Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Dahlanderkobling (tohastighetskobling)


Anbefalte innlegg

Kan noen vise meg et eksempel på merkeskilt til en dahlandermotor (er vel det samme som asynkronmotor)?

Dahlanderkobling.

http://www.datele.no...er/image004.gif

 

Kobling på koblingsbrettet til motoren ved en dahlanderkobling er vel inn på u1,v1,w1 og ut til k3 u2,v2,w2? det er ikkje noen lasking?

 

Jeg er litt forvirra, trenger bilde av merkeskiltet til motoren til en dahlanderkobling (tohastighetskobling), får så mye rart når jeg søker på nett.

Skal prøve å finne ut vern, kontaktor, ledning størrelser. Ved styrestøm, hva er størrelsen på ledning og vern der? Det er no ikkje noe som dreg strøm der, noen varsellamper kansje, men det er ikkje mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trur jeg fant et merkeskilt til en Dahalandermotor (lav og høy hastighet) med 2 polpar ved lav hastighet og 1 polpar ved høyhastighet.

 

På dette merkeskiltet står det 690 D/YY. Forstår at D er trekant og Y er stjerne, men betyr YY?

Er det slik at vist jeg kobler den i trekant så er disse verdiene som gjelder:

1,27kW

1,87 A

1680 omdreininger

0,84 cosp

og ved stjerne (YY?) så gjelder dei andre verdiene?

 

Mange motorer er laget slik at når de er koplet i trekant så kan de koples opp mot 230 V, mens de kan koples opp mot 380 V når de er koplet i stjerne.

Men på dette merkeskiltet er det bare 690 V, så ein kan koble trekant i 690 V og stjerne i 690?

post-214900-0-78344600-1361356491_thumb.jpg

Endret av Slorik
Lenke til kommentar

Strømmen som er på merkeskiltet er det tilført strøm? Hvordan finner jeg ut hvlken strømmer som som går gjennom motorvernet og kontaktoren.

Er det slik at du tar strømmen på merkeskiltet og deler med 3, da får du fasestrømmen og stiller kontaktor og motorvern etter fasestrømmen?

 

Eller er det slik:

post-214900-0-18417900-1361361604_thumb.jpg

Endret av Slorik
Lenke til kommentar

Jeg har ikke erfaring med denne typen motor, men jeg har forsøkt å lese meg litt opp.

 

Slik som jeg tolker det så er grunnprinsippet for Dahlandermotoren at du kan koble om mellom "enkelt" og "dobbelt" antall polpar. Dahlandermotoren er sånn sett en Asynkronmotor, men den er viklet på en slik måte at du kan velge for eskempel 4 eller 8 polpar. Når man velger 4 polpar så blir det synkronturtallet for 4 polpar minus sakking. Når man velger 8 polpar så blir det synkronturtallet for 8 poplar minus sakking, altså ca det halve.

 

Utregningen ser på øyemål ut til å være korrekt minus den siste utregningen. "Fasestrømmen" er det som er oppgitt på merkeskiltet, og man behøver ikke å regne den ut. Uten å ha sjekket med noen bok så ser det øvrige rett ut, synes jeg.

 

Styrestrømsmessig og automasjonsmessig så kan jo denne minne litt stjerne delta, men her er det vel snakk om å kjøre med "enkelt" eller "dobbelt" sett med polpar. Enten man kjører med enkelt eller dobbelt polpar, så er drivspenningen den samme. (Men strømmen og turtallet blir forskjellig.)

 

Jeg har jo som sagt ikke erfaring med denne motortypen, men jeg ville vel tro at YY betyr noe slikt som "to parallellkpblede stjerner" som altså er viklet på en slik måte at det effektive antallet polpar synker til det halve når denne "parallellkoblingen" av de aktuelle viklingene skjer.

 

Det skulle være interessant å vite om det er andre som har et annet syn på saken.

 

Linken til datele.no virker forresten ikke.

 

Edit:

 

Ville gjette på at det virker slik:

 

Ved igangkjøring og halvt turtall og når motoren kjører som YY så er dette statorens rekkefølge av magnetpoler i det rotende magnetfeltet:

 

NN-SS-NN-SS (Dette det bør gi det halve antallet "effektive polpar".)

 

Ved full hastighet så er rekkefølgen av magnetiske poler slik:

 

N-S-N-S-N-S

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Jeg har ikke erfaring med denne typen motor, men jeg har forsøkt å lese meg litt opp.

 

Slik som jeg tolker det så er grunnprinsippet for Dahlandermotoren at du kan koble om mellom "enkelt" og "dobbelt" antall polpar. Dahlandermotoren er sånn sett en Asynkronmotor, men den er viklet på en slik måte at du kan velge for eskempel 4 eller 8 polpar. Når man velger 4 polpar så blir det synkronturtallet for 4 polpar minus sakking. Når man velger 8 polpar så blir det synkronturtallet for 8 poplar minus sakking, altså ca det halve.

 

Utregningen ser på øyemål ut til å være korrekt minus den siste utregningen. "Fasestrømmen" er det som er oppgitt på merkeskiltet, og man behøver ikke å regne den ut. Uten å ha sjekket med noen bok så ser det øvrige rett ut, synes jeg.

 

Styrestrømsmessig og automasjonsmessig så kan jo denne minne litt stjerne delta, men her er det vel snakk om å kjøre med "enkelt" eller "dobbelt" sett med polpar. Enten man kjører med enkelt eller dobbelt polpar, så er drivspenningen den samme. (Men strømmen og turtallet blir forskjellig.)

 

Jeg har jo som sagt ikke erfaring med denne motortypen, men jeg ville vel tro at YY betyr noe slikt som "to parallellkpblede stjerner" som altså er viklet på en slik måte at det effektive antallet polpar synker til det halve når denne "parallellkoblingen" av de aktuelle viklingene skjer.

 

Det skulle være interessant å vite om det er andre som har et annet syn på saken.

 

Linken til datele.no virker forresten ikke.

 

Edit:

 

Ville gjette på at det virker slik:

 

Ved igangkjøring og halvt turtall og når motoren kjører som YY så er dette statorens rekkefølge av magnetpoler i det rotende magnetfeltet:

 

NN-SS-NN-SS (Dette det bør gi det halve antallet "effektive polpar".)

 

Ved full hastighet så er rekkefølgen av magnetiske poler slik:

 

N-S-N-S-N-S

 

Den strømmen kontaktor og vern skal stilles inn på, er det den strømmen som er på merkeskiltet på motoren?

Lenke til kommentar

Ja, i all enkelhet, slik ville jeg i utgangspunktet tolke det slik.

 

Et unntak er hvis motoren ved normal drift trekker vesentlig mindre enn strømmen på merkeskiltet. I utgangspunktet så kan man stille inn motorvernet til å slå ut ved en "unormal" eller "ikke ønsket" driftstilstand.

 

Har som sagt aldri jobbet med Dahlandermotorer, men har vel litt rutine med å jobbe med "nytt". Av og til så tar man feil, slik at det skader ikke å jobbe med litt forsiktighet og å lage grundig test for rett virkemåte. (For eksempel ved testkjøring.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...