BIM-Tech Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Hei. Trenger alvorlig hjelp. Fikk svar fra Windows support om at det går an å installere windows XP, 32 bit på en maskin som allerede har installert Windows 7, 64 bit. Hadde da tenk å installere Windows XP på en annen harddisk enn Windows 7 er insatallert på. Satte inn en orginal XP disk og fikk denne feilmeldingen underveis før jeg fikk velge harddisk etc... Det står: Stop: 0x0000007B (0xF8P6630, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000) Fikk problem med oppstart Windows 7 etter restart. Da hadde jeg tatt ut XP cden. Hva må jeg gjøre for å få begge operativsystemene på sammen maskin? Må jeg kun bruke 32 bit på begge systemene? Tusen takk for all hjelp Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Du skal fint kunne bruke Win7 64-bit og XP 32-bit på samme maskin. Problemet ditt er nok at XP ikke kjenner til Win7, og derfor tar seg til rette på maskinen. Du ville fått problemer med å starte Win7 selv om XP-installasjonen hadde gått helt fint. Det er enklere å få det til dersom man installerer XP først og Win7 deretter. Du kan nå "få tilbake" din Win7-installasjon ved å boote maskinen fra en Win7-install-DVD og bruke de verktøyene som er tilgjengelige på den. (Google it.) Da får du reparert boot-oppsettet for Win7. 2 Lenke til kommentar
myhken Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 En tommelfingerregel er at en alltid bør installere det eldste operativsystemet først for å få en fungerende dualboot. Og det er jo virkelig en oppskrift på problemer å installere et så gammelt operativsystem, i tillegg i en annen bit versjon, enn hva du har kjørende. Det skal jo fungere om du først installerer XP 32bit på en partisjon/harddisk for å så installere Win7 64bit på en annen partisjon/harddisk. En løsning ville vært å brukt et slikt boot manager program, men har ikke selv testet å gå den veien du prøver på. 1 Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Et alternativ er å kun ha tilkoblet disken du skal installere Windows XP på under setup, og etterpå bruke maskinens/hovedkortets oppstartmeny til å velge OS ved å velge hvilken disk du starter fra. Slik gjør jeg mulitboot, så slipper man å stresse med boot managers og hvilken rekkefølge man installerer i. Vil også anta at Windows XP ikke har driver til SATA-kontrolleren og da må disse slipstreames først. For det er ikke ønskelig å endre SATA til IDE i BIOS, for da vil ikke din Windows 7 installasjon yte optimalt. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Den gangen jeg selv drev og puslet litt med dual-boot og triple-boot, brukte jeg noe som het EasyBCD - http://neosmart.net/EasyBCD/ - som gjorde det enkelt å switche mellom XP, Vista og Ubuntu. Det finnes fortsatt en gratis versjon, selv om de gjerne vil at du skal kjøpe en lisens. Tilfellet "Installere XP etter Win7" er beskrevet her: http://neosmart.net/wiki/display/EBCD/Installing+XP+After+Vista+or+7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå