Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Virker dette som et gunstig kjøp? Audi A4 2001

JuC1y

Anbefalte innlegg

Så Audi er noe jeg ikke burde gå for? Ja, folk sier jeg burde gå for japanske biler, men det frister ikke noe særlig.

Hva med en Mercedes C-Klasse?

http://www.finn.no/f...nnkode=39982672

Hva slags feil er det som kan dukke opp? Og tror dere at det kan bli dyre kostnader?

Er det noen spesielle ting jeg bør se etter når jeg går for og se på bilen?

Endret av JuC1y
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs jo hvor stramt budsjettet ditt er. Det smarteste er jo å kjøpe en japansk bil, men jeg kjører heller rundt i en bil som jeg trives i, så får jeg heller bruke litt mer penger på vedlikehold. Helt klart verdt det for min del.

Hvor stor bil må du ha?

Hvis du liker Audi A3, har denne en grei pris. Har endel utstyr og vil holde seg godt i verdi. Billige deler har den også.

http://www.finn.no/f...nnkode=39813542

Mercedesen var jo OK, men den begynner å se litt gammel ut.

A3'en f.eks har jo beholdt samme design helt til den nye 2013 modellen kom, så selv om det er en 2004 modell ser den jo relativt ny ut.

Man får kjøpt orginale facelift lys til A3'en på ebay for rundt 3000kr slik at den ser klin lik 2012 modellen bakfra, tar 10min å bytte og det er ikke noe vanskelig. :)

Da vil den se slik ut:

SilverA3MY11Rears.jpg

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

Tusen takk for respons! Men Mercedesen falt veldig i smak. Bryr meg egentlig ikke så veldig mye om at bilen skal være "moderne".

Har lyst på en bil som har god plass, og jeg trives godt i. I tillegg til at jeg ønsker at bilen ikke skal være veldig dyr i drift. Mercedesen virker som om den er gjerrig på dieselforbruket, og det jeg egentlig lurer på angående bilen er om ting jeg burde se etter når jeg skal gå og se på bilen. Om dere mener den kommer til å få problemer i fremtiden?

Lenke til kommentar

Her kan du lese om tips på ting å se etter:

http://broom.eonbit.com/underholdning/broom/mercedes-benz/c-klasse/2001

Den siden kan du bruke for alle bruktbil modeller. :)

En kamerat av meg har hatt akkurat samme bil som den du linket til i 6 år (200cdi,2001 mod), og han er hvertfall veldig fornøyd med den. Har ikke vært de store utgiftene, bortsett fra at han fikk litt problemer etter å ha chippet bilen. Han fikk også problemer med klimaanlegget som Broom nevner, dette var ganske dyrt å fikse.

Lenke til kommentar

Du må bare innse at til 50-60K vil du ikke få en verken bra audi eller mercedes. Dette er en feil MANGE gjør fordi dem ønsker en nyere og mer moderne bil, og i de aller fleste tilfeller straffes dette skikkelig. Det smarteste du kan gjøre (som nevnt tidligere) er å gå for en "japse-bil" med lav km-stand. Disse bilene kjører som regel i evigheter så lenge man gidder å ta vare på dem, bare pass på at det ikke mye rust på den du kjøper.

Ett eksempel er Primera, det er veldig gode biler. Det er mye bil for pengene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så den mercedesen jeg postet litt lengre opp, er ikke et godt kjøp mener du?

Nei det vil jeg ikke si, men det er viktig å huske på at de også er dyrere å eie. Japse-biler er billigst på deler og som regel veldig enkle skru på. Nå har jeg heller aldri hatt sansen for C-klasse da jeg har en kompis som eide en for noen år tilbake og den var noe tull med hele tiden, men det betyr selvsagt ikke at alle C-klasser er dårlige biler.

Den du linker til ser bra ut. Ta bilen på en prøvetur og ta en grundig kontroll før du eventuelt kjøper den, det er veldig viktig, med alle biler!

Endret av San22_
Lenke til kommentar

Okei! Tusen takk for respons. Ja, skal selvfølgelig sjekke om alt er som det skal være, før jeg bestemmer meg. Ønsker bare tilbakemeldinger, siden jeg ikke har noe spesielt anelse om biler osv.

Det er en av grunnene til at det er fint å gå for en japaner :) Som sagt så er de enkle å skru på hvis det skulle skje noe. En annen ting med slike biler er at det som regel er veldig lite feil på dem, de starter uansett forhold, om det er 30 pluss eller minus ute spiller som regel ingen rolle, og de aller fleste blir raskt varme på vinteren, og tro meg det er gull verdt.

Min første bil var en 95 modell Nissan Primera med en grei 1.6 liters motor. Selv om denne hadde endel rust og hadde rullet opp mot 300K, hadde jeg null problemer med bilen iløpet av de 2 årene jeg eide den. Det var en god bil på alle måter, veldig god å kjøre og pålitelig. Og den kostet meg ikke mer enn 25K :)

Lenke til kommentar

Okei! Men en ting jeg lurer på.

Er det etter antall KM biler pleier å ha store servicer? Og når er det disse servicene pleier å være da?

Hva er det som må skiftes og repareres?

Sånn at jeg kan sjekke det ut når jeg skal gå og se på mercedesen.

Lenke til kommentar

Dette går ikke bare på antall km, men også årsintervall. Man tar service når den første av de to intreffer. F.eks reg-reim skifte etter 5 år/120 000km.

Noen biler har registerkjede, og krever mindre vedlikehold. Slike intervaller ser du i serviceheftet som skal (burde i hvert fall) følge med bilen.

Lenke til kommentar

Det vil variere fra bilmerke til bilmerke og fra bil til bil.

Mitt råd er, kjøp ALDRI en bil uten full service historikk. Og servicehefte er selvsagt ett selvfølge, hvis dette ikke følger med bilen og ikke er fulgt opp 100% så ikke kjøp bilen. Kanskje det bare er jeg som er kresen, men dette er det første jeg sjekker opp når jeg kikker på biler.

Legger til:

Snakk med et mercedes verksted, de vil fortelle deg alt du trenger å vite. Du vet hvor langt den har kjørt, hvilken modell det er, årsmodell osv. Ta deg god tid og ring rundt, det er snakk om mye penger.

Lykke til :)

Endret av San22_
Lenke til kommentar

Tusen takk for god respons!

Han sier at det er servicehefte, og legger det med på bildene, men nevnte ikke noe om full servicehistorikk. Skal nok sørge for og å få med meg så mye informasjon som mulig før jeg bestemmer.

Lenke til kommentar

Tusen takk for god respons!

Han sier at det er servicehefte, og legger det med på bildene, men nevnte ikke noe om full servicehistorikk. Skal nok sørge for og å få med meg så mye informasjon som mulig før jeg bestemmer.

Selve servicehistorikken er det som står i servicehefte. Altså hvis alt er fulgt etter punkt og prikke, så skal dette stå i servicehefte, alt som har blitt gjort på bilen (på service) blir notert/merket i dette heftet. Hvis selger har fulgt opp dette betyr det at bilen har full servicehistorikk.

Nå er det slik at veldig mange pleier å gjøre mye selv på biler for å spare penger hvis den er av eldre type, noen gjør dette også selv på nyere biler, men mitt råd er: hvis dette skulle være tilfellet med denne Mercedesen eller en eller annen bil du kikker på så ikke kjøp bilen med mindre du stoler 110% på selgeren.

Ved å gjøre mye selv på bilen vil føre til at man sparer penger, men pga manglende servicehistorikk vil bilen automatisk for mange potensielle kjøpere også være totalt uinteressant den dagen den skal selges, spesielt hvis det er snakk om nyere/dyrere biler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva ga han for audien da? Stor forskjell på om den koster 50 000,- eller 250 000,-

Mellom 70 og 100 en plass tror jeg, er ikke sikker. Fire null i fronten og ett bak rattet.

Edit: var visst 46 tusen...Si jeg følger med i timen...Han må bytte dieselpumpe og nå...20k bare det.

Endret av Kampsport
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...