Gå til innhold

Konto i kun den enes navn


Tronder84

Anbefalte innlegg

Vi giftet oss sist høst. Min kone ønsker ikke å ha noe med familiens økonomi å gjøre. Hun vil jeg skal betale regninger osv. Jeg syntes derfor det ble litt stress å logge inn i hennes nettbank og i min. Vi fant derfor ut at vi kun ville ha konto i den enes navn slik at det ble mer oversiktelig. Siden jeg har flest avtalegiroer osv bestemte vi oss for å bruke mine kontoer i Skandiabanken. Vi har nå kun en sparekonto og en bruktskonto i mitt navn hos Skandiabanken. Min kones kontoer osv er avsluttet hos hennes bank. I nettbanken bestilte jeg et kort "bestill kort til andre i husstanden" og hun og jeg har nå hvert vårt kort tilknyttet samme konto (sparekontoen i mitt navn). På hennes kort står det hennes navn, og på mitt kort mitt navn. Så dette ble mer oversiktelig:) Men har dette noen bakdeler? Noen som har erfaringer med det samme? Vi har jo felles økonomi og blir vel lignet sammen, så er vel ikke så nøye hvem pengene står på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du dør, blir alle konti hvor du er innehaver sperret frem til skifteattest/uskifteattest foreligger. Dette kan for ta noen uker, og i denne perioden vil da din kone ikke ha mulighet til å få ut penger. Hvordan Skandiabanken opererer med rutiner rundt dette vet jeg ikke, men i en bank med fysisk filial vil det være nok å komme med skifteattest for å få åpnet kontoen. I skifte/uskifteattesten fremgår det hvem som kan disponere boet.

Lenke til kommentar

Dette har vi snakket om. Vi kommer begge fra store familier, og skulle dette skje (forhåpentlig om 50-60 år) får hun nok hjelp til det blir åpnet:) Takk for svar

 

Har dere verkeleg bankkort til sparekontoen og ikkje på brukskontoen?

 

Du er våken:) Har bankkortene på brukskontoen...:)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg for min del hadde nok skilt brukskontoene, tror det ville være lettere å holde styr på bruken da. Begge kan uansett disponere den andre sin konto og få tilgang til den i nettbanken. Altså at dere eier hver deres brukskonto og i tillegg disponerer den andres brukskonto (da kan dere ta ut penger i banken, og disponere den i nettbanken). Dette er en VELDIG vanlig måte å gjøre det på, dersom begge ektefeller er kunde i samme bank.

 

Det syns jeg er den ryddigste måten å gjøre det på, men løsningen du har forklart er også helt grei. Er noen som gjør det sånn også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du høres ut som en grei ektemann. På 1950-tallet da. ;) Jeg ser ingen grunn til at hun ikke skal ha sin konto som du disponerer så lenge hun lar deg disponere den.

 

At ingenting er mitt og ditt er en vanlig oppfattelse i ekteskap så lenge alt går bra.

 

Hovedregelen i ekteskapsloven er at den enkelte fortsetter å eie det man eier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du høres ut som en grei ektemann. På 1950-tallet da. ;) Jeg ser ingen grunn til at hun ikke skal ha sin konto som du disponerer så lenge hun lar deg disponere den.

 

Det virker på TS som at dette er hennes eget valg og ikke noe han har "tvunget gjennom" (det kan være det ikke var sånn du mente det, men det var nå engang inntrykket jeg fikk ;-) )

 

 

 

Tronder84: Har ikke din kone noen form for inntekt (jeg gjetter nei, siden hun har avsluttet sine konti, men det er kjekt å få det på det rene)? Jeg er ikke helt stø på hvordan det blir når man lignes sammen, men om jeg husker pensum rett betaler dere jo evt. skatt hver for dere og hvis f. eks det er slik at hun har oppført felleskontoen deres som sin lønnskonto så vil du lignes med høyere formue rett og slett fordi du har mer penger (og hun "ikke har noe"). Når dere blir kvitt evt. lån kan jo du sitte igjen med en liten formuesskatt å betale.

 

 

Og ett råtips helt på slutten: Opprett en ekstra brukskonto utelukkende til regninger. Når du/dere får lønn overfører du en sum som dekker alle regningene for den måneden. Da vet du nøyaktig hvor mye du har til mat og generelt forbruk og slipper den ubehagelige følelsen av at en regning du ikke har penger til forfaller en uke før lønn. Anbefales på det varmeste. Jeg har aldri hatt så god kontroll på økonomien sin som siden jeg begynte med det.

Lenke til kommentar

 

Det virker på TS som at dette er hennes eget valg og ikke noe han har "tvunget gjennom" (det kan være det ikke var sånn du mente det, men det var nå engang inntrykket jeg fikk ;-) )

 

Hennes valg,ja... Hun er veldig glad hun slipper regningsbetalinger osv. Kunne gjerne hatt sin egen pålogging for meg, men jeg liker økonomi, så jeg tror dette funker bra for oss:)

 

 

Tronder84: Har ikke din kone noen form for inntekt (jeg gjetter nei, siden hun har avsluttet sine konti, men det er kjekt å få det på det rene)? Jeg er ikke helt stø på hvordan det blir når man lignes sammen, men om jeg husker pensum rett betaler dere jo evt. skatt hver for dere og hvis f. eks det er slik at hun har oppført felleskontoen deres som sin lønnskonto så vil du lignes med høyere formue rett og slett fordi du har mer penger (og hun "ikke har noe"). Når dere blir kvitt evt. lån kan jo du sitte igjen med en liten formuesskatt å betale.

 

 

Og ett råtips helt på slutten: Opprett en ekstra brukskonto utelukkende til regninger. Når du/dere får lønn overfører du en sum som dekker alle regningene for den måneden. Da vet du nøyaktig hvor mye du har til mat og generelt forbruk og slipper den ubehagelige følelsen av at en regning du ikke har penger til forfaller en uke før lønn. Anbefales på det varmeste. Jeg har aldri hatt så god kontroll på økonomien sin som siden jeg begynte med det.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt stø på hvordan det blir når man lignes sammen, men om jeg husker pensum rett betaler dere jo evt. skatt hver for dere og hvis f. eks det er slik at hun har oppført felleskontoen deres som sin lønnskonto så vil du lignes med høyere formue rett og slett fordi du har mer penger (og hun "ikke har noe"). Når dere blir kvitt evt. lån kan jo du sitte igjen med en liten formuesskatt å betale.

Din tvil er velbegrunnet; formue kan fordeles fritt mellom ektefeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik at den ene ektefellen kan ha 1740000 i formue og den andre har 0 uten at det blir krav om formuesskatt?

Ser ikke no problem slik TS har satt det opp, og ingen skattefordeler eller ulemper, dere får jo hver deres lønn og skatter av det..

 

Formueskatt er hvis de mann og kone tilsammen tjener over 1 740 000 kr og dette minus gjeld.

 

Formuesskatt er en skatt på den økonomiske verdien av skattyters eiendeler, med fradrag for gjeld som skattyter hefter for.

Lenke til kommentar

 

Ser ikke no problem slik TS har satt det opp, og ingen skattefordeler eller ulemper, dere får jo hver deres lønn og skatter av det..

 

Formueskatt er hvis de mann og kone tilsammen tjener over 1 740 000 kr og dette minus gjeld.

 

Formuesskatt er en skatt på den økonomiske verdien av skattyters eiendeler, med fradrag for gjeld som skattyter hefter for.

 

Dette med nettoformue har jeg kontroll på, men var usikker på om man la sammen begges eiendeler eller om en med nettoformue på 1 million måtte betale formuesskatt dersom ektefellen ikke hadde formue.

Lenke til kommentar
Formueskatt er hvis de mann og kone tilsammen tjener over 1 740 000 kr og dette minus gjeld.

 

Formuesskatt er en skatt på den økonomiske verdien av skattyters eiendeler, med fradrag for gjeld som skattyter hefter for.

Regner med det bare er en glipp når du skriver det er det de tilsammen tjener som er grunnlaget for formuesskatt; det er selvsagt eiendeler som skal legges til grunn er, ikke inntekt. Skal man være litt pirkete er det upresist å si at det er økonomisk verdi som er grunnlaget for formuesskatt; det er skattemessig verdi som er grunnlaget. Økonomisk verdi avviker som kjent betydelig fra skattemessig verdi for mange typer eiendeler.

 

Slik at den ene ektefellen kan ha 1740000 i formue og den andre har 0 uten at det blir krav om formuesskatt?

Du har det nesten rett, men ikke helt. Formue kan fritt fordeles mellom ektefeller; har man 10 millioner netto kan man velge å fordele det 5/5, 9/1 osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...