Abellen Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 (endret) Hei, jeg trenger råd og tips ang. innkjøp av et nytt anlegg som skal hovedsaklig være plasseres i stuen. Nøkkel kvalifikasjoner: - GOD lyd - Det skal se pent ut, så jeg er ikke ute etter et enormt anlegg. - Skal kunne spille i flere rom, altså slik at man kan aktivere utplasserte høyttalere. - Skal også brukes til film avspilling, men er ikke ute etter noen "surroundfeeling". - Ha mulighet til å utvide anlegget (Litt usikker på om dette er det riktige sted for tråden.) I denne omgang så er jeg ute etter en god og solid start, så jeg tenkte i første omgang kjøpe fronthøyttalere og en forsterker, men jeg har svært begrenset peiling så all form for hjelp eller råd taes hjertelig imot. Tips til hva neste "steg" av innkjøp burde være taes også hjertelig imot. Ang. budsjett så har jeg ikke satt ett, så lenge jeg føler at det er verdt pengene så kjøper jeg det med et smil, men bare for å hive et tall ut der så alt ifra 5k-15k ser jeg på som akseptabelt for et "starterkit". Endret 18. februar 2013 av Abell Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 (endret) Sonos? De har multirom og med den nye soundbaren oppfyller de alle kravene dine. Har det selv og er storfornøyd. Generelt er det vanskelig å finne kvalitetsutstyr som støtter mer enn en ekstrasone. Endret 18. februar 2013 av kvasbo 1 Lenke til kommentar
Abellen Skrevet 19. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2013 (endret) Sonos? De har multirom og med den nye soundbaren oppfyller de alle kravene dine. Har det selv og er storfornøyd. Generelt er det vanskelig å finne kvalitetsutstyr som støtter mer enn en ekstrasone. Så absolutt interessant ut. Så det jeg igrunn trenger for et "starterkit" er lydplanken som fungerer som musikkavspiller, en Sonos bridge som gjør systemet trådløst samt en PLAY:3 eller PLAY:5? Hva er igrunn forskjellen på PLAY:3 og PLAY:5 og hvilken burde jeg gå for? Endret 19. februar 2013 av Abell Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Play:5 har flere drivere og bedre lyd, men tar mer plass. Jeg har begge, de er bra til hvert sitt bruk. Som bakhøyttalere tipper jeg treeren holder. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Sonos? De har multirom og med den nye soundbaren oppfyller de alle kravene dine. Har det selv og er storfornøyd. Generelt er det vanskelig å finne kvalitetsutstyr som støtter mer enn en ekstrasone. Soundbars har sin misjon, men når trådstarter sier han er ute etter "GOD lyd", så høres ikke en soundbar ut som det rette valget. TS: er å bruke en PC aktuelt? Det gjør dine sonemuligheter litt større. AtW Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 (endret) Han sier også multirom, og da er det ikke mange valg. Fordelen med Sonos er også at han kan smelle på en Play:Amp og noen andre høyttalere om han har lyst. Et alternativ for multirom er selvsagtr også å kjøpe et "vanlig" 5.1-system og bruke Sonos til å få til multisone (det er det jeg gjør). Multisone med PC har jeg dårlig erfaring med, alle løsninger jeg har testet har hatt en tendens til time drift, og da blir det ubrukelig. På multirom er og blir Sonos den ubestridte kongen, med Airplay som en fjern nummer to. Alternativet er selvsagt å kjøre kablet, men det er jo mye styr. Sonos er set and forget, noe som iallfall jeg tillegger stor verdi. Endret 19. februar 2013 av kvasbo Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Han sier også multirom, og da er det ikke mange valg. Fordelen med Sonos er også at han kan smelle på en Play:Amp og noen andre høyttalere om han har lyst. Et alternativ for multirom er selvsagtr også å kjøpe et "vanlig" 5.1-system og bruke Sonos til å få til multisone (det er det jeg gjør). Han har noen valg, men det spørs jo hvor aktuelle de er. Uansett så låser som du nevner ikke sonos deg til noe konkret høytaleroppsett. Ulempene er relativt høy pris per ekstra enhet og snevere valgmuligheter enn med en mere PC-sentrisk måte å angripe problemet på. AtW Lenke til kommentar
Abellen Skrevet 19. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2013 Soundbars har sin misjon, men når trådstarter sier han er ute etter "GOD lyd", så høres ikke en soundbar ut som det rette valget. TS: er å bruke en PC aktuelt? Det gjør dine sonemuligheter litt større. AtW Fruen maser fælt på at det skal være minst mulig kabler og slikt i stuen, så jeg vet ikke om det er helt ideelt. Men jeg er åpen for alle slags foreslag. Takker for all hjelp så langt Lenke til kommentar
Abellen Skrevet 19. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2013 (endret) Play:5 har flere drivere og bedre lyd, men tar mer plass. Jeg har begge, de er bra til hvert sitt bruk. Som bakhøyttalere tipper jeg treeren holder. Så er lydplanken og to PLAY:5 en bra løsning? Da tenker jeg at PLAY:5 blir brukt til multiroom samt jeg har muligheten til å bruke dem som bakhøyttalere visst det skulle være ønskelig? Endret 19. februar 2013 av Abell Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Fruen maser fælt på at det skal være minst mulig kabler og slikt i stuen, så jeg vet ikke om det er helt ideelt. Men jeg er åpen for alle slags foreslag. Takker for all hjelp så langt PCen trenger ikke å være i stua som sådan. I første post gir du inntrykk av at lydkvaliteten er kanskje den viktigste parameteren for deg, er det tilfellet? AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Han sier også multirom, og da er det ikke mange valg. Fordelen med Sonos er også at han kan smelle på en Play:Amp og noen andre høyttalere om han har lyst. Et alternativ for multirom er selvsagtr også å kjøpe et "vanlig" 5.1-system og bruke Sonos til å få til multisone (det er det jeg gjør). Multisone med PC har jeg dårlig erfaring med, alle løsninger jeg har testet har hatt en tendens til time drift, og da blir det ubrukelig. På multirom er og blir Sonos den ubestridte kongen, med Airplay som en fjern nummer to. Alternativet er selvsagt å kjøre kablet, men det er jo mye styr. Sonos er set and forget, noe som iallfall jeg tillegger stor verdi. Time drift på PC er ikke noe problem med ett godt program, som feks JRMC, som ligger milevis foran sonos på funksjonalitet, også multisone-messig. Men det er jo ett mer komplisert oppsett såklart. AtW Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 (endret) Time drift på PC er ikke noe problem med ett godt program, som feks JRMC, som ligger milevis foran sonos på funksjonalitet, også multisone-messig. Men det er jo ett mer komplisert oppsett såklart. AtW Funksjonalitet som i "kan gjøre mange ting", antakeligvis. Tviler på om det slår Sonos på enkelthet og brukervennlighet (som jeg synes er viktigere, man trenger ikke flere funksjoner enn man bruker). For de som gidder å skru og mikke er sånt sikkert flott, men for de (oss) som bare vil sette opp noe som er pent og lite komplisert og som fungerer strøkent tror jeg ikke at jeg hadde orket noe sånt (hadde det før og gikk lei ). Men det er klart, Sonos koster jo litt, og man får alltid bedre lyd med separate høyttalere. Selv har jeg følgende oppsett: Stue: Yamaha A820 receiver, KEF T205 høyttalersett, Sonos Connect, div. andre kilder. Kjøkken: Sonos Play:3 Spisestue: Sonos Play:5 Soverom: Sonos Amp med et par gamle JMLab-høyttalere Endret 19. februar 2013 av kvasbo Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Funksjonalitet som i "kan gjøre mange ting", antakeligvis. Tviler på om det slår Sonos på enkelthet og brukervennlighet (som jeg synes er viktigere, man trenger ikke flere funksjoner enn man bruker). For de som gidder å skru og mikke er sånt sikkert flott, men for de (oss) som bare vil sette opp noe som er pent og lite komplisert og som fungerer strøkent tror jeg ikke at jeg hadde orket noe sånt (hadde det før og gikk lei ). Men det er klart, Sonos koster jo litt, og man får alltid bedre lyd med separate høyttalere. Selv har jeg følgende oppsett: Stue: Yamaha A820 receiver, KEF T205 høyttalersett, Sonos Connect, div. andre kilder. Kjøkken: Sonos Play:3 Spisestue: Sonos Play:5 Soverom: Sonos Amp med et par gamle JMLab-høyttalere Det er ganske enkelt å sette opp, og i mine øyne enklere i daglig bruk, men man betaler alltid litt ekstra oppsetts-kompleksitet. Noen trenger jo bare akkurat det feature-settet sonos tilbyr, men mange skulle gjerne hatt mer. AtW Lenke til kommentar
Abellen Skrevet 19. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2013 PCen trenger ikke å være i stua som sådan. I første post gir du inntrykk av at lydkvaliteten er kanskje den viktigste parameteren for deg, er det tilfellet? AtW Vel, jeg tror Sonos dekker det behovet jeg har av kvalitet, skal ned på hi-fi klubben og høre når jeg får tid. Kan heller gi en tilbakemelding visst ikke jeg er forbøyd Lenke til kommentar
Lakrisbåt Skrevet 16. mars 2013 Del Skrevet 16. mars 2013 (endret) Gidder ikke å lage noen ny tråd. Trenger en bridge for å få connect til å fungere? La oss si at Connect er koblet til via ethernet til routeren. Vil den da kunne spille av fra pc. Dersom jeg utvider med Play5 på badet vil jeg da trenge bridge eller snakker connect og play5 med hverandre (play5 trådløst)? Endret 16. mars 2013 av Lakrisbåt Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 16. mars 2013 Del Skrevet 16. mars 2013 (endret) Du trenger bare Bridge om ingen av de andre enhetene er koblet til via Ethernet. Dersom én enkelt enhet (av hviket som helst slag) er kobla til snakker alle andre med hverandre uten å trenge noe mer. Endret 16. mars 2013 av kvasbo Lenke til kommentar
skifyr Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Vil dette oppsettet fungere bra sammen? (stue) Sonos connect AMP + (bridge) Dali Zensor 5 Eller finnes det noen andre løsninger som er bedre? Tenker da på høyttaler + forsterker + trådløst. Litt skeptisk til hvordan man blir bundet til Sonos sine produkter. Lenke til kommentar
Lakrisbåt Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Ja, du burde ikke trenge bridge dersom du har kablet tilkoblet ampen. Om ampen er kraftig nok er en annen sak... Lenke til kommentar
fullebulle Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Hei alle her. Jeg har montert 3 stk høytalere i stuen, en stk på bad, og en stykk på kjøkken. Alle kablene er lagt slik at de ender opp i sikringskapet. Hva er forskjellern på Sonos Connect:Amp og Sonos Connec? http://www.netonnet.no/art/lyd-og-hodetelefoner/tradlos-lydoverforing/trdls-ljudverfring/sonos-connect/171602.4880/ http://www.netonnet.no/art/lyd-og-hodetelefoner/tradlos-lydoverforing/trdls-ljudverfring/sonos-connectamp/171604.4880/ Hvilken av disse bør jeg velge? Jeg ønsker å spille musikk rett fra tlf, pc, spotify etc. Er det noe mere jeg også trenger evt? På forhånd, takk for alt av hjelp og tilbakemeldinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå