Gå til innhold

Hva bør jeg gjøre? Vil høre "folkets" mening

Ord

Anbefalte innlegg

God dag, jeg går nå i VG3 og skal søke til høyere utdanning. Dette er et stort valg, og det er derfor naturlig, for meg, å vurdere nøye de alternativene jeg har. Jeg har for øvrig to interesser; økonomi og juss.

Akkurat nå heller jeg mot en jussutdannelse, og da passer forretningsjuss meget bra med interessene mine. Målet er å jobbe for ett av de større advokatfirmaene, og det finnes en rekke alternativer for å nå dit. Slik jeg har forstått det, så er det nyttig å ha kunnskap innen økonomi, i tillegg til juss. Spørsmålet blir dermed hvordan jeg skal tilegne meg slik kunnskap, og hvordan jeg skal skille meg ut blandt andre søkere. Til det har jeg utarbeidet følgende alternativer som jeg verdsetter tilbakemeldinger på:

1. Ta fem år med rettsvitenskap rett etter videregående og ta et årstudium i løpet av de fem årene (eventuelt etter). Jeg er per dags dato meget motivert til å starte på jussen i Oslo, men vet at det med dette alternativet følger en del risikofaktorer. For det første er rettsvitenskap en krevende linje, som gjerne krever at man er litt moden. Som 19-åring risikerer jeg å gjøre det dårlig, noe som igjen vil få utslag når jeg skal søke jobb. For det andre virker det lite gjennomtenkt å skulle ta "vanskelig" først og "lett" (økonomi) etterpå, dersom vilkårene tilsier at jeg må studere begge deler, og dersom vi går ut ifra at juss blir lettere med årene.

2. Ta årstudium i øk.ad. eller bedriftsøkonomi etter videregående, for så å starte på juss. Dette vil muligens forbedre utgangspunktet mitt på jussen og dermed gjøre det lettere for meg. Jeg tror imidlertid ikke at et årstudium vil gjøre meg mye mer attraktiv i arbeidsmarkedet, sammenlignet med andre. Et ganske greit alternativ, selv om jeg allerede er motivert til å starte på jussen.

3. Ta en bachelor ved NHH før fem år med rettsvitenskap. Dette er noe jeg har tenkt mye på. En bachelor i økonomi vil definitivt gjøre at jeg skiller meg ut i mengden, og jeg vil kunne være i stand til å ha en noe OK jobb, mens jeg studerer juss. Etter tre år vil jeg trolig være mer moden, ha bedre studievaner og selvdisiplin. Det negative med dette er at det er snakk om en åtte år lang utdanning, samt litt etterutdanning, etc. Mye kan skje på de åtte årene, kanskje for mye til at jeg i dag kan bestemme hva jeg skal gjøre og fortsatt være realistisk.

Hva ville dere gjort?

Takker på forhånd

Endret av Ord
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi tenker ganske likt. Se mine andre tråder:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1457820&st=0&p=19643533entry19643533

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1491278&st=0&p=20241876entry20241876

Jeg heller litt mer mot det tredje alternativet ditt. Om 3 år har du kanskje mistet interesse for jussen (har du lest noen bøker, og hvorfor juss?) og vil kanskje bygge på med en master og komme ut i god jobb. Finans har jeg fattet litt interesse for, da man også kan jobbe internasjonalt og bruke analytiske evner. Selv er jeg veldig ambisiøs og vil opp til et av de fire fem store og bli partner, men å studere juss og være top 10% tror jeg kan bli vanskelig.

Send meg gjerne PM, du er ikke alene!

Lenke til kommentar

Hei!

Har selv vurdert både juss og siviløkonom, og heller mot sistnevnte. Selv har jeg tenkt til å begynne med en bachelor i økonomi og administrasjon ved BI i Oslo. Broren min studerer juss ved UiO og, så vidt som jeg forstår, bare positive ting å si om jusstudiet. Han har forøvrig fått sommerjobb i Arntzen de Besche, og det er ikke bare karakterer som bestemmer om du får jobb der eller ikke. For broren min sin del var den avgjørende faktoren at et familiemedlem jobber der.

Endret av erlend941
Lenke til kommentar

Hei!

Har selv vurdert både juss og siviløkonom, og heller mot sistnevnte. Selv har jeg tenkt til å begynne med en bachelor i økonomi og administrasjon ved BI i Oslo. Broren min studerer juss ved UiO og, så vidt som jeg forstår, bare positive ting å si om jusstudiet. Han har forøvrig fått sommerjobb i Arntzen de Besche, og det er ikke bare karakterer som bestemmer om du får jobb der eller ikke. For broren min sin del var den avgjørende faktoren at et familiemedlem jobber der.

http://www.diskusjon...

Jeg heller litt mer mot det tredje alternativet ditt. Om 3 år har du kanskje mistet interesse for jussen (har du lest noen bøker, og hvorfor juss?) og vil kanskje bygge på med en master og komme ut i god jobb. Finans har jeg fattet litt interesse for, da man også kan jobbe internasjonalt og bruke analytiske evner. Selv er jeg veldig ambisiøs og vil opp til et av de fire fem store og bli partner, men å studere juss og være top 10% tror jeg kan bli vanskelig.

Vet noen hvordan nivået er på jussen? jeg har straks en bachelor i Økonomi og syns det er et tungt studie hvor jeg har pr.idag C i snitt..Har vært på tanken av å starte på nytt med 5 år jus,men har hørt mye om latterlig høyt karakterpress på jussen. noen som har no erfaringer eller kjenner noen som vet?

Føler på en måte at kombinasjonen blir av liten verdi hvis man ikke er topp 10-20% noe som ikke alltid er så lett kun med hard jobbing, det krever faktisk at du er en smart fyr!

Lenke til kommentar

God dag, jeg går nå i VG3 og skal søke til høyere utdanning. Dette er et stort valg, og det er derfor naturlig, for meg, å vurdere nøye de alternativene jeg har. Jeg har for øvrig to interesser; økonomi og juss.

Akkurat nå heller jeg mot en jussutdannelse, og da passer forretningsjuss meget bra med interessene mine. Målet er å jobbe for ett av de større advokatfirmaene, og det finnes en rekke alternativer for å nå dit. Slik jeg har forstått det, så er det nyttig å ha kunnskap innen økonomi, i tillegg til juss. Spørsmålet blir dermed hvordan jeg skal tilegne meg slik kunnskap, og hvordan jeg skal skille meg ut blandt andre søkere. Til det har jeg utarbeidet følgende alternativer som jeg verdsetter tilbakemeldinger på:

Hva ville dere gjort?

Takker på forhånd

Tja, jeg ville også vurdert et 4.valg. Ta først juss og deretter suppler med en mastergrad innen et økonomirelatert emne i Storbritannia. Her finnes det 1.årige mastergrader hvor det ikke kreves som inntakskrav at man har en økonomirelatert mastergrad fra Norge. Da får du 2 mastergrader i løpet av 6 år samt internasjonal erfaring som kan være gull verdt i konkurranse om jobber som forretningsadvokat.

Både en ren grad innen økonomi og adminstrasjon i England, eller noe sånt som dette, kan være aktuelt.

Endret av OlavEH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...