Gå til innhold

Hjelp til å finne router og nettverkskort som takler 60/60 trådløst

Nedward

Anbefalte innlegg

Så jeg har akkurat fått 60/60 Mbit internettilkobling og har i dag en Netgear N150 router og en D-Link DWA 140 USB dongle i datamaskinen. Til min store fortvilelse så får jeg ikke mer enn ca. 36-42 Mbit når jeg tester hastigheten på Teknofil, diverse servere på speedtest.net og Altibox sin test. Bruker jeg kabel får jeg rett hastighet.

Så jeg lurer på om noen har et bra tips til en router som faktisk kan gi meg 60+ Mbit trådløst.

Jeg ble anbefalt den jeg har i en elektrosjappe etter at den forrige routeren som skulle være 54 Mbit ikke greide mer enn 10-12 Mbit, men da hadde jeg 25 Mbit oppkobling så jeg har ikke merket noe til flaskehalsen før nå.

Jeg ser Windows rapporter om at jeg har 4/5 streker på den signalstyrketingen, men det nytter lite å flytte på router og antenne slik at jeg får full styrke.

Jeg har også prøvd å slå av kryptering og slike ting for å se om det hjelper, men det gjør det ikke. Men hvis folk har tips til andre tweaks jeg kan prøve så er jeg glad for deg også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fantastisk programvare det der. Prøvde å trikse rundt med kanaler til tross for at det kun var 3-4 nettverk i området hvorav ingen av dem lå over -90 dBm. Jeg fikk 5 Mbit mer trådløst. Så det endte med at jeg gav opp. Plugga inn en kabel. bare for å oppdage at det kun er 100 Mbit interface i router. Men jeg får nå mine 60, så jeg gidder ikke å bytte noe nå. Med tiden så tror jeg at jeg skal sette inn en router så jeg kan shape-trafikken på. Slik at ikke torrents ødelegger for Netflix.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

ASUS RT-AC66U 11AC N1750 Router har jeg og her ser man forskjellene VS 3com-rackrouter.

Litt mer ned.

Hva klarer mobilen din i ytelse da? Mener du faktisk at den skal kunne klare hastigheten som er ønsket?

har ruteren mye og si når det kommer til nettverkshastighet? eller går det mest på leverandøren av nettet?

Hvis routeren er trådløs, så kan den ha ekstremt mye å si. Jeg sitter på et nettverk med 2 trådløse routere, hvorav den første skal klare 11Mbit, men leverer noe ala 5, og ved en 5Mbit belastning, så har jeg rundt 1000-2000 ms i responstid til vg.no, kontra 20-25 uten belastning.

Den andre routeren er en ASUS RT-N66U, og klarer å gi meg internettlinja makset ut (6/0.6). Den klarer også å gi meg 40 Mbit i sekundet ved overføring fra en trådløs til en annen. Dvs den burde klare noe ca. 80 Mbit en vei ved 1 maskin (I mitt tilfelle)

Den står forsåvidt tilkoblet den dårlige routeren, og har lavere ping enn den første. (18-23ms)

Edit: Mitt råd er å kjøre kablet hvis du kan. Hvis du ønsker å kjøre kontinuerlig trafikk, så vil dette slite på de trådløse enhetene. Du vil også oppleve høyere responstid på andre maskiner i nettverket som ikke er tilkoblet via kabel.

Endret av dbass
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Hva klarer mobilen din i ytelse da? Mener du faktisk at den skal kunne klare hastigheten som er ønsket?

Hvis routeren er trådløs, så kan den ha ekstremt mye å si. Jeg sitter på et nettverk med 2 trådløse routere, hvorav den første skal klare 11Mbit, men leverer noe ala 5, og ved en 5Mbit belastning, så har jeg rundt 1000-2000 ms i responstid til vg.no, kontra 20-25 uten belastning.

Den andre routeren er en ASUS RT-N66U, og klarer å gi meg internettlinja makset ut (6/0.6). Den klarer også å gi meg 40 Mbit i sekundet ved overføring fra en trådløs til en annen. Dvs den burde klare noe ca. 80 Mbit en vei ved 1 maskin (I mitt tilfelle)

Den står forsåvidt tilkoblet den dårlige routeren, og har lavere ping enn den første. (18-23ms)

takk for svar, vet ikke helt hvordan router vi har her hjemme, men er en standard dlink for rundt 500 kr. har du noe anbefaling som kan løfte nettet litt?
Lenke til kommentar

takk for svar, vet ikke helt hvordan router vi har her hjemme, men er en standard dlink for rundt 500 kr. har du noe anbefaling som kan løfte nettet litt?

En stund siden jeg lest meg opp på hvilke trådløse router som var best, så nei.

Men som sagt, så er kabel desidert å anbefale hvis man har mulighet.

Jeg har ikke mulighet da jeg bor i en studenthybel hvor routerne står i andre etasje, og jeg har vurdert å borre hull i gulv, vegger og tak for å legge en kabel.

Lenke til kommentar

Skal man ha nytt utstyr i dag bør man kjøpe noe med dualband, altså noe som også støtter 5 GHz-båndet (802.11an/802.11ac) siden det er der man har mulighet for gode hastigheter, og unngår problemer med forstyrrelse fra andre nettverk og enheter. I linken over her fra Smallnetbuilder har du en grei oversikt over hva som yter bra.

Lenke til kommentar

5Ghz har også andre bølger som ikke liker vegger ol like godt, kan fort få kortere rekkevidde inne med det.

Jeg har 70/10 med kabel og ASUS RT-N66U leverer ut av boksen 10 mer en andre routere.

Får fortsatt 27-30 ned osv til mobilen selv om det er 70 kablet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...