Noe risiko er det selvfølgelig ved rebuilds, men det som er ekstra viktig for meg får jeg heller overføre til andre enheter før jeg begynner å tukle med arrayet...

http://forum.synology.com/wiki/index.php/File:Classic.vs.shr.vExpand.png

Endret av _Xorcist
Lenke til kommentar

Eneste eksterne disken jeg har er en 3TB My Book usb 3.0 som tar backup en gang i uken av ett par mapper. Men det er nok ikke problem å bruke eksterne disker til å øke kapasitet men da på eksterne volum .

Har kommet ned til ca 3,7TB av min 9 . Får heller vudere å huke på en DX513 selv om man skulle gått for en DS1812+ istedet for den DS412+ men det er lett å være etterpåklok siden man da vil operere med eksterne volum eller hva man kaller det på norsk :)

Lenke til kommentar

Eneste eksterne disken jeg har er en 3TB My Book usb 3.0 som tar backup en gang i uken av ett par mapper. Men det er nok ikke problem å bruke eksterne disker til å øke kapasitet men da på eksterne volum .

Har kommet ned til ca 3,7TB av min 9 . Får heller vudere å huke på en DX513 selv om man skulle gått for en DS1812+ istedet for den DS412+ men det er lett å være etterpåklok siden man da vil operere med eksterne volum eller hva man kaller det på norsk :)

DS1812+ er jo et hakk opp, men det blir jo en god del dyrere å både kjøpe denne og utstyre den med disker. Riktignok kan man jo begynne med 4 disker og ha litt å vokse i. Kanskje jeg ville angre i ettertid hvis jeg kjøper DS413 som er 4-bay. Det er jo ikke så mange ekstra tusenlappene sånn i etterpåklokskapens lys.

Endret av _Xorcist
Lenke til kommentar

Hva med en 5-bay DS1512+ ?

Denne kan man henge på 2 stk DX513 og oppnå 15 disker på ett volum om man vil . Jeg sier det bare for at du har mulighet nå til å gjøre enda bedre valg og det eneste dette avhenger av er pengene fra en NAS rett nedom 4K eller en til 7,5K .

Diskene må man kjøpe nye uansett

Lenke til kommentar

Det er bare en tusenlapp som skiller DS1812+ og DS1512+ og begge støtter DX513.

For å få 10-bays DS1512+ og DX513 må man ut med nesten 9000,-

Men jeg får 8-bays i DS1812+ for under 7000,-.

Det er klart, alt dette er jo betydelig mer enn de drøyt 3500,- jeg hadde tenkt til å bruke på DS413. Rart det der ;)

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg vurdert et oppsett som dette, det er relativt rimelig og med potensialer:

Hovedkort: Intel DQ77KB. Kr 1 000,-. Velger dette fordi Q77 brikkesettet har noen funksjoner som kan være OK på en server/NAS. Men man finner rimeligere mITX kort for sokkel 1155

CPU: Intel Core i3-2120T. Kr 800,-. Strømsvak etc

Minne: DQ77KB krever SODIMM, men pris er uansett ca 600 kr for 16 GIB og 300 kr for 8 GiB

SSD: DQ77KB har mulighet til en SSD basert på mSATA standard som f.eks systemdisk - en Kingston 64 GB mSATA koster ca 600 kr.

Kabinett: Lian Li PC-Q25B, ca 900 kr - dette kabinettet er 20 x 28 x 36 cm - altså ikke langt fra en DS1812+ i størrelse

PSU: Seasonic G-360 360W, ca 500 kr.

Det er ca 4 000 kr for et oppsett hvor du kan ha intill 7 stk 3,5 harddisker - hvorav 5 stk hotwap (dog krever flere enn 4 et SATA-kontrollerkort). Man kan spare 1 000 kroner på å velge et oppsett hvor CPU er integrert på hovedkort, f.eks Sapphire Pure White Fusion Mini E350.

Nå vil jeg ellers si at en DS1812+ - ja det virker som et meget akseptabelt alterntiv, dog til en litt høyere pris.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Personlig ville jeg vurdert et oppsett som dette, det er relativt rimelig og med potensialer: Hovedkort: Intel DQ77KB. Kr 1 000,-. Velger dette fordi Q77 brikkesettet har noen funksjoner som kan være OK på en server/NAS. Men man finner rimeligere mITX kort for sokkel 1155 CPU: Intel Core i3-2120T. Kr 800,-. Strømsvak etc Minne: DQ77KB krever SODIMM, men pris er uansett ca 600 kr for 16 GIB og 300 kr for 8 GiB SSD: DQ77KB har mulighet til en SSD basert på mSATA standard som f.eks systemdisk - en Kingston 64 GB mSATA koster ca 600 kr. Kabinett: Lian Li PC-Q25B, ca 900 kr - dette kabinettet er 20 x 28 x 36 cm - altså ikke langt fra en DS1812+ i størrelse PSU: Seasonic G-360 360W, ca 500 kr. Det er ca 4 000 kr for et oppsett hvor du kan ha intill 7 stk 3,5 harddisker - hvorav 5 stk hotwap (dog krever flere enn 4 et SATA-kontrollerkort). Man kan spare 1 000 kroner på å velge et oppsett hvor CPU er integrert på hovedkort, f.eks Sapphire Pure White Fusion Mini E350. Nå vil jeg ellers si at en DS1812+ - ja det virker som et meget akseptabelt alterntiv, dog til en litt høyere pris.

Tusen takk for grundig post! Da fikk jeg enda litt mer å tenke på :)

Legger til at jeg uansett løsning ser for meg å flytte data jeg har i dag over på ny løsning og kjøre i en drøy måneds tid før jeg begynner å nuke diskene i det gamle systemet og selge de. Mener å ha lest at disker har en tendens til å enten feile tidlig eller sent. (Så finnes det selvfølgelig unntak!).

Lenke til kommentar

Da bestemte jeg meg i går kveld og bestilte i morges. Sprengte selvfølgelig budsjettet så det sang etter med:

DS1812+

6xWD RED 3TB

BlueWalker 1000VA UPS

Skal kjøre SHR-2 med to disker i redundancy. Da har jeg 12TB fra starten av og kan utvide arrayet med 2x3TB til og få full utnyttelse av de.

Lenke til kommentar

har kjørt synology nas siden '08 og har ikke angret et sekund.

har oppgradert og byttet naser et par ganger, og kan fortelle at det er rimelig smertefritt å sette gamle disker i en ny synology boks. Som nevnt tidligere er det bare å sette diskene inn i en boks som har plass til det antallet disker (-paritet), og volumet vil sprette opp av seg selv. Systempartisjonen er dog bare kompatibel over samme arkitektur.

Har hatt noen forskjellige disker i mine naser over årene, men de fem orginale western green 2tb diskene jeg kjøpte turer og går fortsatt uten noen antydning til feil (kjørt 24/7 siden juli 2009). Vil ikke tro RED serien skal være noe dårligere, men er usikker på om du får igjen valuta for prisforskjellen. (kan ikke akkurat krangle på avgjørelsen din dog, siden jeg kjøpte meg 5x3tb red for to uker siden selv)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...