Gå til innhold

Microsoft bekrefter neste versjon av Windows


Anbefalte innlegg

Enig. Den gamle oppgavelinjen med start knappen var flott! Gjorde det enkelt å bytte mellom programmer uten å ta i bruk ALT-TAB, og brukervennlig var det også. Struktur og orden!Med Winows 8 forsvart hele oppgavelinjen til fordel for fliser som standard. Mer rot, mindre struktur. Man kan fortsatt multitaske, men det hele er faktisk blitt mindre brukervennelig. Og ikke kan jeg ha mer enn to programmer oppe på skjermen samtidig??Sant, Metro fungerer dårlig på desktop. Synes det fungerer dårlig på min bærbare også, men jeg er kanskje gammeldags.

 

Hva er det du prater om? Oppgavelinjen er der jo fortsatt. Jeg har brukt W8 siden nyåret og er så vidt inne i metro. Har alle programmene jeg bruker hyppig på oppgavelinjen, og hvis det er et program jeg ikke har der trykker jeg Win+Q og søker etter det.

 

Det går ca. 50 ms saktere enn på W7 der du kun trengte å trykke windowsknappen for å kunne søke.

 

Joda, når man starter opp pcen kommer man rett i Metroen, men det er ikke vanskeligere enn å trykke på f.eks. Chrome så er man inne i den vanlige startskjermen alle kjenner, og der kan man være helt til man avslutter pcen.

 

Det eneste som er forskjell fra W7 til W8 er hvordan startskjermen fungerer, ellers er så og si alt likt, bare at W8 starter opp 3 ganger så raskt som W7 (angrer på at jeg ikke tok tiden da jeg enda hadde W7..)

 

Så ja, du er nok gammeldags ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

XP ble jo kalt Fisherprice når det kom ut. En kan lure på hvem som fant på det utrolig stygge Luna opplegget, og hvordan tyve mennesker etterpå synes det så såpass fint ut at de kunne lansere det som standardutseende.

 

Standardfargene i W8 ser jo ut som om en schizo på LSD har stått bak. Er de fargeblinde i GUI-avdelingen, tro? Ellers skulle jeg gjerne prøvd W8, men enn så lenge støttes det ikke av et visst lydprogram jeg bruker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Standardfargene i W8 ser jo ut som om en schizo på LSD har stått bak. Er de fargeblinde i GUI-avdelingen, tro? Ellers skulle jeg gjerne prøvd W8, men enn så lenge støttes det ikke av et visst lydprogram jeg bruker.

Hvor er det blitt av Jomfrubur?

 

edit: hvis det er ProTools du snakker om, så er vel ikke det støttet av Mountain Lion heller?

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Warning: the following innlegg is pretty much just en rant full of spekulasjoner and based on ingen facts and generally not worth å lese med mindre you like spekulasjoner on this tema.

 

Er jo lov å håpe de har skjønt at metro fungerer dårlig på desktop i dagens form.

 

AtW

"Det ser ut til at Windows Blue kommer til å fokusere på brukergrensesnittet i Windows 8"

 

Det var da som svarte..

 

 

The Core Experience features are the centerpiece of the new Windows UI, representing most of what customers touch and see in the OS, including: the start screen; application lifecycle; windowing; and personalization. Windows Blue promises to build and improve upon these aspects of the OS, enhancing ease of use and the overall user experience on devices and PCs worldwide."

 

it sounds like it'll focus on UI and how users interact with their computers rather than under-the-hood changes.

 

 

Stikkord til ansettelsen:

- Personalization. Dette er jo nesten utelatt i Windows 8 på desktop, du kan bytte bakgrunnsbilde og overlay-farge og stort sett ikke noe mer enn det.

- Windowing: Dette er jo et område hvor de har fått massiv kritikk, inklusive "hvorfor heter det fortsatt Windows". Men bare i ModernUI. Det sier noe om at det er ModernUI som skal videreutvikles.

- Application lifecycle: dette er noe de eksperimenterer med i ModernUI. De flørter tydeligvis med å kjøre mobilapp-ruta - å ikke la brukere lukke programmer selv.

 

Min tolkning av andres tolkninger er at de skal forsøke å få samsvar mellom hvordan Windows (f.o.m. 8) er designet og hvordan Windows (t.o.m. 8) faktisk brukes.

 

 

Altså, Atw: De har skjønt det. Det ser ut til at er det de skal jobbe med.

Og iFire: De tingene du ikke liker, det er de som skal jobbes med.

 

Spørsmålet er ikke om de har skjønt det, spørsmålet er om de synes det er de eller vi som er duster. Skal Windows Blue tilpasses "din" bruk, eller skal økte deler av "din" bruk skal føres videre inn et utvidet ModernUI-grensesnitt.

 

Når Microsoft (først) nå henter inn kompetanse på UI/interaksjon på de kontroversielle delene i Windows 8 virker det tydelig for meg at det er to åpenbare veier å gå her:

 

1: Den første er å finne et spor for å videreføre ModernUI til nye deler av Windows. Altså å se på hvordan folk bruker Windows på tradisjonelt vis på stor desktop med mange programmer, og så motarbeide dette ved å tvinge alt inn i ModernUI. En veldig firkanta monokron HTML-lik kontekst med kanskje litt flere firkanter fordelt over skjermene. Gud hjelpe meg.

 

 

2: Den andre er å forsøke å flette sammen ModernUI med desktop-UI'et sånn at det hele ikke føles så schizofrent. Men ærlig talt virker det rart om Microsoft gjør dette nå. De var veldig "sta" når de implementerte ModernUI og fjernet Aero helt, som de drepte stadig enda dødere desto mer kritikk Metro fikk underveis.

 

 

Jeg kan ikke skjønne at Microsoft skulle gå tilbake på hele strategien bak Windows 8 nå. Det er fortsatt i deres interesse at folk utvikler ting for Windows RT, og enheter med bittesmå skjermer er, enten vi vil det eller ikke, det økonomiske tyngdepunktet for Microsoft i framtiden. Jeg faller ned på at det de forsøker å gjøre er å følge opp strategien, gå på det jeg beskriver som vei 1, men kreve av sine designere at de skal gjøre det på en måte som stagger kritikken fra alle som ønsker vei 2: en vanlig desktop. Altså levere en rigid, monokrom webside med widgets og kalle det en dekstop. Og få det til å virke like bra som en god, gammeldags desktop.

 

Jeg tror at de HAR tilsvarende user interaction-kompetanse inhouse allerede. De har akkurat laget et nytt OS med fundamentalt endret user interaction, der endringene til det nye OS nær sagt i sin helhet gikk på å finne en ny modell for user interaction på nye enhetstyper. Det ville være noe snodig om de da ikke har henta inn noen med denne type kompetanse. Så hvorfor nyansettelser nå? Jeg ser for meg at deres egne interaksjonsdesignere blir bedt om å fjerne kontroversene uten å forlate strategien, og sier "sårry du, det går ikke", og at strategiarkitektene bak da sier "da må vi ha bedre designere". Gudd løkk vidd dat, i såfall.

 

Min desktop har tre skjermer. Tre skjermer betyr mange programmer, masse informasjon, ultrafleksibel posisjonering, samtidig. I den settinga virker hele ModernUI bare som en, tja, en ekstra fullskjerms IE-startside med noen widgets, på utsiden av normal bruk. Da går det nesten ikke an å se på ModernUI som annet enn en veldig firkanta og stor startmeny. For meg bare en alternativ startmeny, siden jeg uansett har andre Stardock-produkter installert og Start8 framsto som en helt naturlig ting å krysse av i Stardock Central. Jeg bruker Windows 8 som om det var Windows 7, og ModernUI-verdenen har jeg klart å ignorere fullstendig bortsett fra når musepekern henger seg fast i hjørnene.

 

Microsoft veit dette. Microsoft liker ikke dette. Microsoft ønsker å nekte meg dette fordi Microsoft vil ha et sammenhengende UI "økosystem" og det er viktigst for dem at det virker på de enhetene de skal tjene mest penger på. De synes ikke små vinduer passer for tablets og mobiltelefoner, og da skal denne teknologien temmes, for nå skal alt gjøres for å få inn flest mulig RT-kompatible apps.

 

Eller kanskje de fortsatt vil ta vare på desktop-brukerne. Da må de gå ned vei 2. Jeg tror ikke vi er verd det. Folk oppgraderer uansett. Få folk over, så blir de vant til det. Derfor de solgte oppgraderingene for 250 kroner, uansett om du hadde lovlig eller ulovlig installasjon.

 

 

Vil svært gjerne høre noen som har mer optimistiske spådommer for desktop-bruk. Mine spådommer liker jeg ikke.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Glad for at jeg nå 100% kjører Ubuntu.Har erstatninger for samtlige programmer jeg brukte i Windows, og nå - i etterkant - er jeg litt små-irritert på meg selv for at jeg ikke gjorde det tidligere :)Jeg har Win7 i dualboot, men det er vel to uker siden jeg var innom sist, nå...

 

Missunelse fra meg, jeg spiller for mye til at jeg orker å kjøre linux. kunne godt tenkte meg å bare kjørt linux også. hadde vært så mye deiligere

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Glad for at jeg nå 100% kjører Ubuntu.Har erstatninger for samtlige programmer jeg brukte i Windows, og nå - i etterkant - er jeg litt små-irritert på meg selv for at jeg ikke gjorde det tidligere :)Jeg har Win7 i dualboot, men det er vel to uker siden jeg var innom sist, nå...

 

Bra for deg! Har du klart å få til alle Adobe-programmene skikkelig uten wine og dårlige "emulatorer"? Har hatt ubuntu i åresvis på mine laptop'er og dualboot, eneste som hindrer meg er at Adobe ikke er interessert pga "for lite marked". Klart, blir jo ikke marked når de ikke har et produkt i det segmentet lengre.. Jeg klamrer meg til Win7 inntil Adobe lanserer Master Suite eller Creative Suite for linux, om ikke så blir det Mac.. Av alle onder er Mac det minst onde nå.

Lenke til kommentar

 

 

Du mener seriøst at Windows 8 har gjort det er vanskeligere for deg å kombinere iPhone, nettbrett og en bærbar PC med Windows?

 

Nei. Men det jeg derimot mener er at Windows 8 er et skritt fra Microsoft sin side for å oppnå en tettere integrering mellom de ulike produktene i porteføljen sin. Dette vil ikke nødvendigvis bety at eksisterende produkter støttes dårligere i denne versjonen av Windows, men det vil uten tvil bety er at telefoner og tablets med Windows baserte OS vil støttes bedre enn konkurrende produkter siden Microsoft selvfølgelig ønsker å selge mer av sine egene løsninger, naturlig nok. Akkurat som Apple.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...