Gå til innhold

Microsoft bekrefter neste versjon av Windows

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+152

Når ting fungerer som jeg vil at det skal fungere, ser jeg ikke en grunn til å oppgradere. Eneste jeg gjør er å spille, se serier/filmer og surfe. Når alt dette fungerer, er det greit nokk for meg. :)

Og windowsen oppdaterer seg jo statig den, gratis.

Det er greit nok, for folk som ikke er så interessert i datamaskiner forstår jeg at de vil beholde det som fungerer. Men jeg har fortsatt vanskelig for å forstå at folk vil ha et treig, virusutsatt OS uten særlig aktive oppdateringer, når det finnes bedre løsninger tilgjengelig gratis. At windows oppdateres gratis er sant for patcher jo, det skulle da bare mangle. Men for å få nyeste versjoner må man betale.

Endret av Slettet+152
Lenke til kommentar

Dette høres bra ut! Har alltid syntes at det er best å "bygge videre" på dagens OS, istedenfor at man må installere nytt. Det er for mange en stor oppgave å oppgradere maskinen. Håper at Windows Blue kan oppgraderes som "software update".

Skjønner at folk peker på at "desktop" blir nedprioritert, Microsoft burde I hvertfall fortsette å støtte skrivebordet til flere apper har kommt til Store

Lenke til kommentar

Det er mulig jeg bare er en smule konservativ, men det største problemet med Win8 etter min mening er metro og støtten for touch. Dette hører ikke hjemme i hele tatt på desktoper og jeg klarer ikke å godta at det er der, det er rotete og fælt. Jeg kommer aldri å benytte meg av touchskjermer på en PC (kanskje med unntak av på bærbare PCer) så lenge "vanlige" skjermer er på markedet. Så å bli påtvunget dette og at de i tillegg skal bygge videre på det gjør meg meget skeptisk.

Dette er naturligvis ikke noe problem foreløpig da man kan bruke Win7 i flere år enda, men det vil bli et spørsmål om kompatibilitet og sikkerhet på ett eller annet tidspunkt. Man får vel bare håpe at seneste versjon av Windows på dette tidspunktet er brukbart - i så fall vil ikke Win8 ha vært noe mer enn en "Vista" i mine øyne.

Endret av Liquicity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan klarer du å bruke vista?

Det er enkelt å bruke Windows Vista.

Vista leverer en plattform for de applikasjonene som jeg bruker, og det gjør det helt adekvat. Det lugger litt her og der, men jeg bruker den maskinen som min arbeidsgiver kjøpte inn til meg da den forrige døde, og selv om hverken maskinen eller operativsystemet er optimalt, så gjør det jobben.

Hjemme har jeg brukt Windows 7, som var betydelig bedre, og nå Windows 8, som ikke er betydelig bedre, men er første steg til Windows-clouden, en lettdrevet online-plattform med nesten tekstbasert GUI, som jeg ikke skal over på.

Det var enkelt å bruke Windows 7. Det er forsåvidt enkelt å bruke Windows 8 også, selv om det ikke behager. Kjenner imidlertid noen som påstår han ikke får til å bruke maskinen etter han installerte Windows 8, og da faktisk ikke bruker maskinen, så kanskje er det ikke så enkelt likevel.

Har nok gjennom tidene brukt et dusin forskjellige operativsystemer, Vista var på ingen måte det vanskeligste å bruke. Da var det verre, det operativsystemet som elegant unngikk blåskjermer med å bare hurtig reboote hele tiden, Windows ME.

Lenke til kommentar

Vista er ikke dårlig hvis man tar seg tiden med å fikse det opp, når man har gjort det er det ikke mye vits i å oppgradere til 7, er egentlig "det samme" opprativsystemet, forutsetter en ikke alt for treg pc og viljle til å rote i en del innstillinger.

Lenke til kommentar

Vista er ikke dårlig hvis man tar seg tiden med å fikse det opp, når man har gjort det er det ikke mye vits i å oppgradere til 7, er egentlig "det samme" opprativsystemet, forutsetter en ikke alt for treg pc og viljle til å rote i en del innstillinger.

Så det du sier er altså at Vista + x timer arbeid er det samme som Windows 7? Også presterer du i tillegg å si at Vista ikke er dårlig? For ikke å glemme ressursbruken av Vista, for å nevne en ting.

Altså, at det finnes mennesker som ønsker å bruke tid på slikt unødvendig helvete er meg et under. De fleste jeg kjenner, og majoriteten av befolkningen (vil jeg tro), har ikke kunnskaper nok til å gjøre dette uansett. Personlig, som ansatt i en privat IT-bedrift, har jeg svært lite lyst til å bruke tid på slikt tull. Det er ikke det at det er vanskelig nødvendigvis, men når man har køddet med problemer hele dagen og kommer hjem er det greit med ting som fungerer "out of the box". Det gjør Win7, i motsetning til Vista. Win8 er vel bedre igjen, men personlig blir jeg bare sittende og hate over touchmetrohelveten og de stygge overlayene (som du blant annet får når du skal koble til trådløsnett) for å nevne noe.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Bør jo være enkelt å få til forbedringer ihvertfall siden man fjernet mye av det brukerne likte fra Win7 og lanserte et GUI som ser meget kjedelig ut.

Montro om de re-lanserer grafisk 3D look på ikoner og slikt?

Dropper det svært irriterende (for desktop brukeren) at apper legger beslag på hele skjermen - hvor ble det av mange vinduer åpne ved siden av hverandre (såkalt multitasking)

Eller... (revolusjonerende) ... får tilbake startmenyen fra Win7 ?!

Lenke til kommentar

Dropper det svært irriterende (for desktop brukeren) at apper legger beslag på hele skjermen - hvor ble det av mange vinduer åpne ved siden av hverandre (såkalt multitasking)

Eller... (revolusjonerende) ... får tilbake startmenyen fra Win7 ?!

This!

Ein versjon meint for PC, ikkje nettbrett, hadde eg ikkje takka nei til.

This!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så det du sier er altså at Vista + x timer arbeid er det samme som Windows 7? Også presterer du i tillegg å si at Vista ikke er dårlig? For ikke å glemme ressursbruken av Vista, for å nevne en ting.

Altså, at det finnes mennesker som ønsker å bruke tid på slikt unødvendig helvete er meg et under. De fleste jeg kjenner, og majoriteten av befolkningen (vil jeg tro), har ikke kunnskaper nok til å gjøre dette uansett. Personlig, som ansatt i en privat IT-bedrift, har jeg svært lite lyst til å bruke tid på slikt tull. Det er ikke det at det er vanskelig nødvendigvis, men når man har køddet med problemer hele dagen og kommer hjem er det greit med ting som fungerer "out of the box". Det gjør Win7, i motsetning til Vista. Win8 er vel bedre igjen, men personlig blir jeg bare sittende og hate over touchmetrohelveten og de stygge overlayene (som du blant annet får når du skal koble til trådløsnett) for å nevne noe.

Hvis du leser det jeg skriver så er det nettopp det jeg mener jeg også, (jeg skrev Vista er ikke dårlig hvis du fikser det) det jeg mener er at hvis man ALLEREDE har fikset Vista er det ikke mye vits i å bytte til 7, ellers er det rimelig unødvendig arbeid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her i Vista fant jeg umiddelbart Personalization > Window Color and Appearance > Open classic appearance properties for more color options. Det er på samme siden som man velger overlay-farge.

Kan bekrefte at dette ER fjernet i Windows 8. Ingen "more color options" eller mulighet til å endre rammestørrelser, menyfarger, ting som man alltid har kunnet endre i Windows. Man kan velge skriftstørrelse, men det er på ett eller annet tidspunkt flyttet til Ease of Access Center. Så hele personalize-biten i Windows 8 desktop er til stede i Windows Vista, men kun overlay-farge, bakgrunnsbilder og high contrast-themes har overlevd funksjonalitetsmassakren i Windows 8. At det skal være nye features her, som WinSuperSite påsto, er faktisk rett og slett ikke sant. Windows 8 er laget for å se likt ut hos alle. Folk kommer til å RY inn i Windows Blue når de får lov å bytte bort layouten her i Windows 8.

http://'http://techmell.com/how-to/download-windows-classic-theme-windows-8 : With the Aero glass theme, Windows Classic theme has also been removed from the latest iteration of Windows by Microsoft.

Det at high contrast themes har overlevd, er et fungerende loophole, det finnes noen som har laget et high contrast theme som ser ut som classic theme, som beskrevet i artikkelen dette sitatet er hentet fra.

Med andre ord støtter Windows 8 IKKE å slå på classic view, men det går an å omgå problemstillingen med å bruke et høykontrast-tema uten høy kontrast.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

jeg har sagt det før , nettbrenne har fått for mye makt.

Så undres jeg litt på hvorfor MS ( på død og liv ) skulle lage et os som var 100 lik på pc og nettbrett ( inkludert smart telefon)

Har de virkelig glemt at det er stor forskjell på pc og nettbrett ?

At de ikke vil gjøre noe med gjør "skandalen " enda være

Til dere som er så glade i Metro på pc , kast pcen og kjøp dere et nettbrett i stedet.

Så til det var W7 det mest perfekte os et til pc fra Microsoft til nå

W8 er ingen oppgradering , det er side gradering ( hvis det er noe som heter det da )

Windows Blu virker være en videre formidling av W8 , på godt og vondt

Lenke til kommentar
Er jo lov å håpe de har skjønt at metro fungerer dårlig på desktop i dagens form.AtW
Enig. Den gamle oppgavelinjen med start knappen var flott! Gjorde det enkelt å bytte mellom programmer uten å ta i bruk ALT-TAB, og brukervennlig var det også. Struktur og orden!Med Winows 8 forsvart hele oppgavelinjen til fordel for fliser som standard. Mer rot, mindre struktur. Man kan fortsatt multitaske, men det hele er faktisk blitt mindre brukervennelig. Og ikke kan jeg ha mer enn to programmer oppe på skjermen samtidig??Sant, Metro fungerer dårlig på desktop. Synes det fungerer dårlig på min bærbare også, men jeg er kanskje gammeldags.

Du er nok ikke gammeldags, bare en som vet å bruke maskina effektivt.

Microsoft vil nok heller ha deg over på nettbrett med innføringa av Windows8.. Det er jo rett og slett en reklame for at du skal velge Android brett når de lanserer Windows8 på en maskin uten touch skjerm.

Jeg vil heller kalle Windows8 for Millenium og Vista etterfølger.. Trash med andre ord. Ikke rart de alerede er igang med Windows9....

Lenke til kommentar

Hva er da poenget hvis de følger det samme sporet ?

Greit nok at noen ønsker fornyelser , men nå er det da slik at ikke alt kan forbedres så veldig mye.

Så lenge man ikke har noen erstatter så er det rett og slett et tilbakeskritt

Fokuset har vært berørings-skjermer. Derfor er det litt rart at Microsoft har lagt alle sin flid et sikt GUI ,i et system som skal være felles plattform for flere enheter uten ha fokus på andre bruker måter

Hvis poenget var trykke direkte på skjermen hvorfor tok de da bort menyknappen ?

Lit rart når argumentet for flisene var at knapper , avkryssing-bokser o.s.v var da de var vanskelig treffe.

Flisene er stor knapper , men hva med resten ?

Lenke til kommentar

Enda et Windows? Dette er verre enn World of Warcraft jo. Kommer en ny expansion hver gang man er blitt komfortabel med det nye. Vil ha tilbake vanilla-XP!Nå blir touch litt utdatert og ikke fresch nok, det nye nå er å sleike på skjermen, kombinert med en biometrisk styrepinne opp i rompa. For det er fremtiden må skjønne. Gjelder å tenke nytt...

Fin assosiasjon mellom World of warcraft og OS. Vil riktignok heller bruke Windows7 en gode gamle XP, trolig grunnet at det er blitt såpass vane å bruke, og at jeg ikke har noe problem med det.

Har drivd på med testing av Windows 8 nå i lang tid, og forstår ikke logikken i at "windows" går over til noe såpass annerledes. Det føles som vi er avhengige av flere trykk, og at hele prosessen med noe annet en hva en besteforeldre eller foreldre bruker av facebok/nettbank o.l. så er Windows 8 bare en irritasjon.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Skjermbildene viser samme UI (og bakgrunnsbilde) som i W8, foreløpig.

Noen forskjeller:

- "Build 9364 allows for a 50/50 split screen views, and even allows you to have up to 4 modern UI applications open on the screen at any given time."

EN idiotisk avgjørelse omgjort, altså.

- "Control Panel Continues Death By A Thousand Cuts"

Andelen av ting man kan kontrollere i kontrollpanelet går ned og andelen av ting man kan kontrollere gjennom ModernUI går opp. Alle andre tall enn 0% og/eller 100% betyr at Microsoft har et uferdig produkt. Rar måte å gjøre det på, spør du meg, dele innstillingene tilfeldig mellom to konkurrerende settings-plasser. Nå endres altså fordelinga noe.

- Customization:

Flere størrelser på tiles og flere farger til startsiden. Super yay. Da er det nøyaktig like mye mindre customization-muligheter i forhold til eldre versjoner, som i Windows 8.

- Andre forskjeller: ikke sett noen som betyr noe ennå. Men dette er altså en tidlig leak og bare én kilde, så det må være lov å håpe på flere brukertilpasninger av GUI i den ferdige versjonen.

http://www.maximumpc.com/article/news/windows_blue_alpha_build_9364_leaks

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...