Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Virker dette som et gunstig kjøp? Audi A4 2001

JuC1y

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har endelig klart å bestemme meg for hvilken bil jeg skal ha, og det er denne jeg falt for.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39629755

Lurte bare på om noen her inne på forumet kunne hjelpe komme med innspill på bilen, og ting jeg bør se etter når jeg skal dra og se på bilen. Har ikke mye peiling på biler.

Det jeg lurer mest på er om den er kjørt for mye? Eller vil den klare å holde noen år fremover? Hvordan tror dere, det blir med en diesel motor på en slik bil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er veldig skeptisk til biler som har gått i Oslo. Salter veiene veldig mye noe som utsetter biler for rust.

Regner med eieren av bilen ikke er norsk da navnet er litt spesielt.

Søkte bilen opp gjennom statens vegvesen og fant fort ut at bilen ble registrert første gang i 2001. Men første gang i Norge i 02.05 2005. Noe som vil si at den er bruktimportert. Dette kan straffe seg da disse bilene vanligvis ikke er egnet til nordiske forhold.

Virker også som eieren prøver å lure seg unna med å skrive ''Bilen selges i dette stand og uten noen garanti''

Hvis du skal se på bilen sjekk dekkene. Det er svindyrt hvis du først finner du etter kjøpet at du må bytte alle dekkene. mange som bommer her. Finn ut hvordan type det er og mønster

Årsavgiften er heller ikke betalt. Den skal snart betales og det blir jo 3 000,-

Bilen er altså gammel. 2001 modell. Det at bilen nettopp er EU-gokjent betyr egentlig ingen ting da detta er den minst omfattende kontrollen som finnes.

Finn ut om registerreim og vannpumpe er byttet, å få dette kvitert. Ellers er vanlige problemer som forstilling osv med disse biler. ligger masse punkter på nette du burde sjekke ved bruktbilkjøp.

Kuler og ledd i forstillingen er et svakt punkt på A4, så dette bør sjekkes nøye. Likeledes bør bremseskiver og bremseslanger sjekkes. På en del biler har også vannpumpa blitt skiftet. På dieselmotorene kan det forårsake koksing (brent olje og sot) i turboen, som gjør at denne må byttes.

Bruktbilmarkedet idag er så stort du kan velge og vrake i hytt og pine. Personlig ville jeg vraket denne. Det er mange fisker i havet.

Endret av Mørkeblå
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for en rask respons!

Nå ble jeg ganske skeptisk, men hvis jeg bestemmer meg for å ta en titt på bilen skal jeg sørge for å sjekke alle punktene du nevnte!

Har sett etter en bruktbil i over en mnd nå, og det virker helt umulig. Enten er det jeg som har for store krav til ikke så veldig mye penge, eller har jeg veldig lite peiling på biler.

Har du noen forslag å komme med? Ser etter en bil i prisklassen 50.000-70.000 Kr. Har mest lyst på en Audi A4 eller Golf, men alt annet funker det og!

Lenke til kommentar

Ja, la merke til "vannflekken" på førersetet og det virker som om det er en "ungdom" som har kjørt bilen. Kanskje jeg burde vurdere og se på andre biler? Har jo sett på mye rart, men har ikke så mye peiling på biler, og vet ikke helt hva jeg bør se etter.

Hva vil dere si bør være maks KM grense på en bil? Burde årstall på bilen ha noe og si på KM grensen?

Lenke til kommentar

En ting som er helt sikkert er at du ikke må hoppe på en bil fordi du har sett på bil lenge. Maks km kommer vel ann på men over 200k er vel ikke vits med mindre det er en 240. En 3 år gammel bil som har gått 70k har sansynligvis vært langkjørt og vil være bedre enn en 10 år gammel bil som har gått 70k. Men slikt er lett å se hvis man kjøper av privatåperson.

Lenke til kommentar

Litt enig i det Tityboi skriver.

Ser selv etter bil og har sett en stund. Er dritt lei. var på tur å hoppe på en idag, i og med jeg trenger bil nå og har tid å hente den pga ferie. Men er litt glad jeg ikke gjorde det. Lønner seg nokk å være tålmodig. Leser imens på nette og venter på den rette skal dukke opp.

Får ikke så mye audi for 50-60k

Hadde heller valgt golf hvis det var de det sto imellom.

Endret av Mørkeblå
Lenke til kommentar

Se seg ut et antall biler. Dra gjerne å se på dem også. Se etter antydninger til rust i hjulbuer, om clutchen tar greit og om det er klunkelyder fra forstilling under prøvekjøring. Audier fra slutten av åttitallet og til i dag er helgalvaniserte, så de burde ikke by på store problemer med mindre du ser rustflekker.

Ta den beste av de du har sett deg ut. Hvis ikke så kommer du aldri i mål :p

Lenke til kommentar

Synes den var fin jeg. Den har ligget ute en stund, men han har tydeligvis satt ned prisen.

Motoren er fin også, lavt forbruk og går greit i motsetning til 1,6 literen.

Du kan jo prøve å prute litt, 63 000 f.eks.

At det er vann i setet spiller vel ingen rolle..

Bilen ser ut til å ha blitt kjøpt på møller i Kristiansand, så at den er bruktimportert spiller forsåvidt nada, ei heller at den er blitt kjørt i Oslo en periode så lenge den er vasket ordentlig.

Endret av Nikkor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...